< Tilbake til oversikten

Ukentlig vekttap på lavkarbo?

sukkerhesten sa for siden:

I morgen har jeg hatt min første uke på lavkarbo. Og i morgen har jeg veiedag. Har kun spist kjøtt, ost, salat og feite sauser. Går bedre enn forventet. Savnet etter pepsicola er mindre enn jeg hadde trodd. :D

Hva kan man forvente å gå ned i vekt per uke når en styrer klar av karbohydrater?

Hadde en bmi på 51 og veide 150 kilo da jeg startet på lavkarbo.
Langsiktig mål er 80 kilo men skal nå bli deilig å nå 120 også. Tidligere har jeg vært pepsi drikker av rang. Samt glad i godteri og potetchips. Alt som smaker søtt har jeg puttet i munnen. Hver dag.

Hva har andre opplevd av vekttap på lavkarbo i starten? Jeg mener det må jo være en form for "sjokk" for kroppen som i lang tid har vært vant til å fores med kullhydrater sent og tidlig også plutselig er det kun proteiner og fett?

Så hvor mye gikk du ned når du startet ditt nye liv?

Yonah sa for siden:

Det varierer nok fra person til person. Jeg hadde hørt at store mennesker gikk fort ned på ketogen kost og startet med liv og lyst med en bmi på 51.. Etter 7 uker hadde jeg gått ned 3kg og de forsvant første uka.. Men siden gikk det plutselig av 1.5kg en uke, og siden 3 uker til med 1kg i uka. Også stabiliserte det seg på 1/2kg i uka frem til jul( startet i mars 09), så har jeg gått ned 3kg siden jul og til nå. Mye opp og ned i det siste, en mega sprekk i påska gjorde ting verre( jeg fikk halsbetennelse og slet med maten, avr kvalm og klarte ikke egg, kjøtt, kylling..). Nå går dte nedover igjen.
Har tatt av nesten 22kg på et år, og det synes jeg er bra. Jeg er lykkelig om jeg er ned på 100kg til påske igjen jeg, altså drøyt 10kg fra nå. Og jeg har mange kilo igjen til nromal vekt for meg.. Jeg bør ned til 70 og enda mindre for ikke å være overvektig( jeg er kort og sped under alt).
Jeg er mye stillesittende pga ME ( kronisk utmattelsesyndrom) og det hjelper nok ikke på.

camryn sa for siden:

Hei!
Starta med BMI på ca 40 og har gått ned ca 7kg på 6mnd, ca 3kg forsvant vel første veka.
Er fort å lese seg blind på alle historier om minus fem kg i veka, sjølv trur eg kroppen min legg seg på mellom 0 og ca 300g i veka og det trur eg er heilt normalt. (I allefall for min kropp. ;) )
Har og ME og er mykje i ro.

Lykke til forresten, og velkommen hit! :)

Er jo noe slikt jeg også håper på da vet du. 5 kg per uke det ville vært gøy det. Men men i morgen vet jeg svaret. Mon tro hvor lenge en kan holde et nogenlunde høyt vekttap gående? Altså med streng skaldeman diett?

Yonah sa for siden:

Det kommer helt an på mennesket det. Jeg åt 10-12g karbo hele fjor vår og sommer og til oktiber, og det gikke ikke kjempefort med meg slik Skaldeman gjorde, men mere enn bra nok. Man må nok bare ta det som det kommer og tenke på at man faktisk spiser seg frisk fra evt begynnende diabetes 2 og retter opp en hormonubalanse.

Vel nå er det helg og har endelig tid å få lest bøkene til mr skaldeman.
Blir intressant. Vel fram til i morgen er håpet 5 kilo vekttap.

Mr. Muscle sa for siden:

Med 50 i BMI med en vekt på 150kg skal du ikke bli overrasket om du går ned mer enn 5kg :) Blir nok gledelig lesning :D

Ja nå er det så spennende at jeg bare må gå å sove. Gleder med til å stå opp i morgen og veie meg. Håper vi ser mer enn 5kg.

Cherry sa for siden:

Men du behøver ikke å trakte etter 5 kg i uken i alle uker altså. Selv om det er morro er det faktisk ganske farlig for kroppen også. Det gir jo ett vekttap på 20 kg pr mnd (4uker). Både hjerte, hodet og kroppen skal henge med.

