Har levd fint på lavkarbo siden januar i år. Helsen stiger og vekten synker. I går var jeg på mitt årlige tannlegebesøk, og til min og tannlegens store overraskelse hadde jeg mye tannstein og ett hull. Jeg har ikke hatt hull på 15 år, og alltid hatt minimalt med tannstein, så dette var rart. Tilfeldig kanskje at jeg hadde hull, men det var rart at jeg hadde så mye tannstein syns jeg. Er det noen som har erfart noe lignende?
Øh, jeg har ikke vært hos tannlegen... øh, siden før storebror ble født jeg... Men jeg har ikke tannstein, slutt på "skjegg" på tennene om morran og jeg tror ikke jeg har hull..
Signerer de over meg!
Har ikke hatt hull i tennene etter at jeg begynte på ketolyse og heller ikke tannstein.
Synes det er sååå deilig å ikke ha fløyelsbelegg på tennene om morgenen (eller ila dagen) :D
Tannlegen måtte fjerne endel tannstein på baksiden av fortennene mine nede nå for noen uker siden. Har hatt tannstein der tidligere også og gått på lavkarbo/sukkerfridiett i bare et halvt års tid, så vanskelig å si om det har blitt bedre eller verre ennå. Blir spennende å se til neste besøk, da! Men nå er jeg også blitt mer oppmerksom på tannpussingen i akkurat det området, fordi det er litt lett å slurve litt akkurat der. Hadde ikke hull heller, så fornøyd sånn sett!
Var hos tannlegen forrige uke null hull, men hadde MASSE tannsten... Føler jeg er nøye med tannpussen, men men... Har vist lagt seg oppunder tannkjøttet så det skal nok bli morro å fjerne...:(
Bare et crazyspørsmål: dere som sier dere har mye tannsten, drikker dere mye lightbrus eller smaksatt vann?
Faller forøvrig selv i "Tannstenen forsvant etter at jeg begynte på lavkarbo"-kategorien:p
Jeg har fått mye mer tannsten etter lavkarbo (merker det godt, og tannlegen ble overrasket i dag....!). Usikker på hva som er årsaken, men har undersøkt litt:
Vanlig årsak er plakk (mye sukker, evt dårlig tannpuss) - denne årsaken utgår, for har ikke fått mer plakk, heller mindre etter lavkarbo, samt pussevanene ikke endret
Kalsium, fosfater og kalksalter setter seg i plakket og blir omdannet til tannsten. Kan økt inntak av dette på noen måte være årsaken? Jeg må innrømme at inntaket av melkeprodukter har økt betydelig, dermed også inntak av kalsium og kalk...
Andre som har innspill til hvordan lavkarbo kan påvirke tannstein?
Hadde kontrollsjekk hos tannlege i går, ingen tannstein. (Og i forhold til de teorier som lanseres her; jeg har inntatt massevis av både meieriprodukter og lettbrus...)
Må si meg hjertens enig i at en av de stooore fordelene med LCHF-livet er å slippe følelsen av hårete tenner på noesomhelst tidspunkt om dagen. :cool:
Har alltid hatt mye tannsten til tross for nøye munnhygiene. Har ikke hatt hull i tennene siden barneskolen på 70-tallet, så tannpussen har vært i orden. Hvorvidt jeg har spist høykarbo eller lavkarbo har ikke hatt noen innvirkning på mengden tannsten. Tannlegen min hevder det er genetisk betinget. Noen får ikke tannsten, og andre får veldig mye.
Jeg har alltid hatt mye tannstein, helt siden jeg var barn. Min tannlege sier det er to faktorer som spiller inn; surheten på spyttet og arv. Begge mine foreldre har alltid hatt en del tannstein, og det samme med meg. Jeg har ikke merket noen forskjell verken til eller fra med lavkarbo.
Har aldri hull i tennene. Sist gang jeg boret var i 1978! Bortsett fra en rotfylling, men det var en gammel fylling som ramlet ut og det ble betennelse i tanna.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.