ada-emilie sa for siden:
Hva er det med lavkarbo som fører til finere hud?
De sunne oljene? Antioksydantene i grønnsakene?
Vannet? Mer fersk mat, og mindre tilsetningsstoffer?
ada-emilie sa for siden:
Hva er det med lavkarbo som fører til finere hud?
De sunne oljene? Antioksydantene i grønnsakene?
Vannet? Mer fersk mat, og mindre tilsetningsstoffer?
Iset sa for siden:
Der har du hele lista ja. :D Mye bearbeidet mat, lite vann og usunt fett (og selvsagt røyking) gjør huden gusten og kvisete og tørr. Jeg har ikke kviser uansett hva jeg spiser, men får mykere og mindre tørr hud av lavkarbomat.
Solange sa for siden:
Skulle tro det også har med at hormonbalansen for mange blir bedre, uten at jeg har så mye greie på det at jeg kan forklare det;)
Veggpryd sa for siden:
Dag Viljen Polezynski kalte det for "insulinhud" på en forelesning en gang. Den huden vi hadde FØR lavkarbo, altså... :) Nupper, tørrhet, ruhet, urenhet osv.
Vettel sa for siden:
Nå skal jeg innrømme at for min del har jeg tendenser til det som ligner på elveblest..
Tipper hormonforandring, utskillelse av "dritt" er årsaken.
Men ellers tror jeg at fett er bra for huden. + vann + sunne grønnsaker.
Balder-klinikken gjorde en studie for noen år siden på barn med eksem, de ble mye bedre av masse omega 3 oljer. (som var det de testet med)
crystall sa for siden:
Hva med oss som ikke får finere hud på lavkarbo da? Altså, jeg skal ikke klage så voldsomt mye, for psoriasisen min har blitt 100 ganger bedre, men bortsett fra det er huden den samme. Spesielt den i ansiktet, har like "mye" urenheter som før?
LiMe sa for siden:
Jeg har motsatt erfaring, selv om jeg sluttet å røyke samtidig som jeg begynte på ketolysekuren. Mye mer uren hud, kløe og irritasjon.
Veggpryd sa for siden:
Jeg vet ikke hvor lenge du har gått på lavkarbo, men mange merker en forverring av uren hud i begynnelsen, før det forsvinner helt. Det kan ta opptil 6 måneder før huden blir bra.
crystall sa for siden:
Okey! Viste det kunne bli mforverringer i begynnelsen, men ikke så lenge:rolleyes: Da får jeg bare vente tålmodig i ett par måneder til..:)
ada-emilie sa for siden:
Ja, er det symptomer på utrensning av urenheter i kroppen det da? Eller er det en hormonell endring? Det er det hormonelle som er artig her.Litt mysteriøst.
Atir sa for siden:
Synes huden er blitt mykere og ansiktsfargen ser sunnere ut nå etter 4 måneder på lavkarbo. Har hatt en periode med kløe og utslett, litt fremdeles, men mye mindre nå.
ada-emilie sa for siden:
Jeg ser ikke forskjell, men har alltid hatt fin hud. Pga daglig stor bolle med varierte grønnsaker kanskje?:) Å slippe å smøre seg inn med bodylotion er jo flott om er en konsekvens. Noen merket det?
Photobscura sa for siden:
Jeg har måttet begynne å smøre meg litt i ansiktet de siste par årene med en veldig lett dagkrem etter jeg har dusja og rensa huden (renser den utelukkende på grunn av at jeg bor midt i en stor by med forurensning ;)), men det tror jeg har mer med alder å gjøre, kanskje. Borsett fra det så har jeg rimelig plettfri hud. Heldigvis har jeg gode gener, foreldrene mine har tross røyking utrolig fin og nærmest rynkefri hud, selv om de er i femti- sekstiårene. Jeg har selv røyka i over femten år, og har ingen rynker (uten at det er et argument for å røyke, altså ;)).
Så jeg har ikke merka noen forskjell i ansiktet. Hadde litt kviser (for første gang i mitt liv :p) da jeg la om til ketogent kosthold, men det gikk bort etter en uke eller to. Derimot har nupper og krakelering på huden på kroppen blitt mye bedre!
Kanutten sa for siden:
Når jeg drikker nok vann trenger ikke jeg smøre skrotten, verken i ansiktet eller ellers. Klasker foundation rett på nyvaska tørr hud. :p
wevi sa for siden:
hadde ikke tenkt over det før nå, men jeg har bestandig hadt "ørkenlegger" på våren, men det har jeg ikke nå? :) Ikke tørre i det hele tatt faktisk. Må jo være en sammenheng?
Mear sa for siden:
Å herre gud, det høres deilig ut å slippe "ørkenlegger". Venter i spenning på den "bivirkningen". :D
Smugspiser sa for siden:
Min hud har ihvertfall blitt mye bedre! Oppdaget her om dagen at eksemen var så godt som vekke. Ansiktet skriker ikke etter hudrem med en gang den har blitt truffet av vann, og på resten av kroppen har huden blitt glatt og myk! Deilig!
nellie sa for siden:
Italienere er vel kjent for å ha veldig fin hud og flott, skinnende hår? Der er det vel olivenoljen som gjør susen, for karbohydrater er de vel ikke så redde for:p
Gracella sa for siden:
Jeg leste en gang at spesiellt (ku)melkedrikking kunne gi uren hud. Tror det var japanske forskere som mente dette. Det var såpass mange år siden at jeg ikke kunne tenke meg å ikke drikke melk... så det der trodde jeg ikke noe på, hehe
mamma87 sa for siden:
tror svingninger i blodsukkeret er med på å gi uren hud, har også fått finere hud og mindre kviser etter jeg begynnte på lavkarbo :)
Konkelimonke sa for siden:
Hmm... eg har igrunnen alltid hatt fin hud, då særskild i ansiktet. Men, eg smører meg no i god tru om at det skal førebygga litt rynker og slik ;)
Elles så har eg framleis ørkenleggar, men eg skal vel kanskje ikkje håpa på dei enorme forandringane sia dette er mi 5. veke så langt? Hehe!
Photobscura: LIKAR-LIKAR biletet ditt :D
Photobscura sa for siden:
Aaaaw, takk for det! Jeg har kjørt det gjennom poladroid. Mye moro man kan ha :D.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.