< Tilbake til oversikten

Bein av bly, hvorfor?

Skippy sa for siden:

Mitt mål er å være i stand til å jogge/løpe noen kilometer, men det ligger et stykke frem i tid. Nå for tiden gågger jeg ca tre ganger i uka. Fremgangen er større enn jeg har opplevd ved tidligere forsøk. Nå har jeg to spørsmål;

1. hvorfor er det enkelte dager hvor beina er som bly? Og viktigere hva kan jeg gjøre for å unngå det?
  2. jeg er klar over at de fleste startåløpeopplegg er laget for yngre folk enn damer på ca 40. Har noen noen erfaringer med hvordan utviklingen er for voksne kontra unge? Hva kan jeg vente meg?

Lava sa for siden:

Aner ikke :p
Men jeg kjenner også at noen dager er bena tyngre og stivere enn andre dager,
kan kanskje ha sammenheng med hva man har spist den dagen eller dagen før?
Jeg er ikke flink til å ta magnesium, men det skal hjelpe mot trøtte legger hvertfall.
Lykke til :heia:

aliasdictus sa for siden:

Dagsform, kosthold, søvn, sinnstilstand etc, mye spiller inn på hvordan beina føles. Av og til er det bare litt aktivitet og oppvarming som skal til, og så våkner de igjen. Og av og til er beina bare uforståelig tunge.

Hvis det er slitsomt og smertefullt å løpe, så ikke gjør det hvis det tar på motivasjonen. Har du mulighet er det genialt å gå i fjellet. Kjøp en pulsklokke, og push deg selv til å gå raskere. Eller er det kanskje et typisk gutte-gadget triks? :) Etterhvert når formen kommer, så kommer kanskje lysten til å løpe også? Tren gjerne styrke i tillegg, hjelper godt på forbrenning og kan gi det ekstra som må til for å gå fra gange til løp, hvis det er målet. Husk at mange som starter (igjen) med løping, går ofte på en skadesmell hvis de ikke begynner moderat. Og spesielt i begynnelsen er variasjon viktig for å forebygge skader.

Jeg anbefaler å lese mer om 4x4 intervalltrening, står mye om det her inne. Da kan det være greit å ha en pulsklokke, slik at du får mest mulig ut av treningen ved å gjøre det riktig. Denne treningen kan gjøres gående hvis det er bratt nok, og formen passer bedre til gange.

Til syvende og sist er det jo motivasjonen som gjør trening og aktivitet til en livsstil, det som teller mest. I så måte er det mye smart man kan gjøre, det står noe om det på innleggene om mental helse og trening. Lese bøker for inspirasjon, sette seg smarte mål, og så videre... :meditere: :)

Skippy sa for siden:

Takk for svar. Mitt opplegg er hentet fra en løpebok, husker ikke navnet, men det er basert på intervaller både med variasjon over fart og lengde. Har benyttet tredemølle de fleste dagene. Dels fordi det er godt vær på trimrommet, få ser meg og tredemølla kan du ikke diskutere med om fart. Jeg er fra før av litt treg, litt mer "lunter" enn jogger så tredemølla pusher meg bra på farten.
Så nå prøver jeg følgende; Lang oppvarming, tredemølla har "kaloriprogram" det varierer både i fart og helling. Drikke godt med vann de dagene jeg skal trene. Jeg har ikke fått noen smerter eller plager av å trene enda så jeg prøver å holde programmet en stund til. Ambisjoner om å gå litt ekstra på fridagene går sånn passe halvdårlig, det skal de få fortsette med en ukes tid til.

aliasdictus sa for siden:

Åh, genialt å ha eget trimrom med tredemølle, alltid godt vær :) Jeg kjører mer sesongbetont, mer styrke på vinteren og mer løping på sommeren, mest fordi det passer med været. Men jeg forsøker også å være flink å sette meg konkrete mål, det gir en god mestringsfølelse å kjenne at kroppen beveger seg mot målene. Det trenger ikke være større mål enn å krysse av for feks tre treninger pr uke, å nå fjelltoppen litt raskere, evt greie å nå bakken med strake bein, noe jeg nå klarer pga enkle yoga rutiner. Før var det ikke mulig, og jeg fikk beskjed av naprapaten jeg bruker at jeg burde tøye hoften for å slippe problemer pga stivhet i fremtiden... Og sånn kom yoga inn i bildet. Hver lille ting jeg presterer bruker jeg for det det er verdt, skryter av meg selv og passer på å ha en god følelse. Litt som å lure seg selv litt til å ha det bra, for da får man det jo bra på ordentlig :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.