< Tilbake til oversikten

Metformin? Slankemiddel?

phattyline82 sa for siden:

Jeg har lest utrolig mye om metformin. hovedsakelig fordi min tante som IKKE har diabetes og IKKE har høy blodsukker og IKKE er påvist insulinresistanse har fått metformin og har gått kraftig ned i vekt.
Hun hadde en start vekt på 80 kg med sine 167 cm og gikk ned 14 kilo i løpet av 4 måneder +/-

Så jeg begynte å lese om denne "vidunder" medisinen og jeg har funnet mye. Det er mange leger der ute med mange forskjellige meninger om denne medisinen. Jeg har også hørt litt rundt blant bekjente av meg som er leger og sykepleier og det er mange delte meninger.

Begynte å lese om diverse meninger om Metformin på engelske nettsider og der virker det som om det blir mer sett på som slankepille enn medisin mot diabetes. Har funnet nettsider som lommelegen.no i USA som sier svart på hvitt at det fungerer bedre enn Reductil (slankepille på resept).

Mitt spørsmål er da, hvorfor kan man ikke kreve Metformin av sin lege?
Alt jeg har leste her inne, min tantes erfaring, lommelegen.no og alle andre sider på nettet og informasjon som sier at foruten kvalme og ubehag iform av diare så har samtlige gått ned i vekt. Og de fleste leger med litt erfaring innen diabetes, overvekt og insulinresistanse velger metformin som nr 1 på lista for å behandle overvekt. www.roli.no/om.htm

Jeg gikk til legen min og krevde å få sjekket insulinnivået mitt og om jeg har insulinresistanse, (siden jeg har også lest at 99% av alle overvektige har dette) Han har nå sendt meg til Fürst (www.furst.no) for å ta en fullstendig sjekk og deretter komme og "prate" om det er "nødvendig" med metformin. (jeg sa selv at jeg har kjennskap til metformin)

25% av den normal-vektige delen av befolkningen har denne plagen.
75% av den over-vektige delen av befolkningen har denne plagen.
95% av den sterkt over-vektige delen av befolkningen har denne plagen. Plagen heter insulinresistens. Det finnes ingen medisiner som kan kurerere insulinresistens. Fordi det ikke finnes medisiner, bryr ikke helsevesenet seg med å sjekke om folk er insulinresistente.
Siden de fleste insulinresistente er overvektige, har det blitt vanlig å tro at overvekt fører til insulinresistens. Det er det omvendte som er tilfelle; insulinresistens fører svært ofte til over-vekt.

Så - igjen - hvorfor kan jeg ikke kreve Metformin av min lege? Hvorfor er det så mye uvitenhet blandt leger angående metformin. Har fått høre at Metformin er livsfarlig :confused: om du ikke har diabetes - og hvordan er det da at de fleste kvinner med PCOS går på metformin?? uten å ha diabetes.

Jeg er 163cm og veier 80 kg. har mest fett på magen og er overbevist at jeg har god nytte av metformin. diabetes eller ikke. insulinresistent eller ikke.
I et land der fedme og overvekt blir stadig et større problem, bør fastleger landet rundt få mye mer kjennskap til til medisiner som faktisk hjelper. Og lære mer om hva som ligger bak overvekt og ikke bare gå ut ifra at folk er late og trenger å bevege seg mer. Når du først har en BMI på 30 så er det ikke snakk om latskap. da er det et problem som må tas alvorlig.
Metformin eller Personlig trener og personlig kokk på blåresept. Det mener jeg ihvertfall. :p

Carisma sa for siden:

Livsfarlig? I følge legen miner det sånn at om du trenger Metformin så fungerer det, hvis ikke er det som en hvilken som helst placebopille, og helt ufarlig.

Det gis til kvinner med PCOS fordi insulinresisten som regel er et av symptomene som leder til diagnosen. Og om det ikke behandles blir det diabetes 2.

Forøvrig har jeg gått på metformin i 2 år snart, men det har ikke hatt noe å si på vekta.

