< Tilbake til oversikten

Tortillalefser / "tacolomper"

Clockwork sa for siden:

Noen som har en oppskrift på dette? De man får i butikken har jo over 50 g KH pr. 100 gram :mad:
Eventuelt en verdig erstatter?

MadamMim sa for siden:

Oopsie-rolls burde vel klare å erstatte det?? Funker til det meste det... :-)

kamp sa for siden:

Tortilla lefser!
1 kopp mandel mel (eller annet mel..)
2 ts bakepulver
1,5 ss smeltet smør
½ cup lunket vann
1,5 ss fiberhusk
½ ts salt

Bland alt sammen. Kjevle ut rundinger mellom to plastfolie. Stekes i pannen og legges mellom to våter kluter.
Blir 2 store eller 3 små.

Karolinee sa for siden:

noken som har prøvd bakemix i steden for mandel mel?

Clockwork sa for siden:

Takker, Kamp! Skal prøves.

Hvor mye er 1 kopp\cup? Og mandelmel, det er bare finmalte mandler, right? Kan lages i vanlig blender?

kamp sa for siden:

En kopp er ca 2,5 dl.

Finmal mandler eller bruk bakemiks e.l.

Matgud sa for siden:

Beklager men di lompene jeg fikk kastet jeg:S smakte sand!

Smakfull sa for siden:

Jeg pleier å lage lefser av egg + cottage cheese + krydder (gjerne cayennepepper og salt og hvitløk) som jeg steker som tynne omeletter. Funker veldig fint som lomper og slikt :)

Ellers er det jo bare å spise tacoen som en stor salat :)

Lene:) sa for siden:

Hei:) Jeg har funnet en erstatning som funker kjempe bra for meg, liker faktisk dette bedre enn tortillalompene jeg pleide å spise før. Jeg bruker salat som "wrap", da gjerne en salat meg store og faste blad, f.eks. romano salat eller hjertesalat. Bruker noen ganger til nød kinåkål hvis de andre salatene ikke er å få tak i. Bruker også dette til pølser:) Også veldig greit hvis jeg blir bedt bort på f.eks. taco, så drar jeg innom butikken på vei dit, å kjøper med mine egen "wraps" ;)

Matgud sa for siden:

Takk for råd. Sløøøsa bort masse ting på det jeg laga hvertfall huff!

kamp sa for siden:

Jeg laget med bobs red mill mandelmel og de ble bra :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.