Kitt sa for siden:

Og ikke minste huden!:eek:

Hvordan gikk veiingen i dag?:spent:

Egentlig gikk det veldig bra. Ned 4 kilo. Håpet på mer men så har jeg jo heller ikke vært i mer aktivitet enn normalt denne uken. Nå er det jo å være like flink frem mot neste lørdag så kanskje det er 4 kilo til vekk? Om jeg hadde klart å holde denne farten en måned eller to ville jeg jo vært lettvekter 1 juli. Tenk da hadde vekten stoppet allerede på 118 kilo. Hoho. Ja da skulle jeg jammen vært på Huk hele ferien :D

mamma87 sa for siden:

gratulerer med 4 kg!:)
Men husk at det er veldig dumt å ha for store forhåpninger, da kan man fort bli veldig skuffet!

blåbær sa for siden:

Du må jo ikke være skuffet over 4 kg! Det er jo kjempebra!!! Lykke til videre! :heia:

Jabba sa for siden:

4 kilo er utrolig bra!!! Gratulerer!

Jotakk jeg er helt fornøyd jeg. Og motivert til å styre unna softis og brus.

Yonah sa for siden:

Gratulerer så mye med 4kg minus! Det er mye!

Jeg håper virkelig ikke du forventer 4kg hver uke da.. Det pleier å gå saktere etter en uke eller to og stabilisere seg på rundt 1/2kg i uka.. Menn går merklig nok ned fortere enn kvinner.

Seba-stina sa for siden:

For meg så går det i rykk og napp, men gjennomsnittelig ca en halvkilo i uka. Men jeg er ikke streng skaldeman, jeg er generell lavkarbo med noen utskeielser innimellom ;)

Fått meg en stabel skaldemanbøker nå (ikke ferdig lest ennå) så jeg skal prøve å være skikkelig rigid så lenge som mulig. Jo mer karbohydrater jeg styrer unna jo bedre. Når gevinsten er hele 4 kg på en uke så motiverer det til å være skikkelig streng og ikke gi etter for all cravingen. Hvor lenge jeg klarer å unngå brød, pasta, ris, gulrøtter og sukkerholdig leskedrikk vet jeg jo ikke. For helt ærlig så tenker på disse forsakelsene flere ganger per deg. Håper det blir mindre etterhvert som kroppen venner seg av med alle kollhydratene. Men nå folkuserer jeg på dagene mot neste lørdag og satser på 4 nye kilo.

sistegang sa for siden:

Jeg har vært heldig og gått ned mye på 4 uker, og det har blitt lettere og lettere å si nei til alle fristelsene. Jeg savner ikke brød, pasta og ris mer. Det eneste jeg savner er frukt, og det spiste jeg lite av før, så det skjønner jeg ikke hvorfor. Lykke til videre.

Det jeg savner mest i rekkefølge:
Brød. Har alltid vært glad i brød.
Gulrøtter. kokte gulrøtter, raspet woket eller bare rå.
Potet
Godteri
Brus
IS
Pasta.
Ris

Men det erklart det at når en i en mannsalder hat spist slik mat daglig så er det radikalt å plutselig kutte ut alt. Regner med at man blir vant. Nå må jeg fritysteke noe for å stille lørdagsgodt hungeren. Tror jeg har kyllingvinger i fryseren. Kan jo bruke majones som dip.

Runegutt sa for siden:

Velkommen i klubben.
Bra det går rett veg.
Har selv ikke spist snop iden jeg fikk dommen Dia 2 for 2 og 1/2 år siden.
Gikk relativt lett ned 30 Kg med Fedon
Så stumpa jeg røken, og har lagt på meg 20.
Nu går det rett veg igjen med ketolysekuren.

