< Tilbake til oversikten

Sammenheng mellom benskjørhet og høyt proteininntak?

Kula sa for siden:

Kom over en gammel (2003) artikkel på yogasenteret.no (av alle steder) som kan gi en forklaring på hvorfor mange på lavkarbokosthold får krampelignende plager pga underskudd på magnesium.

www.yogasenteret.no/Artikler/artikkel.php?article_id=173

Kan jo selvfølgelig snakke kun for meg selv, men mitt proteininntak via kjøtt er klart høyere nå enn da jeg levde på "normalt norsk kosthold".

I artikkelen blir det blant annet referert til en ernæringsekspert ved navn Nathan Pritikin som skriver:

"African Bantu women take only 350 mg of calcium per day. They bear nine children during their lifetime and breastfeed them for two years. They never have calcium defiency, seldom break a bone, rarely lose a tooth. Their chidren grow up nice and strong. How can they do that on 350 mg of calcium a day when the (National Dairy Council) recommendation is 1200mg? It’s very simple. They’re on a low-protein diet that doesn’t kick the calcium out of the body.... In our country, those who can afford it are eating 20% of their total calories in protein, which guarantees negative mineral balance, not only of calcium, but of magnesium, zinc and iron. It’s all directly related to the amount of protein you eat.

Jeg har stusset på hva det er ved lavkarbokostholdet som gir meg (og mange andre) et underskudd på magnesium. Kan dette være svaret?

Kanutten sa for siden:

Fordi man tisser mer grunnet mer vann?? Løsningen er å spise mer magnesium davel! :heia:

Bulldog sa for siden:

Nei :)

Gracella sa for siden:

Jeg har vanskelig for å tro at kjøttspising skulle være årsaken til beinskjørhet.
Inuitter (innlands), samer og indianere f.eks, hadde et tradisjonelt høyt inntak av kjøtt - og lite beinskjørhet.

Det som skiller oss nordboere fra resten av Europa, er vårt høye forbruk av (ren) melk og tran - og det faktum at vi er verdens beinskjøreste folkeslag...
Joda, det er nok kjøttspisingen som er syndebukken vår :rolleyes:

Kula sa for siden:

I artikkelen blir det vist til en undersøkelse som konkluderer med uvanlig høy forekomst av benskjørhet hos nettopp inuitter.

Sammenhengen skal være at inntak av animalsk protein senker pH-verdien i kroppen, og at kalklagrene tappes for å motvirke dette pH-fallet.

Jeg tar jo med i betraktningen at Christian Paaske er vegetarianer, og dermed har et noe annet syn på sunt kosthold enn det jeg har.

Grunnen til at jeg vurderer innholdet i det hele tatt, er det selverfarte magnesiumunderskuddet som lavkarbokostholdet gir meg (og mange andre).

Gracella sa for siden:

Men var det kystinuitter eller innlandsinuitter det var snakk om da?
Innbiller meg at det er forskjell på om proteinene kommer fra fisk eller fra landdyr - har vel lest det her inne et sted...

(He, he, jeg har ikke hatt tid til å lese artikkelen du refererer fra enda :o.)

Gracella sa for siden:

Sakset fra
www.spisdegslank.no/docs/pdf/Soft.pdf
(i forbindelse med noe helt annet jeg lette etter)
Kalsium er viktig for å unngå benskjørhet
(Kornbasert brød inneholder lite
kalsium, samtidig inneholder korn
fytatsyre som hindrer kroppen i å ta
opp kalsium)

Så brød/kornspising kan (også) gi beinskjørhet...

Borghild sa for siden:

Ja her til lands drikkes melk i massevis. Men det er ikke nok D-vitamin i melk slik at kalsium tas opp av kroppen. Så hvordan de kan reklamere med at melk er så fin kalsiumkilde forstår ikke jeg. Så vidt jeg vet er det vel bare den "letteste" typen av melk som er tilsatt D-vitamin. (Korriger meg om jeg tar feil).
Mao enda en grunn til ikke å drikke melk.:rolleyes:

ada-emilie sa for siden:

Sjekk ostepakka di! Min inneholder nesten 800 mg kalsium pr 100 gram, men ikke noe magnesium! De fete ostene har mindre enn de konsentrerte typene Jeg må derfor kutte ned forbruket av ost og ta magnesiumtilskudd for ikke å få for stor ubalanse fordi jeg tar spektro med kalsium og magnesium i osgå. Daglig bør menn få i seg 350 mg magnesium og kvinner 300 mg (finnes mest i frø, nøtter og korn) og kalsium:800 mg for kvinner og 600 mg for menn. Kalium: 1900 for menn og kvinner.