Photobscura sa for siden:

Jeg har samme legen som Carisma, men jeg fikk ikke metformin fordi jeg lå under smertegrensa. Han sa det samme til meg, jeg skjønner han jo, han følger jo bare rettledningene til WHO ... :o. Men han ville gjerne at jeg skulle få en second opinion, og jeg fikk en henvisning til gyno. Jeg tok med meg prøveresultatene til en gynokolog og spesialist på kvinnesykdommer i Drammen som jeg vet sverger til lavkarbo, og et raskt overblikk, en lengre samtale og en GU senere fikk jeg tre diagnoser i en smekk; insulinresistens, hypothyerose og PCOS, og ble satt på metformin 3x500 mg og yasmin. For første gang på tre år går jeg endelig ned i vekt igjen etter fullstendig stillstand etter et større vekttap, til tross for beinhard disiplin på kostholdet. Men kroppen min har rett og slett vært for resistent med alle hormoner på bærtur, og alle bremsene var på.
Men om det lan kalles en slankepille synes jeg høres litt tvilsomt ut, men igjen så går det vel sammen med det at såpass mange overvektiger ER insulinresistente, og når allmennleger stort sett går ut i fra relativt nye og vide normalverdier så blir ting fort litt galt, noe som resulterer i at mange går rundt med ubehandlet insulinresistens, og får kanskje ikke hjelp før de har en godt framskredet diabetes. (Les dette svaret her! Ganske urovekkende lesning!). Mer lavkarboorientere leger setter grenseverdien langt lavere. Omtrent på halvparten, altså.
Så, konklusjonen er at for meg fungerer metformin. Jeg tåler nå også å spise litt meieriprodukter og en og annen fiberrik i farta, selv om det ikke er særlig ofte, fordi insulinfølsomheten min ikke er så innmari lav lenger. Men kostholdet er grunnsteinen i alt. Det er ikke bare å begynne å gå på metformin og spise hva som helst. Det er ikke nødvendigvis sånn at man må gå på metformin i allt tid heller, når insulinet er godt under kontroll så kan man trappe ned, men da er det enormt viktig å fortsatt spise blodsukkerstabiliserende mat, dvs lite og trege karbohydrater og naturlig fet mat.

Oioi, dette ble jo rene foredraget. Sorry, ble litt engasjert :p.

Matglad sa for siden:

Jeg synes dette var positiv lesing jeg, ikke ofte jeg synes lommelegen sier noe fornuftig, hehe.

Han sier
"Ideelt: 0,3-0,4 (hos friske, ikke insulinresistente, slanke personer)
Sannsynlig insulinresistens: verdier >; 0,7
Betydelig insulinresistens:>; 1,0

Jeg har selv opplevd det han beskriver at mennesker med såkalt normale verdier innenfor den nye referanseramma kan bli oversett. Jeg oppsøkte min lege i juni i fjord fordi jeg hadde alvorlig problemer med blodsukkeret og la på meg i et rasende tempo. Tok blodprøver og fikk beskjed om at alt var normalt. Jeg hadde da insulinnivå på 0,945.

I oktober hadde jeg bare blitt værre og værre og vekta raste nå på fortere enn noen gang. Ga da opp fastlegeprosjektet og oppsøkte Fedon. Altså ca 4 mnd senere så hadde jeg c-peptid på 1,219, altså veldig alvorlig insulinresistent. Blodsukkeret var helt på bærtur og jeg hadde ofte føling. Jeg kunne ha utviklet diabetes, grøss og gru.

Vi diskuterete da om jeg skulle begynne på metformin eller bare teste ut ketose første. Jeg hadde levd veldig Fedonaktig i denne perioden uten effekt og var skeptisk til om ketose ville hjelpe tilstrekkelig. Men vi ble enige om kun ketose i første omgang, og det er jeg kjempeglad for. Nå har jeg c-peptid på kun 0,471. Er skikkelig stolt av min c.peptid, hehe..