PS, du vil sansynligvis oppleve endel stopp/baklengsperioder.
Ikke bli hyperstressa.
Har selv hatt 4 uker med totalt stillstand. Nu går alt så meget bedre igjen :)

sjuggerpløm sa for siden:

Det er tøffest i starten. Suget etter karber blir gradvis borte. Det er i hvert fall min opplevelse. Har holdt på siden 1 mars (ca.) og har gått ned litt over 5 kg siden jeg startet med lavkarbo. Men jeg er ikke helt nazi på karber, så spiser vel kanskje 20g om dagen. Det funker for meg. Behøver ikke gå noe raskere ned, for da er det større sannsynlighet for at jeg klarer å bli der jeg ønsker.
Nå opplever jeg ikke å forsake noe som helst egentlig, for karber frister ikkelenger. Får jeg lyst på sjokolade, kan jeg nå spise 4 ruter med sukkerfri mørk sjokolade, og er godt fornøyd. Det er liksom nok. :)
I natt drømte jeg at jeg ramlet på karbokjøret, og spiste et lass med pasta, og den følelsen jeg hadde var skikkelig ekkel! Nesten mareritt gitt. Hvor lenge må jeg kutte karber for å komme tilbake dit jeg var osv. Kommer helt sikkert av at underbevisstheten min jobber med at jeg skal på Tyrkiaferie om 2 uker, og at jeg da vet det blir vanskelig å styre unna alt jeg ikke bør spise. Jeg vil egentlig ikke skeie ut, men vet at det blir vanskelig å la være. Litt mer vin enn anbefalt på Lavkarbo. Fare for det ja. :knegg:

Sist uke gikk litt fort for meg og plutselig var det søndag før jeg husket å gå på vekta. Er smilende blid idag for nå er jeg ned ytterligere 5 kg. Riktignok så har vi nå 1 uke + 1 dag siden forrige gang på vekta men gleden den er like stor. Vært sykt travelt for meg nå så jeg har ikke hatt tid til å lese skikkelig i skaldeman bøkene. blir nok litt ledig tid i morgen etter toget. Jeg skal jo ikke dra å spise hverken kake eller is :mad: så da blir det kanskje ekstra bra å få lest skaldeman et par timer så motivasjonen holdes på plass.

Yonah sa for siden:

:blomster:

Så flott å høre! Du får lese når du har tid, ser ut til at du ikke gjør ting så hakkende gæli akkurat;) Lykke til neste uke også!

Huff og gru for noen tunge dager det har vært.
Selv om jeg spiser fett til den store medaljen så er sukkerhungeren stadig økende. Har vært slapp, svimmel og småkvalm rett som det er og tror det er kroppen som er helt tømt for sukker. For nå bare tenker jeg jeg på is, sukkerbrus, seigmenn, ja alt som er søtt.

Skaldeman skriver at det er tungt rundt 3dje uka så kanskje det bare skal være slik? Vel sålangt har jeg styrt klar av all cravingen og det er nå bra.

Åssen har dere andre opplevd de første ukene på lavkarbo? Hvor lenge sitter slike cravinger?

Yonah sa for siden:

Sånne perioder kommer og går. Pass på å få i deg nok fett OG protein. Det hjelper ikke meg hvor mey fett jeg enn propper i meg, om jeg spiser for lite protein.

Det er tung når det står på, men du står det over;)

Mr. Muscle sa for siden:

Du kan jo prøve kromtilskudd. Det skal vistnok hjelpe.

Da prøver jeg å øke protein inntaket noe. Har vel vært på 2/1 på fett og det er kanskje mye det? Det finnes så mye kosttilskudd og lurium at jeg forsøker å unngå slikt. Tar en multivitamin om dagen og stopper der nå i første omgang. Så får jeg heller vurdere krom om søtsuget ikke gir seg før neste helg.

Ukas veieng er over og denne gangen ble det kun 2,1 kilo :(
Men kanskje fettinntaket har vært for høyt? Vel totalt sett så er det uansett bra er jo ned rett over 11 kilo. Slett ikke værst på noe uker.

Nå venter jeg på at kroppen skal tilvenne seg den nye dietten slik at jeg slutter å være slapp og uvel. Håper det går seg raskt til for siste uke har vært tung.

Yonah sa for siden:

2kg er ikke bare bare. De fleste her jubler jo over 1/2kg i uka. Synes du skal smile jeg!

Du har jo hatt et vekttap dobbelte av det de fleste opplever de første ukene, så jeg synes ikke du skal gjøre om noe særlig på kostholdet, kanskje øke proteinmengden litt nå som du er sulten.

ada-emilie sa for siden:

Om du spiser grønnsaker(men ikke gulrot og kålrabi) i tillegg kan det hende du ikke er så sugen på karbohydrater mer? Lettere å holde ut lenge når du spiser det. Og det er vel målet?

