< Tilbake til oversikten

"Blir ikke tjukk av karbohydrater"

Lillemy71 sa for siden:

Så var vi i gang i igjen da:

www.aftenbladet.no/nytte/livsstil/1201419/-_Blir_ikke_tjukk_av_karbohydrater.html

Er ikke sukker f.eks karbohydrater?

Joda jeg er forsåvidt enig i at kalorikontrollerte dietter à la Grete Rode, fungerer for mange, men også der er det snakk om å kutte på kh. Jeg har prøvd GR og fulgte opplegget slavisk, Jeg gikk ned ca 2-3 kg på 8 uker og var konstant sulten og utilfreds. På lavkarbo har jeg gått ned nesten 15 kg og har det veldig bra :D

Gerd sa for siden:

Jeg slo sammen trådene og la den under nyheter/media jeg ;)

Iset sa for siden:

Det jeg blir mest matt av er ensporinger og overskrifter. Hvordan kan de si helt konkret at man ikke blir fet av karbohydrater når en karbohydrat ikke er en karbohydrat? Man kan jo heller ikke si det motsatte. Og man kan heller ikke si at man blir fet av sukker, for hvor mye sukker? Forbrenning? Vekt og høyde? Osv. Det er så mange faktorer som spiller inn at jeg synes det er helt sinnssykt å sitte med slike utsagn.

Krøllerellerei sa for siden:

Iset, kjenner jeg er SÅ glad i Stvgr. Aftenblad for tiden. Tror jeg skal skifte landsdel.

Ingvildamoe sa for siden:

Det som er morsomt å se er at Grete Roede nå går ut med annonser der det står: "Spis hva du vil. Kutt kalorier eller karbohydrater. Vi hjelper deg å nå målet ditt"... Så ser jammen ut til at hun har endret fokus!! :eek:

manne sa for siden:

Hun vil jo ikke miste inntekskilden sin... hun må selvfølgelig passe på å tjene penger på de som har sett lyset også... :rolleyes:

Dog ganske drastisk helomvending hun må jobbe litt med, med tanke på at det jammen ikke er lenge siden de var ute og sa at det ikke var noen vits å kutte karbohydrater... Og at det var den totale kalorimengden som var det eneste som hadde noe å si. Men det er jo spennende å se at hun prøver å snu skuta, og sålenge flere skjønner at det er karbohydratene det må gjøres noe med, så spiller det ingen rolle for min del om personen som fronter dette i media heter Roede eller noe annet. Hun har hvertfall tjent nok penger på folk til å kunne reklamere ganske kraftig for helsefordelene ved lavkarbo... :D

Arnhild sa for siden:

Er det sant? Kult!!

Jeg blir helt oppgitt av det synet på karbohydrater som kommer opp i media igjen, og igjen! Jeg forstår i grunn ikke journalisten. Har han ikke interesse av å problematisere det? Jeg tror de har for liten tid til å gjøre ordentlig arbeid, jeg. Enkle løsninger som krever minimalt av innsats...

Mubariz1Rai sa for siden:

Det er jo ikke noe løgn. for en som trener er karbohydrater veldig viktig.
Selfølgelig hvis man veier 40kg mer enn det man skal gjøre så må man gå på lavkarbo. men hvis man begynner å nå det man skal å ligger med feks 5kg i overskudd så må man ha ballanse av all næringsinnhol. helst lite fett for å forminske fettprosenten kroppen. ellers vil man sitte igjen med løs hud. les min historie det funket på meg :)
forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=874219#post874219

Det finnes utallige eksempler (og stadig flere) på toppidrettsutøvere som klarer seg på et minimalt inntak av karbo. Mye av overskuddet av proteiner kan omdannes til sukker i kroppen uansett.
Lite fett for å redusere fettprosenten på kroppen er jeg ikke enig med deg i, men de lærde strides ;)

Biggie Small sa for siden:

"Din side" har samme artikkel postert. Det jeg finner interessant er hvem disse "ernæringsekspertene" tilhører:

dinmat.no/Temasider/Artikler/Mat-og-helse/Helse-og-trening/Blir-ikke-tjukk-av-karbohydrater

Men det morsomme er at de har en annen artikkel fra 2008 som støtter lav karbo dietter ut ifra en stor vitenskapelig undersøkelse, den er ganske avslørende når de diskuterer undersøkelsen med en avdelingsdirektør i Helsedirektoratet. Legg merke til den siste dårlig skjulte avvisningen om at det ikke er så mange kilo forskjell uten å si noe om hvor mange var med, hvor lenge de var med eller om de ekstra kiloene faktisk er det som kalles statistisk signifikant..

dinmat.no/Temasider/Artikler/Mat-og-helse/Helse-og-trening/Slankere-med-fet-mat

Brimstone sa for siden:

Tja... jeg ble ikke feit av karbohydrater alene, men i kombinasjon med mye fett og sukker er det jo rene dødaren.

Lillemy71 sa for siden:

:lol:

Iset sa for siden:

Løs hud av minus 5 kilo ned i vekt om man ikke spiser magert? :o What, er det 1. april i dag?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.