Dette engasjerer meg veldig. Synes det er helt hårreisende at referanseområdet er endret. Fastleger har ofte ikke kunnskap om dette og jeg tipper at det må være mange med meg som har opplevd å ikke få hjelp.

Kitt sa for siden:

Dette sier Vettel om metformin. Mannen hennes er lege:
Leger begynner og bli veldig restriktive mot dette preparatet på grunn av alvorlige bivirkninger. I Sverige bruker de det neste ikke lengere. (mannen er lege i Sverige, jeg forsøkte nemlig å få han til å skrive det ut til meg, før jeg oppdager lavkarbo... han blånektet, hatt flere tilfeller på akutten..)

Pasientutgaven av Felleskatalogen: www.felleskatalogen.no/pasien...589/90961.html
Som man ser så er det uansett mange hensyn man skal ta. Og tett oppfølging før og under bruk av metformin.

Man kan ikke få føling av metformin alene. Det eneste som kan gi føling er insulin. Dersom man opplever blodsukkerfall uten å ta insulin, er det nettopp det, og ikke føling, som kan være dødlig. Jeg har hatt en pasient som gikk fra 12 i blodsukker til under målbart på under 10 min!!!

Dersom man sliter med blodsukkerfall uten å ha diabetes, har man nok heller reaktiv hypoglykemi!

Det jeg mente var urovekkende var hvor tallene de bruker i dag kommer fra :o. Barexstein er en ypperlig figur, og har helt klart en lavkarbisk legning, og jeg har begynt å nesten utelukkende lese kun svarene hans der inne! :).

Mitt c-peptid var på det omtret det samme som hos deg, tross ketogent kosthold ... :o. Så det var jo i grunn ikke så mye å lure på annet enn å begynne på metformin. Jeg tok nye blodprøver for en liten stund siden, men har ikke kommet så langt som å få høre prøveresultatene. Det er er alltid så lang telefonkø hos spesialisten jeg går hos, at jeg føler det blir litt tiltak ... Men ettersom jeg ikke har hørt noe, antar jeg det betyr at alt står bra til nå! :)

carfro sa for siden:

helt tilfeldig så jeg tråden her og tenkte hm... interesant!

Jef fikk metformin uten å enten vite hva det var eller hvorfor. Han bare skrev det ut til meg fordi han sa jeg hadde PCO. Ble skikkelig nedfor og gråt jeg da fordi jeg VIL ha flere barn. Men han sa at denne medisinen kom til å hjelpe meg. Han spurte om kostholdet mitt og jeg sa at jeg var på ketolyse. Han sa perfekt! Disse pillene vil hjelpe deg å miste litt mer.

Ok tenkte jeg. Så tok jeg en grundig undersøkelse på internett og leste om og om igjen på alt jeg fant for å føle meg tryggere. Og fant til slutt at det faktisk hjelper meg på mange områder. Men jeg har ikke peiling om jeg har diabetes eller ikke. Vet bare at jeg har strevd med vekta mi laaaang tid uten å skjønne hvorfor engang... Følte jeg kunne kikke på ei kake å gå opp liksom.. Trente 4 dager i uka å hvergang mer enn 1.5 time å spiste salater å frukt å knekkebrød å gikk på skole men i løpet av 8 - 9 mnd gikk jeg bare ned 3 - 5 kilo...

Ketolyse begynte jeg på julaften og har gått ned over 15 kilo... Så what's up?

Nå er det 2 uker siden jeg begynte på metformin og ja jeg har hatt kvalme og diare. En dag hadde jeg det i hele dag også på kvelden fikk jeg akutt vondt i magen og noen få sekunder etter dret jeg på meg.... Hadde ikke sjangse til å rekke doen i det hele tatt!!! Og jeg løp å klemte til men det sprutet! Så jeg tør ikke å spise ketolyse brød lenger!! Å hvergang jeg får vondt i mage nærmer jeg meg doen med EN gang. HATER å jobbe nå pga dassen er så langt vekk! Å jeg står alene i butikken og kan heller ikke bare stikke av...... Har vurdert å sykmelde meg da helsa mi kommer først men har ikke samvittighet til det heller... Vetikke HVA jeg skal gjøre lenger... Fugh...!

