< Tilbake til oversikten

Gamle damer og ketose

hernon sa for siden:

Siden det er et enormt kunnskapsnivå her inne, håper jeg noen kan hjelpe meg med en forklaring på "problemet" mitt.
Jeg startet på ketolysekuren i mars og hadde en pangstart, gikk ned flere kg de to første ukene. Jeg hadde de fleste bivirkninger, de gikk over, bortsett fra at jeg fortsatte å fryse noe enormt.
Så stoppet vekten opp, derretter begynte den å stige.
Jeg var nøye med det jeg spiste,lå på 15-20 carbs pr dag,70-90g protein og ca 150-200g fett.

Etter et par tre uker med lett, men jevn, vektøkning begynte jeg å teste ut forskjellige råd jeg fant her inne.Jeg var i ketose hele tiden. Men ingenting syntes å hjelpe. Skuffelse, samt den indre frosten, gjorde at jeg ga opp.

Jeg vet jo at kaloribehovet synker med alderen og siden jeg er over 70 år tenkte jeg at jeg ihvertfall måtte være forsiktig med kal.inntaket. Jeg begynte på en slags hjemmelaget diett - som bare ble tull.

Lang historie i kortversjon: Jeg følger stort sett Gerds menyforslag og oppskrifter men øker karb innholdet akkurat så mye at jeg er ute av ketose. Gir stixen utslag, spiser jeg en sjokoladebit:D Og vekten går ned, jeg har mistet kiloene jeg la på meg mens jeg var i ketose samt 2,5kg ekstra. Så altså, lavkarbo,men ikke ketose.
Kan det ha noe med alder og hormonnivå å gjøre? Riktignok tar jeg fortsatt hormontilskudd, men likevel...
Er det gjort noe forskning på dette? Jeg har imidlertid en slektning på over 80 år som gikk ned over 10 kg på Ketolysekuren, så det kan jo bare være at jeg er atypisk ( skulle ikke forundre meg:p)

Mr. Muscle sa for siden:

Dersom du spiser 20g karbohydrater, 90 gram protein og 200 gram fett, hvor mange kalorier får du da i deg? Jo, 2240 kalorier.
Dersom du har middels muskelmasse og er inaktiv så blir dette for de fleste for mye. halver fettinntaket og du sparer 900 kalorier.
Hvorfor går energiforbruket ned når du går ned i vekt? Jo, tenk deg at du har en 50kgs ryggsekk på deg. Du forstår da at du trenger mer energi når du bærer på den enn om du ikke har den på deg.
Samme med fett, dersom du bærer på 50kg fett så krever det sin mann, fjerner du fettet (tar bort ryggsekken) så synker kaloribehovet.
Grunnen til at lavkarbo funker så effektivt er at kroppen omstilles fra å forbrenne karbohydrater til fett. Ketose betyr ikke mer enn at kroppen forbrenner fett i en grad som fører til ketoner i urinen.
Dersom du lasser på med fett i kosten vil kroppen forbrenne det fettet du spiser og ikke kroppsfettet. Spiser du mer fett enn det kroppen forbrenner så lagres restene som kroppsfett.

ada-emilie sa for siden:

Det er ikke lenge siden mars,da,og kroppen trenger tid på å omstille seg. At du fryser er trolig tegn på omstilling,men jeg ville spurt meg fore om det kan være andre årsaker, for jeg er ingen ekspert. Jeg har lest om frysing flere ganger før her inne i forbindelse med starten av en kostomlegging. Hvilke endringer gjorde du før du gikk opp i vekt da? Faktisk er det å gå opp litt også normalt i en omstillingsperiode. Jeg tror ikke den sjokoladenbiten har så mye å si at den skulle hindre vektnedgang om du ellers spiste fornuftig. Er du fysisk aktiv?

Olli123 sa for siden:

Det er lett å undervurdere den effekten karbohydrater har på kroppen. Det kan faktisk nesten være farlig for eldre personer (60+) å gå rett over på en ketogen kost, nesten akkurat som det kan være farlig for en alkoholiker å brått slutte å drikke (for å være litt ekstrem og slem :D). Kroppen kan bruke lang tid på vende seg av karbohydratene, dette tar gjerne lenger tid jo eldre man er. Jeg leste at i sære tilfeller kan dette faktisk ta opptil et år før kroppen har glemt de gamle karbohydratene totalt.

ada-emilie sa for siden:

Det var godt du informerte om. Da er det sikkert lurt å spise nok fett ihvertfall, for å betrygge kroppen med at det kommer energi nok.

hernon sa for siden:

Takk for svar!
Poenget mitt er jo at jeg g[r ned i vekt når jeg ikke er i ketose og opp dersom jeg er det.
I praksis vil det si at for å komme ut av ketosen så inntar jeg litt ekstra kalorier, så det kan ikke være kalori-inntaket som forhindrer vektnedgang i ketose.

Olli123: kan du si noe mer om hvorfor omlegging til ketogen kost kan være farlig for oss eldre?
Jeg har jo lurt på det men kan ikke spørre legen min, han er overbevist om at enhver som spiser fett går den sikre død imøte.

Mr. Muscle sa for siden:

Legen din har helt rett i at alle som spiser fett går den sikre død imøte. Men det gjør jo de som ikke spiser fett også.

hernon sa for siden:

Men her er det snakk om tidsperspektivet!:D

Kula sa for siden:

Oj, så skummelt! Hva er det som skjer med kroppen akkurat når man runder 60 år som fører til at det nesten er farlig? :snill:

Borghild sa for siden:

Atkins skriver om noe han kaller "Metabolsk resistente" personer. De blir bl.a. over en tid anbefalt å gå ned på både fett- og karbohydratinntaket.

Slet selv med å gå noe vesentlig ned når jeg lå på rundt 15 gr. karbo pr dag, så jeg valgte å gå ned til 6-7 gr. og også halvere fett og proteininntaket.
Det har virket fint på meg, og alt løsnet liksom. Min alder er kun 59 år da.:D:D:D

Har du mulighet, kunne du kanskje låne boka hans på biblioteket.
Dr. Atkins Nye Slanke revolusjon.

ada-emilie sa for siden:

Det er sagt at selve omstillinga er belastende for kroppen, så det kan være årsaken til at eldre frarådes å nettop omstille kroppen. Det er det eneste jeg kan tenke meg kan være grunnen, om man utelukker skepsis til selve lavkarbokostholdet.

leenam sa for siden:

Imponerende, hernon, å gå på med livsstilsendring i din alder! Lykke til videre! Du skriver ikke hvor mye du har kvittet deg med, hva målet ditt er osv, men likevel, høres flott ut! Jeg er en lavkarbofrik også, men har aldri undersøkt om jeg er i ketose eller ikke. Jeg har heller ikke beregnet kalorier og makroen i den tiden jeg har vært på lavkarbo, men gjorde det før, en stund. (Jeg er bare 66 år.)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.