Hei, jeg har et par spørsmål om vektnedgang. Har ikke lest alt som er av informasjon ennå, så beklager om jeg stiller unødvendige spørsmål, men om det ikke er for mye bry håper jeg noen kan svare på dem :)
Jeg er ikke overvektig, har en BMI på 22(veier 60kg og er rundt 163 cm høy), vil tro jeg har et forholdsvis sunt kosthold og trener minst tre ganger i uka(og deltar i idrettskonkurranser). Men, i den siste tiden har jeg lagt på meg, noe jeg ikke er så fornøyd med, og vil gjerne gå tilbake til der jeg var før. For et år siden veide jeg mellom 50 og 55 kilo, til høsten veide jeg rundt 56-57, og det siste har kommet nå nylig. Midjemålet har også gått opp, da jeg målte det i går var det 70, i motsetning til 66 som det var for en måned eller to siden. Den eneste forskjellen jeg har gjort i kostholdet mitt er at jeg har kuttet ut alt av godteri og kaker.
Uansett, jeg vil tilbake til der jeg var tidligere, og dette vil da tilsi å gå ned maksimum 10 kg. Det er ikke så nøye med vekten, muskler veier mer enn fett, så det er mer midjemålet jeg går på, men tenkte det kunne være lurt å sette en grense. Til å begynne med tenkte jeg å gå ut fra det tilsynelatende idiotsikre regnestykket om kalorier spist vs. kalorier forbrukt. Melde meg inn på Grete Roedes internettside for å holde litt oversikt over matinntaket mitt. Men så leste jeg noe om at å spise for lite også kan føre til at man ikke går ned i vekt. Hvordan vet man om man spiser for lite? Føler selv at jeg spiser ganske mye, men er jo ganske aktiv også.
Så har jeg også lest en del om lavkarbodietten, og det hele gir mening. Aller først lurer jeg på: Er lavkarbo en ok metode også for de som kun skal gå ned litt? Det neste spørsmålet er: Er det virkelig ingen kaloribegrensning i lavkarbodietten? Om man får i seg flere kalorier enn man forbruker er det vel ikke mulig å gå ned i vekt?
En annen ting jeg vurderer er en såkalt every-other-day diet, at jeg prøver å spise moderat og med høyt proteininnhold annenhver dag og hva jeg vil annenhver dag(innenfor rimelighetens grenser, så klart), som en måte å holde forbrenningen oppe på. Det er noe jeg har prøvd litt før og trives med, virker dette som en brukbar idé?
Oisann, dette ble visst litt langt :o men det er så mye jeg lurer på.
Tja, er mulig du har et poeng der, man legger vel kanskje lett på seg i denne alderen. Men, det skal da være mulig å fortsatt ha et midjemål man er fornøyd med?
Det er overdrevet at man kan spise så mye man vil og ikke tenke på kalorier om man ikke lytter svært nøye til kroppens behov. Det går fint å spise lavkarbo selv om det er 10 kg bare du skal ned. Du trenger ikke gå så hardt frem som på ketolysekuren.
Jeg har ikke noe godt svar, men jeg vet at kroppen er ekstremt god til å holde sin egen vekt og justerer både apetitt og forbruket for å opprettholde vekten. Mindre inntak vil derfor gi et mindre forbruk også. Hvor mye eller lite man skal spise vet jeg ikke
Lavkarbo er sundt for omtrent alle ;) Eneste du må huske på er at kroppen ikke er så glad i å gå over til en sånn diett, du vil kanskje merke at du blir fysen, litt slapp etc, men så straks kroppen din har vendt seg av karbohydratene og vendt seg til å forbrenne fett blir det noe helt annet. Grunnen til at mange slike dietter ikke har noen kaloribegrensning er rett og slett fordi du vil ha problemer med å spise for mye, spesielt hvis du er i ketose (hvis du spiser under ca. 20 karbohydrater hver dag). Appetitten din vil gå betydelig ned samtidig som måltidene dine vil mette mer pr. kalori (100 kcal fra kjøtt metter mer enn 100 kcal med karbohydrater).