Carfro: Hvor lang tid brukte du på opptrapping? Hva slags dose er du på? Det går over, altså. Men jeg kan trøste deg med at de som opplever de tøffeste bivirkningene gjerne er de som trenger medisinen mest :).
Jeg brukte nesten fem måneder på å trappe opp til full dose (3x500 mg). Jeg hadde helt forj**lige bivirkninger. Det hjelper mye bare å ta medisinen midt i et måltid, eller umiddelbart etter. Det er superviktig å ikke spise dem på tom mage. Og så er det viktig å ikke være mye sulten i løpet av dagen. Metformin fungerer nærmest som et antabus på meg mot småspisthet, for om jeg spise for lite, så kommer gjerne noe av bivirkningene tilbake.
Og såvidt meg bekjent, så er PCOS og insulinresistens uløselig tilknyttet, men du kan absolutt bli bedre, og også helt frisk med riktig kosthold og medisinering :).

Cyan sa for siden:

Jeg fikk regelmessig syklus og fikk sparket i gang eggløsninger vha metformin. Nå sitter jeg her og er fødeklar om bare få uker, så det er håp :)

Furine sa for siden:

Hear hear! Eg går på 2 x 850 Metformax per dag. Har til tider litt problem med magen, men veit ikkje om det har med medisinen å gjere. Har gått på den i nærare 7 år, så eg tvilar eigentleg.

elsemor83 sa for siden:

Synes dette var interessant lesing og kjente igjen meg selv litt her. For ca 10 år siden fikk jeg metformin (glucophage) av min gynekolog fordi jeg slet med hårvekst i ansiktet og fikk da vite at mine hormoner var i ubalanse grunnet overvekt. Fikk også p-piller da. Jeg gikk vel ned ca 10 kg og den første tiden hadde jeg store problemer med å rekke toalettet etter mat. Husker godt jeg spiste 1/2 skive brød og satt på do i en time etterpå. Jeg fikk ingen videre kostholdsoppfølging og gikk da ikke ned noe mer. Kuttet de ut etterhvert da effekten av de avtok. Men merker at de kanskje har "ødelagt" tarmen noe for veldig fet mat og sterk mat kan jeg bli uggen i magen etter. Prøvde meg også på Alli som de reklamerer så veldig for på TV nå om dagen, men fikk magekramper så jeg trodde nesten jeg skulle stryke med. Det er i all fall mine erfaringer med disse pillene. Nå er det lavkarbo for alle penga og det fungerer vel så bra alene

carfro sa for siden:

jeg har begynt på 500 med en gang jeg altså. Klarer snaut å ta 3 om dagen fordi jeg sliter med matapetitten

Har du begynt rett på 3x500? :eek:!
Du, trapp ned igjen, seriøst! Begynn på en tablett, gi det en uke, eventuelt mer og la det verste av bivirkningene ''ri av seg'' før du trapper opp til en til og så videre. Hadde jeg begynt rett på full dose hadde jeg dævva!
Og husk å ta dem sammen med mat, da! ;)

Furine sa for siden:

Signerer denne. Eg byrja med ein 850 tablett per dag, delte den i to og tok ein del om morgonen og ein om kvelden. Tru meg, biverknadane er ikkje mykje festlege. Eg var konstant kvalm LENGE. Men det hjelper å ta dei med/etter mat. IKKJE FØR!:o

Solange sa for siden:

Jeg har gått på metformin i perioder. Første gang på vanlig kosthold, fikk ingen effekt i form av vektnedgang da. Nå tar jeg metformin samtidig som jeg går på ketolysekuren. Har bra vektnedgang nå, men om jeg hadde gått ned like mye uten metformin er umulig å si. Jeg tror det er høyst individuelle forskjeller. Kanskje ift. hvor insulinresistent man er? Men hva er det som skulle være så farlig med metformin? Det har jeg ikke fått med meg. MIN lege sverger iallefall til metformin, lavkarbo eller ikke. Og ja, det er bivirkninger, men som photo sier, det blir bedre etterhvert, og er nå til å leve med.

