< Tilbake til oversikten

Baconskilpadder

Supera sa for siden:

Dette tipset så jeg på Kostdoktorn's blogg. Krig fant oppskrift på denne siden. Idéen er egentlig tatt fra "This Is Why You're Fat". Lite visste de om at det faktisk er sunt å spise bare slik, hehe. Hvorfor kom de på denne geniale idéen først? :geip:

Tenk så kult å servere dette til gjester:
[img]http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=6960&amp;stc=1&amp;d=1273075158[/img]

Du trenger:
4 skiver bacon
75g kjøttdeig
ost (originaloppskriften sa cheddar)
pølse

Lag kjøttkaker i passende størrelse
[img]http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=6955&amp;stc=1&amp;d=1273074527[/img]

Flett sammen 4 skiver bacon og ta litt ost på
[img]http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=6954&amp;stc=1&amp;d=1273074392[/img]

Legg en kjøttkake på baconet og stikk inn pølsebiter (se neste bilde) og brett sammen kantene
[img]http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=6956&amp;stc=1&amp;d=1273074628[/img]

Kutt opp pølse (del i fire på langs) og stikk passende lange biter inn i kroppen (fire bein, ett hode og en hale). Hold dem på plass med tannpirkere hvis de ser ut til å ville vandre ut. Husk å kutte to små kutt til tær på den ene enden av føttene
[img]http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=6957&amp;stc=1&amp;d=1273074666[/img]

Legg skilpaddene på rist (med noe under som de kan dryppe på slik at du ikke må vaske hele ovnen etterpå) eller i en ildfast form.
[img]http://forum.lavkarbo.no/attachment.php?attachmentid=6959&amp;stc=1&amp;d=1273074809[/img]

Stek på 175º i 45-60 minutter. Grill dem gjerne i 5 minutter på slutten for å få baconet litt sprøere.

Jeg tenker at enten bør man ha litt krydder i kjøttkakene, eller så bør man ha krydrede pølser.

Furine sa for siden:

:lol: Kjempetøffe!

Supera sa for siden:

Ja, synes de var drittøffe! Jeg viste bildet til kjæresten til storebroren min og hun sa: "Ååå, stakkars". "Neida, se litt nøyere", sa jeg. "Å! Kult!"

Furine sa for siden:

Akkurat samme reaksjon som sambu hadde då eg viste han bilda no nettopp! :lol:

Tone-G sa for siden:

Det ser jo veldig godt ut da :ja:

Krydre kjøttdeigen som du evn krydrer noen gode kjøttboller eller kjøttkaker og spe den litt ut med egg og fløte kanskje?

Iset sa for siden:

Disse må jeg bare lage i 7-årsdagen til eldste i høst, ungene kommer til å daue av glede! Men får jeg det til? Hjelp, det så avansert ut ...

Shrinking Line sa for siden:

Nam nam nam, dette skal jeg helt klart prøve.

Vettel sa for siden:

Min første tanke" næmmen dakkar, spiser hun skilpadde HEL? så slem!". Og etter en nøyere titt så så jeg hva "hodet" og "bena" var, hehe!

kamp sa for siden:

Dette må lages!

Supera sa for siden:

Hehe, jeg tenkte også på at det hadde vært kult å lage til barneselskap, hehe. Og nå har vi visst fått hjelp til å lage dem:

Ah, så greit. Jeg fant bare bilder på sidene jeg fant. Takk skal du ha! Da oppdaterer jeg hovedinnlegget og så er det tid for å prøve oppskriften igjen. :snill:

kamp sa for siden:

Vær så god :) (eller hvordan det skrives...)

De skal jeg lage når far kommer hjem.

Elizabethcita sa for siden:

Kult!! Denne skal jeg definitivt lage og servere til lillebrorsan!! :)

Iset sa for siden:

Hva med en kjøttbaby? :lol:

Supera sa for siden:

Jeg stekte kjøttkakene på forhånd og så puttet dem i bacon. Hm, tror nok det hadde vært lurere å kutte ut forstekingen. Nå ville jo ikke pølsene henge på. Men hvis den er rå, så kan man jo stikke pølsene ett stykke inn i kjøttkaken.

Jeg ser ikke bildet ditt, men googlet "meat baby" og fant. :lol:

Eventuelt kan man også lage en hodeskalle av skinke:

OK, ikke helt det samme siden det ser ut til å være hodeskalle med tynne skinkeskiver utenpå.

Iset sa for siden:

Hahha fantastisk!!

StegforSteg sa for siden:

:D

Kult - tror jaggu det blir baconskilpadder på meg og barna 17 mai :D

Ferskenbeinet sa for siden:

Utrolig kule, de skal jeg jammen meg lage neste uke, eller muligens i helga! Hva serverer man av tilbehør til slikt? (til høykarbere?) Blir det en skilpadde pr person eller?