Takk for alle svar!
Jeg har prøvd å spise lavkarbo i det siste, byttet ut brød med lavkarboerstatninger, ikke spist "forbudte" grønnsaker etc., og det har gått forholdsvis greit, men det er litt problematisk i forhold til treninga. Kjenner jeg blir fortere sliten og slapp og ting går ikke helt som det skal.
Det er jo mulig at det bare er en tilvenningsperiode, men akkurat nå har jeg nok ikke tid til å risikere noe når det gjelder trening, konkurransesesongen kommer snart fullt i gang.
Det alternativet jeg heller mest mot nå er derfor å holde et (moderat) lavkarbo-kosthold på de dagene jeg ikke trener, og spise det jeg føler er nødvendig til treningene, ihvertfall de mer intensive. Tror det kan fungere greit i forhold til metabolisme og sånt, hva tror dere?
Når jeg kun begrenser karboinntaket, ikke kutter ned til få gram, da burde jeg vel heller ikke spise så mye fett som det vanligvis inntas i et lavkarbokosthold?
Ok, det er vel med tanke på kaloriinnholdet? Eller vil større andeler fett + over 70 g karbohydrater uansett gi et negativt resultat selv om kaloriene ikke overskrider det man trenger?
Kan du ikke bare baserer kostholdet ditt hovedsakelig på kjøtt,fisk,egg, ost, grønnsaker og olje/cocosa/smør og litt nøtter og spise når du er sulten og spise til du er passe mett? Kroppen bruker hovedsakelig fett eller karbo som energikilde, det er derfor du liksom må velge hva den skal gå på. Unngå karbohydratrik mat sammen med fett, slik som brødskiver med ost og smør. Spis heller noe magert på brødet for å unngå høy andel karbo og fett i samme måltid,om du må ha brød.Salat kan du alltids spise uansett hva du spiser til.
Nei, det er nok fermdeles med tanke på karbomengden.
Går du over ca 70 gram, så har du innført mer bønner, linser, erter, kanskje frukt og naturris osv.
Kalorimengden kan man se på når man ikke går ned i vekt etter måneder på samme nivå. Jo nærmere man kommer en normalvekt, jo mindre energi trenger kroppen og da kan man se om man skal kutte ned på kaloriene.
Prøv å spise ren mat, les deg opp på de forskjellige filosofiene -gå på biblioteket og spør etter Lutz "bedre uten brød" og les den.
Lindberg(?) gav ut en bok som heter "Sukkerbiten" eller noe slikt. Den er grei å lese for å bli klar over alt det skjulte sukkeret i dagligmaten vår - da særlig prosessert mat. Helt utrolig at det er lov, men det er jo en annen sak.
Jeg refererte da til kun det å kutte ned på fettet, ikke til karbomengden man inntar(altså, man får jo ikke nødvendigvis mer eller mindre karbo av å kutte ned/ikke ned på fettet? Men jeg går ut fra at du referte til noe annet)
Har lest ganske mye info på internett i det siste, skal se etter bøkene om jeg får tid mellom/etter eksamenene.
Ja, det høres jo greit ut det, er fine prinsipper som jeg for det meste har gått ut fra. Men, jeg tror kanksje at kostholdet kan fungere mer "effektivt" om det er mer spesifikt på noen områder.
Hmm, er vel en stund siden fødselen nå, og jeg trodde jeg hadde stabilisert meg, men jeg har vel kanskje ikke helt det. Men, jeg er virkelig ikke komfortabel med å vokse mer i bredden(høyden ga seg for rundt 4 år siden).
Er det forresten noen som vet hvor lang tid kroppen bruker på å tilpasse seg til energikildene? F.eks. overgangen til at den benytter seg av fett heller enn karbo, og omvendt?
De fleste jenter blir vel bredere over magen, hofter, lår og rompe i alderen 16-22 år fordi kroppen gjør seg klar til å bære frem barn. Se på damene rundt deg... er det mange av de som har ungpikekropp i en alder av 22 år?
For det meste ikke, men mange av dem har da fint definerte midjer?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.