Carisma sa for siden:

Rett på 3x500 er ALT for mye! :_oy: Jeg brukte nesten et år jeg før jeg klarte 2x500.... Pøvde flere ganger, men måtte ned igjen til 1.

carfro sa for siden:

Altså på min pakning står det 1 tabl. 3 ganger daglig. Så jeg har prøvd å ta 3 om dagen menne har aldri tatt de uten mat. Hva bør jeg gjøre? kanskje kontakte legen min igjen? altså gynekologen? Det var han som skrev dem ut til meg.

Carisma sa for siden:

De burde helt klart ha informert om at man ikke skal gå rett på full dose allerede da du fikk de. Du kan bare begynne med en pr dag, gjerne den om kvelden. Så tar du bare den i noen uker før du forsøker en morgen og kveld. Og noen uker etter det kan du prøve deg på 3. Men hvis du blir uvel, skjelven, spyr o.l går du tilbake til forrige dose en stund til. Mitt tips hvertfall.

Det Carisma sa, og du behøver ikke å kontakte legen, annet enn for å si at det kan være greit å opplyse om at metformin MÅ man trappe opp på, og ikke gå rett på høyeste dose ;).

Cyan sa for siden:

Ja, gjør som Carisma sier. Metformin må man trappe opp på pga bivirkningene på magen. Jeg brukte vel nesten 2 måneder på å komme meg opp i full dose. Og ta helst tabletten under eller like etter måltidet. Ikke før.

Vettel sa for siden:

Uff, når jeg leser om bivirkningene deres så er jeg glad at bare lavkarbo funker på meg. (om en stillestående for tiden!)
Synes dog fremdeles det er rart gynekologen min som kikket på vekta, vektfordelingen, uregelmessig mens, mulig pco/pcos, og ikke blitt gravid enda, ikke engan vurderer metformin!
Virker jaggu som at legene er meget uenige om dette middelet!

Fikk dog pergotime for syklusen, men den ble jeg så dårlig av at det ble med første runde.

Solange sa for siden:

Men hvorfor mener noen leger at metformin er farlig? Og for hvem?

Carisma sa for siden:

Jeg ble ikke dårlig runde to da jeg trappet opp. Kroppen sier fra selv når den trenger metformin... Blir man dårlig trenger man dem ikke tror jeg :ja:

Kitt sa for siden:

Sjekk post 5!:)

R0SA sa for siden:

Synes noen andre sa at bivirkninger betyr at medisinen virker bra og at det tyder på st vedkommende virkelig trengte den? Er en del forvirring rundt denne medisinen, virker det som...

Solange sa for siden:

Ok, overså visst linken din.... Det betyr at disse tilfellene på akutten har fått melkesyreacidose eller hypoglykemi? Men hypoglykemi kan jo ikke komme av metformin alene? og melkesyreacidose er veldig skjeldent? Skjønner fremdeles ikke helt poenget jeg:confused: Er litt treigt oppi hodet idag! Kan man få for lavt blodsukker av å gå på metformin uten å trenge det?

Carisma sa for siden:

Kremt, det var visst meg det også.. :rodme: Jeg som er forvirret :D Jeg mente egentlig på siste inlegget at man ikke trenger mer enn den dosen man tar. manblir så og si alltid litt dårlig i starten når man tar den, men det går fort over. Som regel verre ved optrapping.

Kitt sa for siden:

Det tror jeg rett og slett ikke!
Men jeg tror vel heller ikke at man skal ta medisiner man slett ikke trenger. At såpass mange av oss sliter med bivirkninnger av metformin selv etter flere år, må jo bety at det ikke er helt trygt! Men at legene også vet for lite, det er jeg helt enig i! Min skrev gjerne ut metformin, men advarte meg mot føling! Jeg måtte fortelle han at det ikke gikk an med metformin alene!

