I mange av oppskriftene står det jbk og soyaprotein, men går det ut på ett om man bruker bakemix i steden for?
Hva med søtningsmiddel? Må man virkelig kjøpe seg både splenda, sukkrin, natreen osv eller kan de brukes om en annen? Jeg har lest om dem i boka, men jeg vet jo ikke hva det betyr/smaker i praksis.
Soyaprotein og bakemix kan brukes om hverandre.
Jbk er et bindemiddel som man bruker minimalt av om gangen. Jeg har ikke prøvd å erstatte soyaprotein/bakemix med jbk.
De fleste søtstoffer kan brukes om hverandre.
Noen syns de smaker forskjellig.
Jeg vet egentlig ikke, unngår det så mye som mulig :)
Du kan bruke det søtningsmiddelet som du liker best. Husk bare på at f.eks 100 g sukrin ikke tilsvarer 100 g splenda.
Splenda veier omtrent ingenting (men inneholder ganske mye karber pr 100 g). Imidlertid er 1 dl sukker lik ca 1 dl splenda, men splenda er også søtere enn sukker, så man trenger ikke riktig så mye. Dessuten trenger man mindre og mindre etterhvert som man venner seg av med at alt skal smake søtt... :)
Sukrin har mer vanlig sukkervekt og noen synes den har en litt kald bismak. Dessuten korner den lett. Den er uten karber.
Natreen har jeg bare brukt i flytende form og da også så lite at jeg har ikke lest på flasken hvor mye karber den inneholder :rolleyes:. Siden jeg har brukt så lite av den, så er jeg ikke sikker på om den har en bismak.
JBK brukes for å binde deigen/røren. Om det bare kan erstattes med soyaprotein eller bakemix er jeg ikke helt sikker på.-
Jeg bruker smaksløs soyaproteinpulver og bakemix om en annen i f.eks brøddeiger.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.