Mear sa for siden:

2 kg i uken er superbra, det må du absolutt ikke være skuffet over. Du kan vel egentlig regne med at det kommer til å gå saktere, men selv de gangene vekta står stille er det bra ting som skjer med kroppen. Du kan jo prøve å ta en taubit og måle diverse strategiske steder. Ta vare på den og mål innimellom, så ser du at det er mye som skjer utenom tallene på vekta også. :)

Nå er jeg ferdig med tredje uka, og har vært ganske søtsugen i en uke rundt sist helg. Har bare tenkt på godis og det er veldig slitsomt. Men jeg tror det har litt å gjøre med for mye søtstoffer. Jeg får absolutt søtsug av søtstoff, og det har blitt både tyggis, litt sukkerfri brus og ikke minst gerds fantastiske ostekake innimellom. Har blitt bedre de siste dagene. Håper det går over for deg også. :)

Ang. kosttilskudd er det vel ganske viktig på lavkarbo har jeg intrykk av. Nå er ikke jeg superfan av skaldeman (synes det blir for lite grønnsaker, litt må man jo ha!), men Torkil Andersen legger vekt på å få i seg en del mineraler som du kan få for lite av. Dersom du ikke spiser nok grønnsaker går du glipp av veldig mye vitaminer og mineraler som kroppen trenger.
En annen ting er omegatilskudd dersom du ikke spiser mye fisk. Leste en del om kosthold/hormoner for et par dager siden og ble overraska over hvor viktig omega 3 og 6 er.

Nerthus sa for siden:

Jeg har bare en liten kommentar vedr cravings'ene dine: Det FINNES alternativer for brød på lavkarbo, slik at om du virkelig MÅ spise brød så kan jeg personlig anbefale to typer som begge er veldig gode:

1. karins beste brød (det med valnøtter). Oppskriften finner du i denne tråden forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25639. Skjær opp og frys ned sånn at det er enkelt å ta opp ved behov.
  2. Spis-deg-slank brødet. Dette kan du faktisk bestille ferdig (fryst), eller bestille mix'n og lage selv enkelt. (www.spisdegslank.no). Disse har også veldig gode syltetøy med bare 4 karbo pr 100g.

(ler - nei, ingen provisjon, kun personlig god erfaring ;))

Ellers finnes det mange alternativer til dine tidligere søtcravings, atkins sjokoladebar, lettbrus, pisket krem med søtningsstoff osv. Søk litt på sidene så finner du nok noe. Sørg for å ha tilgjengelig i huset noe "lovlig" - så slipper du å dra ut og handle vilt og hemningsløst karbofylte godsaker (been there... )

Til slutt, jeg måtte prøve flere variasjoner av lavkarbo før jeg fikk vekttap. jeg endte tilslutt opp med lavkarbo OG lavkcal (www.spisdegslank.no). Vær glad det går unna med deg i starten, det øker motivasjonen. For meg så må jeg smøre meg med mye mer tålmodig - men minus 5 på 5 uker er jeg faktisk KJEMPEfornøyd med!! :cool:

Hilsen Nerthus :engel_ikk

Takk så mye for tipset ang. cravingen, skal sjekke det brødet osv.

Vel da har det vært veing igjen og jeg har gått ned denne uken også. Nå var det rett under 3 kg så det er veldig bra.

Forresten har jeg ikke hatt noe craving denne uken, men tror mest det kommer av at jeg har stått til halsen i jobb og har jobbet minst 12 timer dagen. Da blir det smått med tid til å tenke på godiser :-)

En effekt som jeg liker veldig bra med å spise fettrik kost er at en holder seg mett veldig lenge. Det er kjempepraktisk i de periodene hvor en er nødt å jobbe langt over vanlig arbs.uke. Heldigvis går den bit i rykk og napp.

Ser virkelig resultater på lavkarbo nå. Buksene strammer ikke i livet lenger, skjorteknapper spriker ikke og flere har kommentert at jeg ser tynnere ut i fjeset. Skikkelig gøy.

Startet 1 mai 2010 da stoppet ikke vekta før pila nådde 150 kilo. Natt til 31 mai viser vekta rett under 136 kilo. Det er et vekttap på rett under 15 kilo på mai månde. Yess!!

Til dere andre, stå på fortsatt dette hjelper.

Yonah sa for siden:

Så flott å høre! Står på!

Trulte67 sa for siden:

wow! Det var mange kg på kun en måned! Gratulerer!

