Hva skjer med kolesterolet i kroppen når vi spiser som vi gjør?? masse egg, kjøtt, fett, fløte etc...
Jeg vet at det stigr med en gang, men synker det igjen for alle, eller er dette noe en bør få sjekka innimellom? Er det også sånn at det er godt og dårlig kolesterol?
Ingen vits i å spise seg syk nei, vi prøver vel på det motsatte? Det er sikkert gjort no forskning på dette...?
Det gode kolestrolet går opp og det dårlige kolestrolet går ned så det er ingenting å bekymre seg over.
Jeg var ihvertfall og tok blodprøve i fjor sommer og alle verdiene var godt innenfor kravene. Legen sa jeg var sunn og frisk! :) Jeg har gått på Atkins siden juli 2003.
Mener at de har påvist i nyere forskning at kolesterolet i egg f.eks. ikke er farlig. Det er når det skjer ett eller annet med kolesterolet i en viss sammenheng at de kan bli for mye. Jeg husker ikke hva, men det er skrevet om her inne.
Hvis du vil finne det ut - eller lese mer om kolesterol, så søk på 'kolesterol' med søkefunksjonen her, og du får opp alle tråder som omhandler tema ;)
Det er sånn at kroppen selv produserer kolesterol, og jo mindre kolesterol du spiser jo mer kolesterol produserer kroppen, og motsatt. 9 av 10 får forbedret kolesterol av lavkarbokosthold. Det kan være lurt å sjekke med legen din om du er blant de ni eller ikke.
nå leste jeg at det er et stoff i eggeplomme som kan være litt negativt ifht kolesterol (Lindberg tror jeg), men at hvis en brukte mye egg så kunne man bruke litt fære plommer enn hvitter. (Da blir det en eggeplomme eller to på bikkja da..)
Synes du dette var motiverende lesing for Atkinsere Kristian? :confused: Står jo ikke noe om lav-karbo, høy-fett eller animalske produkter der...?
Det som er viktigst for kolesterolet vårt, er hvor mye karbohydrater vi spiser!!
Hvorfor? Jo, fordi høyt kolesterol = høyt insulin = høyt nivå av et enzym i lever (HMG CoA-reduktase) = økt kolesteroldannelse.
Statiner (kolesterolsenkende medikamenter) hemmer det nevnte enzym, men hva hjelper det når personene gomler karbohydrater som aldri før? Kanskje de t.o.m. spiser mer karbohydrater, fordi de har fått beskjed om å være forsiktige med fett, egg og reker. Og NOE skal man jo spise også... :rolleyes:
Det har jeg også lurt litt på... arakidonsyre... fikk aldri med meg hvordan det sluttet å være negativt :confused:
Det har ikke med kolesterol å gjøre (eller har det...? ), men øker betennelses...øh..stoffer (det er seint på natt!:rolleyes: ) i kroppen.
MHM? :snill:
Mofe - det finnes "godt" og "dårlig" kolesterol (vi trenger begge)... kroppen produserer det selv, og vi MÅ ha kolesterol i kroppen - vi danner en haug med livsviktige hormoner av det!
Men kolesterolet som er i maten og som man SPISER innvirker ikke på kolesterolet i kroppen, slik man trodde før...
Med for lite kolesterol i kostholdet har kroppen en tendens til å overkompensere for forlite kolesterol, slik at de får for høyt kolesterol. Men når det er sagt så vet vi at alle er forskjellige, du vet noen blir overvektig av for mye karbohydrater mens andre blir undervektig.
Jo det står at de som endret kostholdet fikk forbedret kolesterol, men ikke de som gikk på lavfettdiett.
Dette syns jeg er motivwerende for oss som kjører høyfett og fiber-kosthold:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.