Hei! Jeg lurer på om jeg kan spise Ingers rugbrød (hørt det er så sunt og godt..) eller annet brød på en lavkarbodiett? Tenker spise det til frokost og evt kvelds,ellers lavkarbo til andre måltid. Får ikke dreisen på å lage brød og pannekaker/lapper og trenger alternativ. Egg er selvfølgelig et alternativ,men er gått litt lei av d. Om jeg skulle spise rugbrødet (eller annet brød),vil det hindre vektnedgang? Vil også opplyse om at jeg trener på Sats 3 ganger i uka,og går turer de resterende dagene. Trenger komme ned i vekt,kjapt nå:) På forhånd takk for raskt svar:)
Hvis du kun spiser noen få tynne skiver, så kan det vel gå an. Du får nesten veie brødskivene og regne ut antall karbohydrater, og vurdere selv om du kan unne deg så mange karbohydrater. Det kommer jo også veldig ann på hvor langt du er i din Atkinsprosess. Er du på Atkins induksjon er det selvsagt ikke noe alternativ å spise dette brødet, dette visste du sikkert fra før av. Er du derimot i vedlikeholdsfasen kan det være greit, alt ettersom hvor mange karbohydrater du har funnet ut at du tåler.
Nja, jeg er vel av dem som ikke helt skjønner hypen med Ingers rugbrød, da det knapt inneholder rug. Fatter ikke at hun kan kalle det det. Jeg ville ikke spist det, da ville jeg heller spist noen skiver Lindbergbrød, eller noen skiver SKIKKELIG mørkt rugbrød, eller knekkebrød. Ikke mer enn 2-3 skiver daglig, avhengig av om du skal (mye) ned i vekt, hvor mye karbo brødsortene inneholder og hvilken filosofi du følger. Ser du har skrevet Atkins, hvis du er på induksjonen skal du ikke ha brød, ellers går det nok fint med 2-3 tyyyynne skiver, men jeg ville helst spist Fiberrik eller knekkebrød da. Knekkebrød er forresten enkelt å lage selv, feks. Nannah sine her inne. :)
Ja, det stemmer, og det gjelder det vanlige Ingers rugbrød, ikke Ingers superrug (superrug inneholder 30 gram karbo/100 gram, men selve oppskrifen er hemmelig)
Ingers rugbrød:
En porsjon = 60 brødskiver, fordelt på 3 brød i 2-liters former.
Totalt karboinnhold i de tre brødene er 1013 gram karbo, og hvis man da deler dette på 60 får man 17 gram karbo/skive.
Interessant er de at hele denne rugbrødoppskriften inneholder kun 200 gram rug (fin sammalt rug), og det blir ca 66 gram rug/brød, og 3,3 gram rug/skive.
Resten av melet er hvete i en aller annen form, tilsammen 1,7 kilo: fin sammalt hvete (1,3 kilo), helkorn hvete (200 gram), hvetekli (180 gram).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.