Tørt:
110 gr. Glutenmel (Life, 1 kg. poser) [22 gr. karb]
75 gr. Jyttemel (grønn m. fiber) [45 gr. karb]
40 gr. Kruskakli (Regal) [4 gr. karb]
40 gr. Linfrø (halvparten som mel, bruk kaffekvern)
30 gr. Soyamehl (kan erstattes med f.eks. kjøpt mandelmel) [1 gr. karb]
1,5 ts. Bakepulver
1 ss. Splenda
1 ts. Salt
Vått:
280 gr. lunkent vann
3 ss. kaldpresset olje
Til heving:
1/2 pose blå tørrgjær
2/3 ts. sukker (spises opp av gjæren)
Tøm vått i bunnen av bakemaskinbeholderen (husk å sette i blandebladet!)
Tøm deretter godt blandet tørt i beholderen
Strø tilslutt gjæren på toppen sammen med sukkeret
Sett beholderen i maskinen
Endring 04. Juli 2010: Prøv med "rapid rise cycle" ca. 1t 40 min. da faller ikke toppen sammen. Se bildet. Prøvde også med hvetemel istedenfor Jyttemel (ca. samme karber) og da ble brødet mer nøytralt i smak. Prøv også med 1ss sukker til gjæren.
(går ut: "Velg grovbakst 600 gram (på min maskin) med mørk skorpe, som gir 3 eltinger med pause mellom (tilsammen 30-40 min. eltetid)".) Etter 3 elting når den er i pausetid, ta ut beholderen og velt deigen i en bolle. Ta deretter ut bladet, og dump forsiktig deigen tilbake i beholderen som du setter i maskinen igjen. Da får du ikke så stort hull under brødet og tilleggseltingen før hevingdelen forstyrrer ikke den følsømme gjæringen. La programmet fullføre med hevingdel helst over 1 time for å få fibrene i Jyttemelet til å ta sin del av hevingen. Brødet gir 15 medium tykke fullhøyde skiver på ca. 5 gr. karb pr. skive (~75 / 15 = 5)
Kommentarer:
Jyttemelet gir ekstra binding sammen med glutenmelet og gir en god fasthet i brødet. Mer enn 30-40 gram Soyamel gir en ubehagelig "aceton" lukt av brødet, så her kan man prøve med andre fylltyper som malt kokosmel, kjøpt mandelmel etc. Øker du til 100 gr. Jyttemel og ned til 100 gr. Glutenmel som gir 6 gr. karbo pr. skive får den en enda bedre tekstur og smak. Siden Jyttemel ligger på ~60 gr. karb pr. 100 gram, kan man prøve med andre fullmelstyper for mulig lignende resultat. Hvis man baker for å komme under 5 gr. karb pr. skive er min subjektive erfaring at det nesten uansett oppskrift går fra å være et fullverdig brød til å bli mer eggete, tungt eller med bilukter/smak som man ofte ikke liker lenger etter en tid. Brødbakemaskinen sørger for å unngå typiske feilkilder som for høy/lav temperatur på ovn og uoptimal knaing/heving.
Her er en veldig god variasjon som luktet som om den hadde litt sirup/honning i seg:
110 gr. Glutenmel
75 gr. Jyttemel
30 gr. Kruskakli
30 gr. Linfrø
40 gr. Mandelmel (kjøpt)
10 gr. Solsikkefrø
2 ss. Sukrin
1 ts. salt
1,5 ts. bakepulver
2/3 ts. sukker + 1/2 pose m. gjær
280 gr. lunkent vann
Tips: Når man "kaffekverner" frøtyper, bland en tørr type med de som har mye væske i seg slik at det ferdige "melet" ikke setter seg i bunnen av kverna.
Ellers samme oppskrift/antall karb./skiver som den forrige.
Jeg tror jeg elsker deg, altså! Jeg elsker å bake brød i maskinen, det er så lettvint hehe. Nå skal jeg jammen prøve dette her! Men Jyttemel, det er ikke det samme som Fiberhusk?
