Jeg er på Ketolysekur (tror jeg). Jeg gikk ned fem kg på to uker, men de to siste ukene har vekten stått stille. (OK, det er ikke veldig mye å klage over, men....jeg vil mer ned! Fort! :D )
Jeg har bare lest om kuren på nett, ikke kjøpt noen kurspakke. Jeg har kjent på ånden og formen at jeg er i ketose, men jeg har ikke keto-sticks som gir klare indikasjoner på det. Jeg har ikke hatt noen store utskeielser, bare en is og en kaffe mocca, og det var i den perioden jeg gikk bra ned.
Men jeg tenker: Jeg må jo ha gjort en del riktig, siden jeg gikk så fort ned i vekt, MEN hvorfor har det stoppet opp nå, da? Jeg spiser fortsatt det samme som de to første ukene. Bør man justere underveis? Øke fettinntaket? Trimme mer?
Den vekten jeg har nå har jeg nådd en gang tidligere (gikk ned 4 kg på 4 mnd med Grete Roede, jævla bortkastede tid og penger!), og da mente kurslederen at jeg hadde nådd en vanskelig vektterskel som kroppen min ikke "ville" over. Okseb:eek:sj, eller hadde hun rett...?
Grunnen til at jeg ikke har gått til innkjøp av kursmateriell er rett og slett økonomi. (Har ruinert meg på Grete Roede, haha ;) ) Men man "må" kanskje ha det for å holde koken...?
Du har ikke gått ned på to uker i vekt, men du kan ha gått ned i cm. Dessuten er det helt normalt å stå litt stile nå og da og du trenger ikke å få panikk over at det står stille i to uker. Gi kroppen tid, la den få tenke seg om
Ellers vil jeg anbefale deg å skaffe deg noen bøker, så du får deg litt basiskunnskap! Jeg skjønner det med økonomi altså.
Hei,
Ikke unormalt med en slakk 3. uke, særlig dersom det har vært et stort vekttap de første ukene. Du må huske at kroppen ikke er en maskin der du kan stille inn et linjært vekttap, det går som regel i rykk og napp. Man snakker heller ikke om platå for vekta har stått bom stille i 4 uker. Ellers så er de vanligste nybegynnerfeilene for lite fett og for lite vann.
Det er viktig at du leser deg opp på lavkarbo da det kaster om på mange gamle ”sannheter”, Ketolyse boka og andre lavkarbo bøker kan du få lånt på biblioteket.
Et vekttap på tilsammen 5 kg på fire uker med ketolyse er kjempebra. Kroppen trenger litt tid på seg før vektnedgangen fortsetter og det er helt normalt å stå stille en uke, to eller tre. Bruk målbånd og se om antall centimeter forsvinner.
Grunnen til at mange går ned veldig mye i starten er at karbohydrater binder opp mye vann i kroppen. Når du slutter med de, forsvinner vannet. Og for enkelte kan den vannmengden være ganske stor, og dermed går man ned mye i starten. Når man har mistet vannet, går det saktere, dessverre. Tenk bare på hvor mange kalorier det er i et kilo kroppsfett (ca 8000-9000)! Man slanker dessverre ikke bort store mengder fett på veldig kort tid. Vært tålmodig og fortsett det gode arbeidet!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.