< Tilbake til oversikten

Kramper. Igjen ...

an_ta sa for siden:

Har lest mange gamle tråder på kramper, det er enten magnesium og kalium, eller kalsium som anbefales. Fins det noen nyere meninger/erfaringer på området? Plages veldig av uvanlig sterke og vedvarende leggkramper for tiden (på lavkarbo i snart 3mnd). Tar tilskudd. Spiser mye fete meieriprodukter. Noen der ute som vet mer?

BlirFjong sa for siden:

Tar du magnesium? Det fungerte mot mine kramper :)

Kitt sa for siden:

Magnesium er ingen gammel, utdatert viten uansett.;)
MEN, du må ta nok!:ja:
Jeg må opp i 2x300mg (har aldri funnet piller med mer enn 300mg) hver kveld for å ha krampestillende effekt!
Dette er likevel innenfor anbefalt max- dose. Jeg tar dem om kvelden fordi magnesium har muskelavslappende- og dermed ofte søvndyssende effekt!:)

an_ta sa for siden:

Takk, takk Kitt.

Jo da, forstår det, men ting skjer og det kunne jo hende noen av de kloke her fant på noe mer lurt;) Skal øke mag.dosen! Synes krampene er ekstremt smertefulle og de sitter lenge.

Kanutten sa for siden:

Bror min har fått oppleve de NEGATIVE virkningene med magnesium!

Han har hatt slark og vondt i det ene kneet lenge, men fikk beskjed om at hvis han forholdt seg rolig så ville det gå over. Jeg tipsa han seff om magnesium og han prøvde det. Kneet ble knallgodt igjen! Trodde han da. Det som skjedde var at musklene rundt kneet slappet av og lagde ikke krøll for ham slik at ikke kjente vondt vondt lengere. Men resultatet er nå at han må opereres fordi at han har belastet kneet for mye! Magnesiumen fikk skylda fordi at det hadde "bedøvet" symptomene....:(

Kitt sa for siden:

Du kan ikke sammenlikne å bruke magnesium på et slikt grunnlag med å bruke det mot kramper/hodepine!

Magnseium er IKKE noe vanlig smertestillende! Det er muskelavslappende og skal brukes med fornuft!

Kramper i leggene/under føttene er noe helt annet enn "vanlige" smerter. Magnesium pleier å ha god effekt på slike bare dosen er stor nok!:)

R0SA sa for siden:

Vanlig dose magnesium + masse, masse vann funker for meg. :)

StegforSteg sa for siden:

B vitaminer i tilegg til magnesium virker for meg :)

an_ta sa for siden:

Takk takk, pøser på jeg da.

aslaug sa for siden:

Jeg også!:D

Arnhild sa for siden:

Takk Areola! Det lurte jeg på nemlig. Jeg er litt plaget av kramper, men så var blodprøven min fin, så da visste jeg ikke om jeg kunne ta tilskudd.

Manina sa for siden:

For at musklene både skal fungere ved aktivitet og kunne slappe av når det er ønskelig, så må det være nok av både magnesium og kalsium. Pøser man på bare av det ene, kan man fort få ubalanse i dette. Så ta evt. både kalsium og magnesium, eller ikke noe. Og D-vitamin hjelper for kalsiumopptaket.
Så det som Kanutten skrev over her, var et godt eksempel på ubalanse mellom disse to stoffene. Og jeg er enig med Kitt i at det virket som et rart utgangspunkt å anbefale magnesium. Det kan imidlertid også skje andre og lignende opplevelser om man velger å ta bare det ene som tilskudd. Måtehold og sunn fornuft er faktisk av det gode her.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.