Å, det så deilig ut!
Jeg fikk for mange år siden på ferie i frankrike noe som het cafe frappé, som var iskald sterk mørkbrendt kaffe, søtet selvfølgelig, men uten noe melk. Det var iskald svart kaffe. Nyydelig! ( Jeg liker svart kaffe;) )
Har aldri klart å gjenskape den. Den bare er et sånt hyggelig matminne om en perfekt drikk i varmen.
Her kommer en liten fordyring :p
Etter å ha prøvd vaniljeekstrakt så har jeg latt essensen bli igjen i butikken. Ekstrakt smaker mye bedre. Etter min mening da.
Har funnet det på helsekost ja. både Kinsarvik, de er jo her i Bergen men de har en nettbutikk også, og i en av de kjedene. Life tror jeg det var :confused: I allefall en som har en del mat også ikke bare kosttilskudd og pulvergreier. Kosta hundre kroner for en flaske med 100 ml men den har vært veldig drøy.
Og jeg syns absolutt det er verdt det, smaker som ordentlig vanilje.
Da har jeg kjøpt feil Her hadde de bare vaniljepulver på helsekost. De fikk ikke ta inn flytende :confused: Er det ev. apotek da.?
30 g. pulver (malt vaniljestang) 109 kronasjer....
Så rart. Jeg har helt sikkert sett på andre helsekostkjedebutikker enn Kinsarvik. Har aldri sett etter på apotek så det vet jeg ikke. hmmm. Vaniljepulver er vel malt vaniljestang så det og må jo smake godt. :) Skal se etter i byen om de har på Kinsarvik. Begynte å lure nå.
Sjekket nettbutikken,denne er det jeg har kjøpt. De har også et vaniljepulver til 49 pæng for 10 gram.
Jeg har nå satt i gang å lage ekstrakt sjøl da. Vodka og pulver. Skal egentlig være vaniljestang, men det skal jeg kjøpe i morra og lage på skikkelig måte :ja:
Jeg har ikke sett flytende vaniljeekstrakt her heller (Oslo), har bare kjøpt pulver. Det er veldig drøyt, da :) Man kan jo blande med ønsket søtningsmiddel og lage vanilje"sukker" f eks.
Gleder meg til å høre hvordan ekstrakten din blir, Gerd! Skal prøve etterhvert jeg også :)
Jeg ELSKER iskaffe. Før lavkarbolivet drakk jeg kjøpe-iskaffe annen hver dag og med alt det sukkeret er det ikke rart man legger på seg. Etter at jeg fant denne oppskriften din drikker jeg fortsatt iskaffe annen hver dag, men nå bare med 3-5 karbo (avhengig av mengde fløte jeg klarer å presse oppi) :D
Ekte vniljeekstrakt består av vaniljestenger og vodka (eller annen sprit). I Norge har vi ikke lov å selge slikt i butikk. Så jeg tørr nesten å påstå at hvis dere har fått tak i det så er det ett eller annet erstatningsprodukt, ikke ekte vare.
Men som sagt over, veldig enkelt å lage selv. Vaniljestenger og vodka blandes og lagres i ca 6 uker = ferdig!
Men ikke gjør som meg, jeg tok feil vodka med ekstra høy prosent og min smakte mye sprit :_oppgitt:
Faktisk så inneholde slik essens du kjøper på butikken for å lage forskjellig drinkmikser alkohol også. 40%, men er ikke mye i hver flaske. Så hadde ikke satsa på å drikke det bart nei;) hehe
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.