Til trulte og imse, takk takk. :)

Kom idag i snakk med en som kunne mye om ernæing og kosthold. Fortalte om mitt pågående prosjekt og skaldeman kuren, eller fettdietten. Han ble veldig intressert og vi snakket litt frem og tilbake om hvordan det gikk og hva jeg selv følte og tenkte. Han lurte på om jeg hadde nogenlune oversikt over hva jeg spiste i løpet av en vanlig dag forut for fettdietten. Jeg forklarte at jeg spiste normal norsk kost, i relativt normale porsjoner, samt at jeg drakk mye brus, spiste godiser daglig og var en person som virkelig satte pris på iskrem og potetchips og den type mat. Når det var hektisk ble det jo ofte fastfood, pizza, burgere, kebaber og frityrstekte godsaker.

Han sa da at om jeg laget en liste over hav jeg puttet i meg tidligere så ville han regne litt på mitt enrgiinntak tidligere. For han sa at isolert sett så er jo bare det å drikke 1.5l coca-cola om dagen nok til å bli kraftig overvektig. Kombinert med fastfood, iskrem og konfekt så blir det fort et energiinntak langt over det dobbelte av et menneske har behov for. Altså blir overskuddet fett.

Forsåvidt greie ressonementer han kom med, og han har helt sikkert rett at om man regner på det så ville jeg se at det er all junk-fooden som har ført til overvekten. Men så til sakens kjerne. Hvorfor er det slik at de som føler de kan ernæringslære på død og liv skal bevise at fettdietten ikke virker?

Som jeg sa til fyren så vet jeg jo selv at kuren virker. Det merker jeg hver eneste dag, og jeg har ikke det ekstreme behovet for søtsaker lenger. Ja greit en uke var tung rundt 17 mai for da tenkte jeg bare på godsaker. Men det kan like mye være at 17 mai er en festdag, og jeg forbinder fest med god mat og desserter, kake og kaffe , is og pølse i brød.

Dessverre så ble jeg ikke skikkelig forbannet før jeg var i bilen på tur hjem. Etter å ha tenkt gjennom hva han sa så ble jeg faktisk rasende. For hvem er han som skal dytte sin "skolebok-lærdom" på meg? Hva er det som gjør det så viktig for de fleste å opprettholde den lærdommen vi alle har fått i skolen og oppvekst? 5 om dagen, brød og kornbalnding til frokost og alltid poteter.

Nei jeg gir nå blanke blaffen i hva andre tullinger mener. Hver gang jeg tar på meg buksene så merker jeg at jeg er på rett vei nå og det er skikelig deilig. For jeg er ikke konstant sulten lenger slik som jeg alltid har vært med andre slankekurer.

Kitt sa for siden:

Min mann drakk i perioder opp mot 4.5liter cola om dagen og hadde en BMI på 19!:p

Synd du ikke rakk å bli forbannet tidlig nok til å lekse opp for fyren! Mange har vanskelig for å se at alle er forskjellige og selv om 5 om dagen virker for mange, betyr ikke det at det er sunt for oss alle!;)

Fortsett den fantastiske jobben du har gjort så langt:heia: og bevis at fyren tar feil, som mange andre!:D

Runegutt sa for siden:

Fem om dagen er da praktfult. Skulle bare ønske at man fokuserte mere på at det SKAL være 5 grønt og frukt, ikke motsatt. Altså mere grønt enn frukt.

Hørtes alvorlig ut. Må jo ha vært syk da? En på min høyde må veie 57 kilo regnet jeg ut. Tror ikke jeg vet om noen voksne menn som veier 57 kilo, om de ikke er dverger da. Var ikke den bmi indeksen slik at under 20 er undervektig?

Kitt sa for siden:

Joda, han var sykelig tynn en periode uansett hva han spiste eller drakk! :eek:Ville bare poengtere at coladrikking ikke nødvendigvis gjør deg så veldig feit!;)

Heldigvis har han gått opp i vekt med årene og har nå en BMI på over 25! :)

jvb sa for siden:

1.5l cola er 630kcal - neppe nok til å gjøre noen feite isolert sett...

Vel det du må huske på er jo at den 1.5l literen med Coca Cola kommer på toppen av annen næringsinntak. Om man bortsett fra Cola trenger 2500 kcal per døgn for å "balansere" også slenger på 630 kcal på toppen så må jo nødvendigvis disse kaloriene akkumulere over tid. Og da kommer bilringen.