Kula sa for siden:

Jeg drikker ikke mer vann og spiser ikke mer ost etter omlegging til lavkarbokosthold. Gode forslag til magnesiummangel, men grunnen ligger ikke der.

Bulldog sa for siden:

Har du påvist magnesiummangel, eller er det noe du antar?

ada-emilie sa for siden:

I en bok jeg har står det at magnesiumopptakelsen hemmes av store mengder mettet fett, protein, kalsium, fosfor, oxalsyre og fibre uten fytinspalting. For store doser har man kanskje tatt om man føler at huden og musklene føles helt døde og man er slapp, trøtt og har løs mage.

Gracella sa for siden:

Hvilken bok da?
Er ikke det litt rart at den maten vi er lagd for å spise (mettet fett og proteiner) skulle gjøre oss syke?? Kalsium og fosfor er jo også viktige mineraler/sporstoffer...

Kula sa for siden:

Det er vel strengt tatt noe jeg antar. Men når jeg tar magnesium daglig får jeg aldri kramper i bena. Så fort jeg slutter med det noen dager, kommer krampene alltid tilbake. Dette har gjentatt seg så mange ganger at jeg ikke er i tvil om en sammenheng. Om det skyldes direkte magnesiummangel eller om det er en annen sammenheng vet jeg jo ikke.

Bulldog sa for siden:

Slutt med magnesiumtilskuddet i minimum to uker, og krampene vil gi seg. Du opprettholder et kunstig høyt magnesiumnivå, som kroppen må veie opp for med vann, og når vannet forsvinner skyller det med seg andre elektrolytter, og du kommer enda mer i ubalanse... La kroppen din ordne opp selv :)

Kula sa for siden:

Takk for tips. Jeg skal vurdere det...

Morbeline sa for siden:

Det er vel derfor man skal ta tran. Tran er kanskje den beste D-vitamin-kilden utenom sola (som da ikke er tilstede i vintermånedene her til lands). Egentlig skal man også kunne klare seg med overskuddet av D-vitamin som lagres i kroppen i løpet av sommeren om man er mye ute - og ikke helt fanatisk med solkrem som det rådes til i disse moderne tider. Litt sol er bra. (Og da har man også større immunnforsvar mot forkjølelse ;))

Dessverre er det ikke bra å ha i seg for mye D-vitamin heller; det er vel fettløselig (ikke vannløselig som C og B) og kan bli giftig hvis man f.eks. skulle ta både tran og masse ekstra D-vitaminer.

ada-emilie sa for siden:

Torkil ber oss ta både kalsium og magnesiumtilskudd. Det er nok med god grunn. Tar du noe annet tilskudd, Kula?

Kula sa for siden:

Jeg har tatt kalsium, magnesium, multivitamin og b-complex.

Jeg har tatt rådet fra Bulldog til etterretning, og skal være tilskuddsfri i noen uker for å se hvordan kroppen reagerer.

ada-emilie sa for siden:

Ok, hvor mye kalsium og magnesium blir det tilsammen når du regner med det som er i multivitamintablettene også? Spent på å høre hvordan det går. Jeg ville ikke kuttet ut magnesium, men.

Trulte67 sa for siden:

Slik er det med meg også, og jeg tar blodprøver hos lege hver måned, og har bare akkurat nok magnesium - når jeg tar piller.
Jeg kan kjenne det på beina om jeg hopper over en dag, ja.

jvb sa for siden:

Hmm... Det skal jammen jeg også, tar 600mg magnesium for å unngå leggkrampene, men et par uker med intens smerte om natta skal jeg vel kunne klare i vitenskapens navn :D

Kanutten sa for siden:

Hvis man tar vanndrivende medisiner skal man ta magnesium som tilskudd. Da kunne det vel være rimelig å tenke at ved lavkarbo/ketolyse, som også er vanndrivende kunne man trenge litt ekstra magnesium??

Fant også dette:

Kula sa for siden:

Jo, det kan også være noe å tenke på! Hvor har du hentet sitatet fra?

Bulldog sa for siden:

Ketose er ikke vanndrivende. I en overgangsperiode mister man riktignok mye vann, og i denne perioden kan det være gunstig med et mineraltilskudd i moderate mengder, men det normaliserer seg som regel etter 1-2 uker. Kroppen regulerer væskebalansen og saltbalansen helt selv hvis man lar den få muligheten.