Jeg har dia2 og har en god grunn til å bruke dem, men de har ikke hjulpet meg ned så mye som et gram! Så for meg holder de blodsukkeret i sjakk(selv på ketolyse trenger jeg det) og ikke noe mer enn det!

Furine sa for siden:

Med meg hjalp dei vel ikkje så mykje på vekta på "normal kost". Dei gjorde kanskje at eg ikkje gjekk ytterlegare seriøst OPP. (Eg var jo allereie tung nok...:rolleyes:)
Veit ikkje om det er lavkarbo aleine, lavkarbo og metformin eller kva som gjer at eg no går ned, men etter eit platå som heldt seg frå midten av oktober til ut i mars-april ein gong, har eg no byrja å gå nedover igjen - sakte - men likevel!:p

Det som metforminen skal gjøre er jo å øke insulinfølsomheten (altså gi bedre inuslinrespons, noe som er helt essensielt for insulinresistente for å bli friske) og hindre opptak av glukose i tarmen. Jeg skjønner ut fra det i hvert fall, at det ikke er så rart at jeg tåler karber noe bedre enn jeg gjorde før.

carfro sa for siden:

jeg har opplevd å være kvalm men ikke slik at jeg kaster opp. Bare en uggen mage rett og slett. Jeg forstår egetnlig ikke hva helt denne medisinen gjør med kroppen enda. Men slik jeg har skjønt er det slik at den på en måte skal balansere mine hormoner OG hjelpe meg ned i vekt (IR pga PCO) eller er jeg HELT på bærtur frøkener? hihiih klem til alle da :D

Les svaret mitt over ;). Du er jo inne på noe, ettersom insulinet er et hormon. Metforminen skal bl. a sørge for at insulinet ditt fungerer bedre og synker ned på et normalnivå, dermed får du mer stabilt blodsukker. Insulinets oppgave er å rydde blodsukker fra blodbanene. Kroppen gjør liksom en liten feilkobling her, når insulinet ikke klarer å rydde vekk blodsukkeret, og virker til å tenke ''jo mere jo bedre'', og pøser på med insulin. Men det som skjer er jo bare at du får enda mer insulin som ikke fungerer, og blodsukkeret blir værende høyt, fordi insulinet ikke klarer å rydde det vekk.

Kanutten sa for siden:

Legen min ville ikke ta c-peptidtester på meg, hun sa de var så dyre... :confused:
Barexstein er lege ikke så langt unna der jeg bor, kanskje jeg skal kapre ham som fastlege?? :o

Kanutten sa for siden:

Jeg skal til legen igjen på fredag for å få sjekket blodtrykket etter at jeg gikk over på ny medisin. Ho nevnte da jeg var hos ho sist at jeg SANNSYNLIGVIS var insulinresistent. Kan jeg sånn helt uti det blå be om Metaformin?? Ho HAR jo registrert at blodsukkeret mitt ER normalt OG stabilt, men hvis man går på lavkarbo så er jo et normalt og stabilt insulinnivå blant konsekvensene?? Men man kan likavel være insulinresistent?? Eller har jeg ikke skjønt noe i det hele tatt??

Hun har dårlige argumenter. Bare si at du skal ha c-peptid, hun har ingen som helst rett til å nekte deg det. Ellers skulle jeg gjerne gått for Barexstein var jeg deg :)!

Blodsukkeret kan se fint ut selv om man har høye insulinverdier, ja. Når man spiser lavkarbo så vil jo blodsukkeret bli mer stabilt. men har man gått for lenge med for høye insulinverdier, så er det ikke sikkert kroppen klarer å få det ned på egenhånd, særlig om man er overvektig i tillegg. Den berømte onde sirkelen :o.