Supera sa for siden:

Jeg lagde av 100g kjøttdeig, 100g bacon og tja 30g pølse, så jeg klarte en hel skilpadde med litt saus. Men har man mye tilbehør så blir det kanskje litt mye med en hel skilpadde... Dette er jo bare kjøtt, så man kan jo servere det til grønnsaker og saus som en "normal" middag.

Haha, så kult! :snill: Men hm, hvilke oppskrifter og hvilken bok er det du snakker om?

Jabba sa for siden:

Herregud - så kult!!!

Iset sa for siden:

This is why you're fat. :)

Supera sa for siden:

Ah. Da er jeg med. Hm... flere av bidragene der har jo ingen skikkelig oppskrift en gang... Men det står jo at man kan kjøpe boka for oppskrifter og sånt... Da har de vel gått gjennom bildene og laget oppskrifter utifra dem?

Iset sa for siden:

Ja var det jeg tenkte, men åååårh det var jo mange lavkarbogreier der faktisk. Masse med ost og bacon og kjøtt og sånt, som jeg kunne tenke meg litt nærmere oppskrift på. Og noe kakegreier jeg kunne laget til barneselskaper. Men men, jeg får se om jeg får tak i den boka.

Supera sa for siden:

Jeg gjorde ett nytt forsøk nå og denne gangen ble det ganske perfekt. :snill: Jeg er fortsatt litt usikker på steketemperatur og tid, men resten av oppskriften er fiiin. Denne gangen la jeg rå kjøttkaker på baconet, så stakk jeg pølsebitene ett stykke inn i kjøttkakene og så la jeg baconet rundt. Trengte ingen tannpirkere denne gangen. Pølsene holdt seg til og med på plass etter å ha blitt oppbevart i boks også. Kjøttkakene ble også tilfeldigvis mindre denne gangen (fikk 10 stk av 750g kjøttdeig, så 75g per stykk), og det var egentlig akkurat passelig størrelse. :snill:

kamp sa for siden:

Her er min skilpadde :)
Bilde er tatt før jeg skrudde på grillen. Når jeg skrudde på grillen så "krøllet" pølsene seg litt mer og det så bedre ut, men jeg fikk ikke tatt nytt bilde før dem ble spist...

Ferskenbeinet sa for siden:

Prøvde disse her i går, var kjempegodt og kjempeenkelt! Ungene på 4 og 6 syns disse var veldig tøffe selvsagt!

Jeg hadde salat og ketchup til mens de andre hadde potetmos.

Seba-stina sa for siden:

Ser ille ut, hehe! Men smaker sikkert veldig godt da!

Supera sa for siden:

Hehe, de smaker kjempegodt, synes jeg. :ja: Tenkte å lage noen slike i kveld også. :snill:

MissTail sa for siden:

Inspirert av denne laget jeg en variant uten pølsene i går kveld. "Forsterket" i stedet kjøttdeigen med 2 egg, finhakket chili, finhakket hvitløk og litt revet ost.

Blomkålstappe ved siden av og en god flaske rødvin. Herlig fredagsmat!

Supera sa for siden:

Ja, jeg har også laget uten pølser. Funker fint det også! Ser ikke like kult ut da. :geip:

MarensLille... sa for siden:

Nei så jævlig... LOL Det så jo skikkelig groteskt ut da!!! :D

Kanutten sa for siden:

Enig! :eek: :lol:

MarensLille... sa for siden:

Ja, fysj, da lager jeg de hvertfall uten pølsene, som "egg" :p
Viste bildet til sambo, og han bare: "Staaaaaaaaaakkars"... Hihihi

MissTail sa for siden:

Enig i det - men er lettere å fryse! ;)

Utrolig godt, og det er jo bare å smake til kjøttdeigen med det man liker - hos oss blir det gjerne litt ekstra hot..

Supera sa for siden:

:ja: Jeg er helt forelsket i karri (får stadig gule flekker på den hvite kjøkkenbenken min som bare går bort med klor), så jeg tar karri og pepper i, og så en fløteskvett.

fridr sa for siden:

My food looks funny!!!

swimzy sa for siden:

Rååkul, men kan jeg spise dette på lindberg??

Supera sa for siden:

Jeg kan ikke Lindberg så godt, så jeg vet ikke... Han er vel litt redd fettet, tror jeg. Men en halv skilpadde med salat f.eks.?

Carisma sa for siden:

Eller skinke i stedet for bacon?

Supera sa for siden:

Ja, kanskje det. Og karbonadedeig i stedet for kjøttdeig.

swimzy sa for siden:

Ja, det var en god ide, takk for tips!! :)
JEg bruker kun kyllingkjøttdeigen, men er jo den aller sunneste!
Og bytte ut pølsene med paprika fingre :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.