Uansett så var jo ikke dette selve poenget her. Driter i om teoriene hans er riktig eller feil. Det jeg ønsket å ventilere om var rett og slett væremåten hans.

Skuffende nedgang. Idag viste vekten kun -0.5 kilo. Fattige 500 gram.
Denne uken har jeg spist endel eggesalt, rekesalat og en dag laget jeg baconsalat med noen druebiter i. Det var ca en halvkilo tilsammen og den bacon/druesalaten varte i to dager. Kan det virkelig være disse få druene som har stoppet nedgangen?

Var som en vind ut døren på morgenen når jeg så hvor lite jeg har gått ned, planen var og kjøpe noen svære sineribber. Men nå har jeg vært innom alle butikkene i området uten hell. Ingen har svineribbe nå. Utenfor sessong sier de. Er det noen som kan hjelpe meg her? Noen som vet hvor jeg kan finne svineribbe? Kjører til Sverige om nødvendig. Vet du om en butikk, slakter e.l. som har svineribbe nå så vil jeg gjerne ha adressen dit. For det var mat som satte fart på fettforbrenningen og så smaker det jo helt konge.

Nå er det slapp nedgang for tiden. Var bortreist i helga og har ikke fått veid meg før idag tidlig. Siden sist gang har jeg kun gått ned 1.4 kilo. Og det er jo på hele 11 dager. Hva gjør jeg feil? Dette kommer til å ta en evighet :-(

Runegutt sa for siden:

Ta livet med ro. Har vært omtrent der du er nu. Gikk lekende lett da jeg for snart 3 år siden la om fra Norsk Standard, til Fedon. Raste ned i vekt.
Så kutta jeg røken, og gikk opp i 2 år.
Nu går vekta med sneglefart.

Går du ned 0,5 Kg i uken, skal du være kjempefornøyd. Kroppen din vil tilpasse seg dette kostholdet, og konservere det den kan også her.
Som sagt all nedgang bør du være fornøyd med.
De neste kiloene er kjempevanskelige å bli kvitt.
Mosjon hjelper en del, men ikke allverden. Den største fordelen med mosjon, er faktisk at det etterhvert føles ganske bra å bli i bedre form.

STÅ PÅ. Vi burde forresten hatt en egen "gutteklubb" her inne

Matgud sa for siden:

Heia sukkerhesten!!!

Ville bare si at du er kjempeflink, men husk å tenk på at det ikke er bra å gå ned for mye. Jeg tenkte og sånn som dette : Tenk om jeg gikk ned 5 kg i uka! det hadde vært herlig, men da hadde det ikke vært mye igjen av meg. Jeg går ned 1,5-2 kg i uken, men jeg tenker at kroppen må følge med. Vil jo bli stram i huden oxo!!

Dessuten tror jeg det er viktig å spise sunt og variert selv om man er på slike dietter! For min del har jeg lagt om kostholdet for alltid, å kommer aldri til å spise så mye karbs noen gang igjen.

Problemet mitt er å få i seg nok fett. Så må vurdere mer feit mat fremover. Men blir litt kvalm av det og :rolleyes:

Synes vi er flinke jeg!!!!!:heia:

Mr. Muscle sa for siden:

Vel, mye av det du har gått ned i vekt til nå er vann. Dersom du hopper tilbake til høykarbokosthold skal du ikke se bort ifra at du går opp 5-10kg ganske fort. Gjerne i løpet av et par dager. På den annen side kan du glede deg over at de kiloene du går ned nå er 99% fett, selv om det går treigere.
For å få en raksere vektnedgang anbefales aktivitet. Ikke nødvendigvis trening, spesielt ikke styrketrening, men det å komme seg ut av huset gjør underverker. Da spiser du mindre og øker energibehovet noe.
Ellers har man dette med kalorier. Selv ikke på et lavkarbokosthold skal man proppe i seg mest mulig kalorier på kortest mulig tid, selv om det i starten kan virke som om man kan spise ubegrenset. Grunnen til at man kan spise mye i starten og likevel gå ned i vekt er fordi kroppens energiomsetning er skyhøy. Etterhvert som du går ned i vekt reduseres energibehovet.