Kanutten sa for siden:

Jammen, jammen, mine blodsukkerverdier er knallfine! Men KAN jeg være insulinresistent likavel?? Søster mi er trillrund og går IKKE ned i vekt. Ho er gift med en lege, men ho spør meg stadig vekk hve jeg klarer finne ut om fedmen i familien vår. Som sagt er 3 stk hos oss GBP-operert allerede...

Jeg er ikke tykk, egentlig, men jeg går heller ikke ned i vekt. Litt tykk da. men ikke ille tykk. :o

Cyan sa for siden:

Ja. Både mitt fastende blodsukker og hba1c (langtidsblodsukkeret) har alltid ligget på 5.6-5.9, altså innenfor normalen (men direkte knallfine verdier er det vel ikke..?). C-peptid og glukosebelastning viste likevel at jeg var insulinresistent og jeg fikk metformin for dette.

Kanutten sa for siden:

Da skal jeg jaggu be om sjekk av dette.

Jamen, det har jeg jo svart på :lol:

Yonah sa for siden:

Mener ikke å skeie ut denne tråden, men jeg må bare spørre, jeg har aldri orka å tatt den glykosebelastningen, er det som som er c-peptid?
Mitt fastende blodsukker er på ca 5 på ketogen kost, men så fort jeg skeier ut går det rett opp til over 6 og gjerne 7 og ned til 3 etter og opp igjen, jeg blir kjempedårlig av karber, skjelver, fryser og helt desperat om jeg ikke får sukker.. Burde jeg kanskje tatt den glykosebelastningen i tilfelle jeg burde hatt medisiner for det? Vekta står bom stiller nå etter jul og jeg tenker hele tiden at kroppen får ordne opp selv.. Men kanskje jeg burde få legen til å sjekke?

Kanutten sa for siden:

Jaadaaa! :lol:

Nei, glukosebelastning måler blodsukkeret, c-peptid måler insulinnivået!
Ettersom det er så vanskelig å måle insunlinet i seg selv, så måler man c-peptidet som er et protein som fester seg til insulinmolekylet. Dermed vil alltid c-peptid fortelle hvor høyt eller lavt insulinet er.
Det høres ut som om du har et veldig reaktivt blodsukker, gå og sjekk deg ;).
Jeg venta i tre år på at kroppen skulle ordne opp selv, men det eneste jeg gjorde var å holde alt i sjakk.

Kanutten sa for siden:

Yess!!!! Det er slik jeg føler at jeg har det! Jeg bare holder ting i sjakk! jeg kommer liksom ingen vei!

Runegutt sa for siden:

Bruker ikke mine Metformintabletutter mens jeg er i ketose. Det eneste som skjer, er at jeg kan bli svært lav til tider, og det er bare plagsomt. Så, ketose=ingen metformin for meg.

Har ellers som målsetting å være medusinfri. PS. ENDELIG GÅR VEKTA NEDOVER IGJEN

Yonah sa for siden:

Så jeg kan slippe unna med en blodprøve? Jeg har vikrelig ikke lyst til å drikke sukkervann.. Det er ille nok når jeg sprekker på høykarbo om jeg ikke bevisst skal måtte til legen og drikke sukervann.
Må man være fastende eller ikke ved den c-peptid prøva? Legen tok kolesterolprøver etter at jeg hadde spist egg og bacon han, og han på labben ville ikke ta prøva, men legen hadde sagt det.. Triglyserid eller hva det het var jo på over 3!

Nei, du må helt sikkert ikke ta den glukosebelasrninga. Det er helt fryktelig, så jeg forstår deg! Men det er godt mulig legen vil insistere. Men det er jo bare å spørre, ingen kan tvinge deg til å ta belastning, og ingen kan heller nekte deg å ta en c-peptid. Med over førti kg overvekt, så tror jeg ikke det vil være så vanskelig å overtale en lege heller. Jeg mener bestemt c-peptid er fastende, ja. Men det er det jo bare å spørre om når du bestiller time. Lykke til :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.