Det er vel et ganske optimalt brød når det gjelder feks. Kwasniewskis filosofi (Optimal Ernæring), han bruker både druesukker og bokhvete i endel mat (men ikke i mengder da). Uansett skal man jo bare ha en tynn skive eller to, og 5 gram karber per skive er vel det samme som Lindbergbrødet, feks.
Hei dere, så cool at det er flere "brødbakemaskinere" :D
Jeg burde nok presisert litt, det Jyttemelet jeg bruker (Grønn pose) heter Jyttemel Fibra Teff og inneholder utenom det over også "Teff" som beskrives på følgende vis;
Som dere ser er antall karber ca. 61-62 pr. 100 gram i denne versjonen av Jyttemel. Sammen med glutenmel gir den en meget fin struktur i brødet og det smaker bare deilig mykt og nybakt, ;)
Etter en dag eller to bør den fryses ev. være i kjøleskap siden den er drøy nok til å vare over en uke for oss 2-om-dagen.
For oppskriften:
Kanskje bruk 2/3 pose gjær hvis den ikke heves like høyt som smørpakken (se bildet), ev. litt mindre enn 1/2 pakke hvis toppen faller litt sammen på slutten av bakingen. Jeg "kaffekvernet" kokosmelet, men ikke linfrøene.
Hvis man skjærer tynt får man opp i rundt 20 skiver. Synes skivene fungerer tildels veldig bra i brødrister også!
Jeg lot pedalen stå i deigen hele veien, det gjorde visst ikke så mye på hevingen på grovbakst/helkorn setting da.
Nå er jeg veldig nøye på brød, så blir vel aldri fornøyd såå.. jeg synes å kjenne at brødet er litt for "spongy" etter 2-3 dag, som ødelegger litt av den gjærete tyggefølelsen.. hmm.
Glutendelen i hvetemel er 20 av 67 karb. pr. 100 gram så hvis jeg reduserer glutenmel til ~50 gram burde det gi et bedre forholdstall mot de andre varene. Spørsmålet blir da, hva erstatter jeg 40- til 50 gram glutenmel med som gir brødet like luftig og lyst og har maks 10 gram karb?
"Litt" forskjell mellom det gjærbakte brødet mitt og det jeg kjøpte.. Det kjøpte fikk jeg ikke engang søster til å spise det smakte mest papp desverre.
Min variant denne gangen var litt grovere men veldig god forde. Jeg fikk den lille "aceton" lukten uten Soya denne gangen (som går bort når brødet bli mindre varmt), tror det er når man har i endel fiberhusk, skal prøve uten neste gang.
Jeg reduserte Glutenmelet endel og det gikk kjempefint, fin heving og krispy skorpe og myk struktur.
50 gr. glutenmel
100 gr. Jyttemel Teff
20 gr. Linfrø
8 gr. fiberhusk
30 gr. Kruskakli
Mal samtidig i kaffekvern:
30 gr. linfrø/25 gr. kokosmel/25 gr. solsikkefrø (så blir de ikke så klumpete men mer som grovkornet mel).
(Skal bli 290 gr. melblanding) Resten som standard oppskrift.
Brødet blir ca. 580 gr. tungt, som gir ca. 35 gram pr. skive hvis du tar 16 skiver. Det gir ~5,1 karb pr.skive.
Hvis du ikke har brødbakemaskin ville jeg valgt en eltekrok for å elte deigen.
Jeg bruker "rapid cycle" på bakemaskinen som gir ca. 7 min. elting. så en periode på ca. 10 min. hvor den hviler litt og utvikler glutenen bl.a., så elting igjen en god stund, før heving.
Jeg ville vel rullet den ut så den passet i en brødform (1,5 liters) lagt tøyhåndkle over og hevet den minimum 1 time i lunken ovn (ca. kroppstemp.) men gjerne flere timer eller til dagen etter hvis du har tid. Enklest å lage lunken ovn er å slå på laveste temp. i ovnen, deretter slå den av og lufte 30 sek. før man setter brødformen inni.
Når det er klart for steking fjerner du tøyhåndklet, lar formen stå i ovnen og setter opp temp. til steking i ca. 30-60 min. ved rundt 200 grader eller til den er fin og brun i fargen (man må teste det ut siden det er forskjell på ovner).