Ja nå er det vel ca 14 dager siden jeg veide meg sist. Og på de to ukene har jeg gått ned mindre enn 1 kilo :-(
Nå er det tungt med denne skaldeman kuren. Er lei av maten, savner brød, poteter, ris og pasta. Savner selvsagt is brus og kaker også men ikke så mye som skikkelig mat. Ikke går jeg ned noe fort heller. Nå er det sommer og ikke kan en drikke pils i solveggen. Arrgh. Er skikkelig sur og lei om dagen. Hadde bare vekten gått ned fortere så hadde sikkert motivasjonen vært større.

Fant forresten ikke svineribbe i noen butikker. Etterlyste tips om hvor jeg kunne finne det i tidligere i tråden. Forsøkte tilogmed å kjøre til Sverige og titte der men svineribbe fantes ikke. Det var svært synd for den uken jeg proppet i meg en hel svær ribbe gikk jeg ned kjempemye. Bacon og biff er jeg kjempelei. Lei av å lage bearnaisesaus fra bunnen av. Alle ferdigsausene eller halvfabrikata er proppfull av karbo.

Dette ble veldig mye klaging men nå føler jeg meg virkelig lei. Noen som vet hvordan jeg kan resette passordet på tickerfactory.com? Husker ikke passordet og får ikke gjort endringer på den.

manne sa for siden:

Dagen etter at du etterlyste ribbe her inne kjøpte jeg en stor en i ferskvaredisken på MaxiMat på Svinesund... Jeg vet ikke hvor du var på handletur, men de jeg handlet av sa i alle fall at ribbe var noe man alltid fant fersk i MaxiMatkjeden.

Kitt sa for siden:

Det går ikke alltid like fort ned, men man kommer langt med å bite tennene sammen og tenke på at kiloene ikke kom på i løpet av en uke eller to heller!;)

Ellers kan du bruke søndagen på å reise til Nordbysenteret i Sverige. I den gamle delen hadde de finfin svineribbe i ferskvaredisken forrige lørdag og de skulle ha det hele sommeren gjennom!:D

blåbær sa for siden:

Jeg vet ikke hvordan du kan resette passordet, men du kan jo bare lage en ny ticker :)

Syns at en kg på to uker er veldig bra etter det fenomenale vekttapet du har hatt tidligere! Jeg kan bruke en måned på en kg jeg, og etter to års stillstand er jeg veldig fornøyd med at det går ned i det hele tatt! Skjønner godt at du er lei altså, alle blir det i blant, prøver bare å gi litt perspektiv :)

Hva med grillribbe forresten? Ikke helt det samme, men inneholder også mye fett. Og nakkekoteletter :) Det er jo også godt.

Da blir det sverigetur igjen en av dagene. Tror nesten jeg må ha vært på maximat om det ligger på nordbysenter for jeg mener jeg var innom alle matbutikkene. I ferskvaredisken hadde de ferdiggrillet spare-ribs og den er jo mye magrere enn vår juleribbe. Men skal uansett passe på å spørre denne gangen for sikkerhetsskyld. I sverige fant jeg noe som heter eplecidereddik. Det står på flasken at et par skjeer av denne i et glass vann reduserer blodsukkernivået dersom en drikker dette i samband med matinntak. Kan en tørre å øke mengden karbo om en drikker vann med eplecidereddik i? Noen som har forsøkt?

Synes det er vanskelig å spise nok om dagen. Føler meg matlei. Orker ikke mer en mat to ganger om dagen. Kanskje det er her feilen ligger? At jeg ikke får imeg nok kcal og fett?

Er det noen som har noen gode tips til noe godt man lage i frityrgryte? Har stekt kyllingvinger noen ganger og det er jo snaskens. Ofte er jo ting som er godt fra frityr innbakt og det går jo ikke for da brukes det hvetemel.

Hvor lenge vil hjemmelaget hollandaise-saus tåle lagring i kjøle skap?

Dette ble usammenhengende og helt sikkert var masse maltplassert og kunne stått i egne tråder. Uten dårlig samvittighet fraskriver jeg meg all skyld og ansvar og bruker sommervamen som formildende omstendegheter :-)

Zillah sa for siden:

Eplesidereddik er vanleg også i norske butikkar. All eddik har tradisjonelt hatt ry på seg for å vere "slankande", men eplesidereddik smakar jo litt friskare og betre enn vanleg brun eddik (blargh)... Eit gammalt kjerringråd er å starte dagen med eit glas vatn med eplesidereddik i "på fastande hjerte".

