Noen som vet hva som egentlig er i den "eggerøra" som de serverer på de fleste hotell, storkjøkken etc? Jeg vet den er laget av noe pulver, men lurer på om noen vet om det er karbs i den? Har noen netter på hotell foran meg og det hadde vært kjekt å vite...:)
:lol: Jeg meldte meg inn i gruppa jeg da. For jeg synes dette faktisk er en ting som bør belyses. Man betaler ikke en formue for å ligge på hotell og spiser pulveregg til frokost.
Tror dette er noe annet, står at man får kjøpe det i helsekostforretninger. Så er rett og slett produkt for eggallergikere, som kan brukes i matretter, feks vaffler for å få riktig smak og konsistens. Eller noe.
Eggemassen er nok ekte egg, er bare til å se på feks prior sine nettsider under produkter til storhusholdning. Men den ferdige eggerøren av denne massen smaker ikke noe særlig godt, og konsistensen er jo helt grusom... Er nok mer lettvint for kokkene å bruke denne massen, men tror nok de ville hatt flere fornøyde gjester dersom de hadde laget det på skikkelig måte...
Her er ingrediensliste jeg fant hos prior på omelettmix Ingredienser:
Pasteurisert heleggmasse, salt og sitronsyre E330. 1 kg tilsvarer 20 egg. Næringsinnhold pr. 100 gram:
Kalorier
Protein
Karbohydrater
Fett 545 kJ / 130 kcal
12,0 g
0,5 g
9,0 g
Det skjønner jeg veldig godt, men heller at hotellet ikke serverer eggerøre enn det skvipet full av ekle rare boboler og tørt som sandpapir..Jeg har klart å kjøpe omelett av sånt pulver noen ganger og jeg kan sverge på at det er "knekk" i omeletten.. Det er wienerpølser som skal ha knekk.
Jøss, de gangene jeg har spist eggerøre på hotell, så har det da smakt akkurat som hjemme......ikke annen konsistens heller :confused:
Dessverre får jeg ikke meldt meg inn i noen trynebok-gruppe, for jeg har ikke registrert meg der, og ikke skal jeg det heller :uskyldig:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.