Kula sa for siden:

Jeg ser det er Kenn Halstensen som har skrevet artikkelen. Han pleier ikke å komme med svada.

Kula sa for siden:

Jo, den gjør nok det i de fleste tilfeller. Jeg har imidlertid noen egne observasjoner som er forbløffende i forbindelse med magnesiumtilskudd. Vi har en eldre kvinne i familien (nærmere 80 år gammel) som i flere år hadde vært plaget av kramper i bena. Da hun på min oppfordring begynte med magnesiumtilskudd, forsvant krampene i løpet av ett døgn. Dette er et år siden, og hun har ikke hatt antydning til kramper siden.

Jeg er klar over at man ikke kan trekke generelle slutninger på basis av enkelttilfeller, men jeg er ikke helt overbevist om at kroppen alltid klarer å regulere dette selv med dagens matvarer.

Når jeg tenker meg om, har jeg også lagt merke til at mine krampeproblemer er størst i perioder hvor jeg går mye ned i vekt. Når vekten er stabil er ikke problemet til stede i samme grad.

Merkelig...

Bulldog sa for siden:

Det er et godt poeng. Det var også noe sånt jeg siktet til når jeg skrev "hvis man lar den få muligheten".

Så lenge man spiser relativt sunt, holder væskeinntak nogenlunde stabilt, og ikke manipulerer saltnivået i kroppen på forskjellige snedige måter, mm, så går det seg som regel til av seg selv :)

Man mister automatisk ganske mye vann som har vært bundet til fett når man går ned i vekt.

Som sagt er det ikke noe i veien for å bruke mineraltilskudd i perioder, men å opprettholde et kunstig høyt nivå over tid er ikke gunstig.

Nerthus sa for siden:

Tråden starter med å spørre om hvorfor man får magnesium-mangel ved lavkarbo-kosthold (fritt etter hukommelsen:cool:)..

Til informasjon hadde jeg svært lavt innhold av magnesium og folsyre (blodprøver) FØR jeg begynte på lavkarbo. Jeg har antatt dette har skyldtes svært lavt inntak av fett mesteparten av livet (GR filosofi), og at det dermed har vært vanskelig for kroppen å oppta disse fettløselige vitaminene ? Jeg må ta tilskudd hver dag for å unngå svært smertefulle kramper.
En ting til jeg har sett - etter en kveld "på byen", med litt godt å drikke - har jeg vanligvis EKSTREMT voldsomme kramper i beina dagen etterpå - tilskudd eller ikke. Kan dette skyldes da "vannmangel"? (Siden alkohol er vanndrivende).

Hilsen Nerthus :engel_ikk

Kanutten sa for siden:

Vet du, jeg FÅR vann i kroppen av å drikke øl! :o Eller generelt drikke med kullsyre. Da binder jeg vann som fy.. Drikker derfor aldri øl eller brus lengere, bortsett fra Guinness og Kilkenny; de har begge nitrogen som drivgass og DEM får jeg ikke ødemer av. Heldig for meg som er glad i begge sortene.. :D

Kanutten sa for siden:

Men som sagt etter at jeg begynte på vanndrivende fikk jeg beskjed om å begynne å ta tilskudd av magnesium og kalsium fordi at all vannlatingen skyller ut mye av salter som burde vært i kroppen. Kalium er med i medisinen jeg tar og jeg trenger derfor ikke ekstra av den.

Atlantis sa for siden:

Jeg har fått beskjed om at en skal være veldig forsiktig med inntak av kalsium! For mye er absolutt ikke bra.
Fikk også beskjed om at jeg skal ta magnesium sammen med D-vitamin (viktig for hjertet).:)
Det var på Lindberg-klinikken jeg fikk disse beskjedene.

Veggpryd sa for siden:

Jeg drikker vann hvis jeg får leggkramper, og det hjelper nesten med en gang. De få gangene jeg får leggkramper, har jeg (uten unntak) vært for slapp med å få i meg annen væske enn kaffe i flere dager. Jeg tilhører den gruppen som ikke drikker litervis med vann daglig, men tar et glass vann når jeg er tørst.

Nerthus sa for siden:

Jeg drikker MYE vann til vanlig - og har ingen hjelp av å drikke mer vann ved leggkramper dessverre.... :(

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.