< Tilbake til oversikten

Karbohydrater i kakaosjokoladen

Liva sa for siden:

Veit nokon kor mange karbohydrater det er i den sjokoladen med 86 % kakao? Er nettopp begynt med den karbohydratfrie kuren min igjen (etter litt utskeielser) og tyr til denne sjokoladen når hungeren blir for stor. Men kor mykje kan eg egentlig ete av denne?

Og kor mange karbohydrater er det i Freia sin med 70 % sjokolade? Den er egentlig ikkje så lur å begynne å ete på, for den kan eg ete opp minst halve på ein gong... Men den er vel sunnere enn vanlig sjokolade.

Tiril77 sa for siden:

Vil anbefale deg å ta en tur på narvesen å kjøpe Atkins barene der jeg, hvis jeg i det hele tatt skal anbefale sjokolade (det beste er selvfølgelig å holde seg helt unna, så man overvinner søtsuget.. men lettere sagt en gjort! ) for de er det bare 2 karber i.. Litt dyrere en vanlig sjokolade.. men men.. Synes det er verdt det.. vet mange her tyr til en liten rute freia dark innimellom også ;)

Liva sa for siden:

Takk for tipset. Visste ikkje at dei hadde sånne på Narvesen, men skal stikke innom ein dag og sjå.
Det som er fint med den sjokoladen med 86 % kakao er jo det at kun eit par biter er nok for å tilfredsstille søthungeren- men sjokolade med berre 2 karb.. er sikkert greie å ete dei også.

smosje sa for siden:

Jeg ville derimot spist mørk 73% / 86% e.l. sjokolade - hvis du klarer å holde deg til en rute eller to.

Er nemlig ikke spesielt fan av kunstig søtningsstoff - spesielt ikke maltitol, som Atkinsbarene inneholder. Maltitol kan frembringe bivirkninger som diaré, magekramper, 'varmhet' i hodet og svimmelhet. Sier seg vel selv at dette ikke er noe kroppen er spesielt happy for :rolleyes:
Har en overbevisning om at det er mye sunnere med vanlig, mørk sjokolade med masse antioksidanter i seg - i begrenset mengde. Kakao i seg selv er veldig sunt! Lavkarbo-kosthold dreier seg jo ikke bare om å telle karber, det i like høy grad et spørsmål om helsemessig sunt kosthold og velvære for kroppen din... ;)

(ingen av alternativene på Induksjon, riktignok!)

HP sa for siden:

Gratulerer med tråd nummer 3000! :snill:

luringen sa for siden:

jeg har kjøpt poser med møøøørk sjokolade som er pakket i biter...mye lettere og å ikke ha i seg mer enn 1-2 da syns jeg. Kjøpte på danskebåten, men finnes ellers også på gode butikker. Ulike varianter og merker. I nød; Bocca i posjonspakke påRema. men den har bare58% sjoko

aveline sa for siden:

Jeg mener bestemt å ha lest her inne, at det er KUN sjokolade med minimum 70% kakao som er "lov" å spise.
Lidl har...til 14.90 pr plate. Faktisk ganske god også* (Jeg tar maks.1 rute pr dag)

Albertine sa for siden:

Fordelen med å spise "ekte" 70% sjokolade (eller enda mørkere) er at du ikke orker å spise så mye. Det går helt fint å spise bare ti gram, og det blir en ren nytelse hvis det følger en bitteliten kopp kaffe med....

Ser for meg at man fort kan stappe i seg en hel Atkins-bar eller to på sekunder.

aveline sa for siden:

Helt enig, Albertine*
Jeg har akkurat unnagjort to små kaffekopper..(sjeldent) mens jeg "gørret" med den sjoko-ruten (10g)
Godt man sitter alene, og kan nyyyte i fulle drag!!!*

Liva sa for siden:

Fins det mørkere sjokolade enn 86 %, den virker visst ikkje så godt lenger. har nemlig ete opp ein heil sånn i helga + litt av ein med 70 %- så no skal eg ikkje kjøpe den meir.

smosje sa for siden:

Det høres ut som om du burde prøve å holde deg helt unna sjokolade etc til søtsuget i kroppen din har forsvunnet. Etterhvert kan du prøve å gjeninnføre litt mørk sjokolade, og da kan det hende at du klarer å holde deg til en rute om dagen e.l.
Tror det er lurt å holde seg helt unna søtt så mye som mulig i den første tiden, slik at søtsuget gir seg. Da vil sjokoladen smake helt annerledes etterhvert, når kropp og smaksløker avvenner seg med det søte. Og da vil antakeligvis en rute være nok også! :D

Liva sa for siden:

Ja, eg må nok prøve meg på det...

Albertine sa for siden:

Eller at du tar en neve nøtter samtidig. Jeg elsker å blande nøtter og sjokolade, og da er ti gram mer enn nok for å få sjokoladesmaken, samtidig som det metter mye mer og gir mye mer å tygge på med nøtter. Evt. kan du hakke nøttene og blande med litt smeltet sjokolade. Rene konfektfølelsen! :)

smosje sa for siden:

Det var lurt!! Det finnes mørk sjokolade med nøtter også? mener Cote d'Or har 70-ettellerannet% med hasselnøtter?

Albertine sa for siden:

Jupp, mener å ha sett det på Smart Club den gangen jeg bodde i nærheten av sånne luksuriøse ting som butikker. Nå har jeg aldri vært spesielt glad i hasselnøtter jeg da, så en neve mandler er det jeg tyr til. Eller enda bedre; PEANØTTER....nam (Men ettersom de eneste peanøttene vi får tak i her er Polly sine er jo det til mer skade enn gavn.)

smosje sa for siden:

Oi, stakkars! :hylgrine:
Jeg har kontiuerlig tilgang til billige poser usaltede peanøtter ristet uten olje :)
[font=Verdana][/font]
Men et annet alternativ er også bra, forresten:
[font=Verdana][/font]
En rute mørk sjokolade (den over 70% ja :) ) med en teskje peanøttsmør oppå (den som bare innelholder peanøtter, olje og salt, ja - ikke noe dextrose e.l. :) )
Det holder i massevis - en rute kan spises i fire biter og varer lenge :D
Smaker nester litt som Reese buttercups eller noe. Godt, ja! :cool:

Albertine sa for siden:

Morsom du...:rolleyes:

Vi har to butikker som selger matvarer her. Den ene heter SPAR, og det gjør jammen meg den andre også. MEGET snevert matvareutvalg, med andre ord. Jeg får ikke tak i usaltede peanøtter eller peanøttsmør uten sukker. Jeg får ikke tak i Heistad sin deilige gele, ei heller pumpernickel, brødet som gjør at jeg overlever en uke på Atkins. Jeg får ikke en gang tak i frisk brokkoli når jeg vil ha det! Jeg er heldig hvis jeg finner to salathoder uten feil på mandager. (Mandager er leveringsdag på frukt og grønt. Jeg tar det jeg finner på mandag, og må klare meg til neste mandag med det. Hvis ikke hurtigruta er forsinket eller innstilt eller har bestemt seg for å ligge til kai lenger sør fordi det blåser mer enn frisk bris.Da må jeg vente enda lenger.)

Noen ganger blir jeg helt matt ved tanken på at det går an å overleve her, sånn generelt. Det er i allefall umulig å opprettholde Atkins eller Lindberg, det er sikkert.

Så tenk litt på meg, neste gang du står foran en bugnende grønnsakdisk og lurer på om du skal velge romano eller hjertesalat....;)

smosje sa for siden:

:lol: Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte!! Jeg lurer på om vi ikke burde innføre litt krisehjelp a la Berlin-luftbro til de kanter av landet. Er det mulig tror du? :p I will do. Stakkar!! Det er nesten så jeg tror de har det lettere på Svalbard enn der du bor!!

Hyper sa for siden:

Hvor får man kjøpt dette peanøttsmøret?

Iset sa for siden:

Hyper: i helsekosten. Det er flere typer, både med og uten salt. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.