Min beste oppskrift til nå som gir saftig brød (se bildet); ------ Vann 230 gr (lunkent 1 min. i micro) 3 ss olje 1 stort egg Glutenmel 90 gr. Jyttemel Teff/Hvetemel 105 gr. Kruskakli 25 gr. Linfrø knust 45 gr. Sesam, Solsikkefrø eller Mandelmel kvernet 30 gr. Tørrgjær (1/2 pose) 1 toppet ss Sukrin 1 ss sukker (spises opp av gjæren) 1 ts salt 1 ts vanilje-essens (kan sløyfes) 1 toppet ts bakepulver ------
Plasser i rekkefølge vann, olje, egg, glutenmel, hvetemel/jytte, kruskakli, linfrømel, sesam/solsikke/mandel, gjær, sukrin, sukker, salt vanilje, og bakepulver i brødbakemaskin eller eltebolle. For bakemaskin bruk "rapid" programmet (1,4 t. på min maskin).
Uten bakemaskin elt med eltekrok på laveste hastighet 7 min. så 5-10 min. hvile, så litt lengre elting til deigen er rundt og holdbar. Rull ut til den passer i brødform, hev min. 1 time og deretter i ovn ca. 30-60 min. 200 grader eller til den er fint brun.
Jeg har faktisk ikke prøvd i ovn, men det jeg skrev er ca. det jeg ville prøvd. Så post gjerne resultat her hvis du prøver da :)
Små variasjoner kan gjøre det enda bedre, litt lavere glutenmel (høyere enn 90 gr. glir over en grense og den blir en anelse for gummiaktig etter noen dager, men har prøvd med mindre enn 90 gr. med helt fint resultat).
Går man ned 10-20 gram i det ordinære melet, så kommer man fort under 5 gr. pr skive også.
De 30 gr. med solsikke el. lign. er det som gir litt karakter og type (aroma) til brødet mener jeg. Her kan man legge til, trekke fra og få fine varianter :)
Mer grovt brød får du hvis du øker til f.eks. 40 gr. kruskakli. Man kan også ta i frø like før heving, så det blir flerkorn :) Eller noen gram rosiner? Etc.
Brødet blir vel ca. 590-600 gram. og en skive blir 35-40 gram hvis man vil ha 16-17 skiver. Da er man på eller opp mot 5 gram karb. pr. skive men da kan man også ta det med på jobb, uten at noen som vil smake synes det smaker sært eller ser dårligere ut enn kneip etc. de kjøper inn til lunsj.
To til frokost f.eks. eller to til lunsj, med masse godsaker oppå så har man plutselig inkludert vanlig brød i kostholdet for bare 10 gr. karb, perfekt hvis man savner det litt for mye som meg. :)
Skaldeman i boken sin tipser at man bør prøve å unngå at karbohydratdelen av måltidet kommer først, altså prøve å unngå småspising av brød alene eller først, og har minst samme mengde fett og proteiner på brødskiva som karbohydrater (nam masse deilig smør!).
okay, ja det finnes ganske mange muligheter med brød! ser at noen har mandler eller nøtter i, det høres snacks ut.
jeg savner også brød ja, men har greid meg fint på pannekaker til frokost nå et par dager. hadde også laget noen av lena beatrice sine tekaker som var gode med smør på :D elsker smør!
hvis jeg forstår deg riktig, så skal man altså ha like mye brød som pålegg cirka? jeg pleier å lage tjukke skiver, haha... jaja :P
Når jeg spiser lavkarbobrød skjærer jeg tynne skiver. Og har på mye smør. Og 2-3 lag med kjøttpålegg. Og majones. Og litt agurk/tomat. Smaker nammis! :sikle:
Jeg har et nytt forsøk i bakemaskinen nå, med 90 gr. glutenmel, 100 gr. hvetemel, alt det andre og 35 gr. kjøpt mandelmel istedenfor solsikke eller anna, Lukter GODT! klar om en time... :spisesnak
12 dollar inkludert frakt for 2 poser, 900 gram. :)
Vi har forresten fått grønt jyttemel på jobben! Må bare få lønning, så skal jeg kjøpe. Men mulig jeg bestiller glutenmelet først uansett... :P
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.