5dl vodka (kan også bruke Whiskey) 4 vaniljestenger 1 passe stor flaske (eller glass med lokk)
Flasken steriliseres, ved å koke den i vann.
Gjør så her:
Del vaniljestengene, skrap ut frøene Ha frøene i flasken, hell i litt av vodkaen og rist så frøene blander seg. Putt i vaniljestengene Fyll opp med vodka
Nei det blir vaniljesmak.
Brukes som smakstilsetning i is, kaker osv. I stedet for vaniljeessensen man kjøper i dagligvaren. Det er ikke skikkelig vanilje, men vanilin.
Sikker på at det ikke smaker sprit? Jeg er fullstendig allergisk mot spritsmak..
Hørtes mye bedre ut enn råtne trestammer( vanilin).. Jeg bruker mye ekte vaniljestang, men føler det er så dumt å kaste stanga..Før har jeg vasket den, tørket den og lagt den i sukker=vaniljesukker..Men jeg bruker jo ikke sukker nå.
Jeg har ikke smakt ekstrakt før, så 100%sikker er jeg ikke. Det er vel derfor den skal godgjøre seg så lenge og trekke ut aromastoffene fra vaniljen for at det skal bli skikkelig vaniljesmak.
Jeg har forhørt meg her i oladalen og det er ingen som selger skikkelig ekstrakt her...
Derfor vil jeg prøve å lage sjøl :D
Ja, til og med av vanlig sukrin. Det har jeg gjort. Sukrin og vaniljestenger kjøres i kjøkkenmaskin til du har vaniljesukker. Husker ikke forholdet jeg brukte, men 1 stang per 500g kanskje?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.