Det er riktig at det hjelper til å regulere blodsukkernivået, Fedon Lindberg anbefaler sitronsaft (greker som han er) og eddik til maten ( jfr Naturlig slank med kost i balanse pg 35 "Eddik og sitron senker matens GI. Bruk dem aktivt i salater, dressinger, sauser og på grillmat.")

Bon appetit!
Mvh Zillah

manne sa for siden:

Jeg handler på MaxiMat rett over grensen...ikke på Nordby... men jeg kjøpte altså tynnribbe sist... ukrydret og ustekt.

Kitt sa for siden:

Jeg fant ribben på den gamle matbutikken på Nordby, IKKE på Maximat!
De har også ukrydret grillribbe og spareribs!:sikle::sikle::sikle:

Sugarpill sa for siden:

Men herregud da! Uansett hvilken slankemetode du velger, vil ikke det å slanke seg være lystbetont. Noen metoder medfører mindre ubehag enn andre, du (Sukkerhesten) følger en metode der du kan spise deg mett, kan spise annet enn salatblader og dampet torsk, ikke trenger å trene steinhardt, og likevel gå ned i vekt i en bra fart. Det er fortsatt ikke gøy, men det er heller ikke grunn til å syte så innmari mye. Ingenting i livet som er verdt å ha kommer gratis.

Om du går ned mer pr. uke enn nå, er det store sjanser for at du mister muskelmasse, hvilket er langt mer uheldig enn å ikke gå ned i superfart. Vekttapet ditt går langt raskere enn for veldig, veldig mange andre her inne, mange av disse må også slite mer enn deg, for eksempel begrense kalorier. Anbefaler å lese litt her inne for å få litt perspektiv.

Sugarpill sa for siden:

Og eplecider-eddik vil ikke hindre deg å gå ut av ketose, selv om eddik har vist seg å kunne dempe blodsukkerstigningen etter et måltid noe. Hvis du synes det er for vanskelig å begrense karbohydratinntaket så mye som du gjør nå, foreslår jeg at du vurderer en annen diett, som Fedon. Da kan du tillate deg mer karbohydrater- men du må også til gjengjeld kutte drastisk på fettinntaket. Som sagt, ingenting er gratis. Slanking er kjipt, det eneste man kan gjøre er å velge en metode som gjør det så lite kjipt som mulig.

Du har helt rett etheral. Det er selvsagt det med å kunne begrense seg som har ført meg inn i overvekt in the first place. Men det er noe med gamle vaner vet du. Er ikke enkelt å endre vaner en har brukt en halv mannsalder å legge til seg. Og som andre gode nordmenn så er jeg vant til karbohydrater i overflod. Både i form av brød og poteter samt ris og pasta. Dessuten så har man jo alltid vært glad i en øl eller to i sommervarmen. Når dagene går til bacon og annen stekt mat så er det fort å miste både perspektiv og fokus. Nå slafser jeg i meg to svinekoteletter til frokost og har pakket to til i matboksen sammen med tre striper stekt bacon til å ha med på jobb. Trengte nok å få satt ting litt i perspektiv.
Nei nå må jeg komme meg avgårde på jobb.

Da skal jeg dra rett over grensen neste gang. Takk for tipset.

Lillemy71 sa for siden:

Se på det positive, det går nedover om enn ikke i rekordfart.:D Og når det ikke går så fort henger både kropp (hud) og hodet med.

Jeg har hatt stillstand siden påske og har nå måttet legge om kostholdet drastisk for å prøve å få bevegelse på vekta igjen, men jeg gir ikke opp for dette er en total livsstilendring for meg og ikke bare en slankekur, og det er nok også viktig å tenke litt på hvilke positive fordeler et liv på lavkarbo har :o

Lykke til :p

Yonah sa for siden:

Også er det noe annet, man kan fint miste fett selv om vekta står stille. Alt kommer ikke an på vekta;) Og forøvrig er nesten 1kg på 2 uker kjempebra!

snitzel68 sa for siden:

Hvis du trenger litt inspirasjon og noen mat-tips, kan du jo titte innom bloggen til lenabeatrice.net (hvis du ikke har gjort det da). Der er det mye interresant....:-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.