Denne har jeg kopiert fra dinside.no :) Ser helt nydelig ut!
"Voksenkylling" laget i små former og forsterket med bacon er dette en billig forrett som smaker dyrt - og ser helt ubetalelig ut.
Gå på, det er ikke vanskelig:))
Ingredienser:
2 kyllingbryst 1 ts salt 1 hvitløksbåt 1 eggeplomme 1 ss frisk estragon 2 dl kremfløte 4 skiver bacon oliven og salat
Framgangsmåte:
Alle råvarene må være kjølige. Bruk helst former av metall, gjerne muffinsformer. Hakk kyllingbrystene grovt og kjør dem sammen med salt i en foodprocessor eller med en stavmikser. Ha i hvitløk, estragon og eggeplommen. Spe med fløte litt etter litt, og la massen kjøres seig mellom hver gang du sper.
Smør formene med litt smør og legg baconskivene langs kanten. Fordel kyllingmassen i formene. Stek dem på 150 grader i et knapt kvarter, til massen stivner.
Server med for eksempel oliven og en liten salat, pluss en spiseskje smakskraftig saus av noe slag.
Å, nam :sikle:
Lurer på om dette blir middagen idag, gitt! Har jo alle ingrediensene, så får jeg heller bare improvisere litt med fløten (kan ikke nyte melkeprodukter:( )
Da var middagen fortært:)
Jeg stekte baconet litt i en panne først for å være sikker på at det ble sprøtt, men skal prøve uten neste gang (enklere og mindre oppvask). Byttet også ut estragon med basilikum (siden det var det jeg hadde på kjøkkenbenken) og helte oppi en symbolsk mengde soyamelk istedenfor fløten. Ble knallgodt!
Tror dette blir en slager som fremtidig studentlunsj, kanskje med noen variasjoner.
Tusen takk for oppskrift!
Ja, det er det kanskje ja. Jeg husker ikke prisen på kyllingkjøttdeig, jeg bruker det så sjelden, fordi jeg synes det lukter promp( men smaker godt)...
Må si meg enig med Tone i konsistensen, jeg hadde heller ikke estragon og brukte timian i stedet. Smaken ble nydelig, men de ble jo aldri stive og vi endte med å spise dem som farse etter 30 min.. Mulig det er galt temp i oppskriften?
Ja, det tenkte jeg på også... JEg skrudde opp ovnen til 175 grader, og stekte dem 10 min ekstra.. Googlet oppskriften på nettet og så den flere steder med samme temeratur..
Nei, frister ikke til gjentagelse.. Selv om de ser lekre ut :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.