< Tilbake til oversikten

Hvor mye fett, protein, grønt etc bør en spise?

Toppsi sa for siden:

Hei,

Nå har jeg gått på ketolyse i over 5 uker..med en nedgang på max 4 kg..
Jeg veier meg hver dag. En uke gikk jeg opp 1 kg. Og plutselig gikk jeg ned igjen...over 1,1kg på et døgn..(trolig pga mensen)

Men jeg føler jeg står stille, bare hopper litt opp og ned...

Er det noen pekepinn på hvor mye grønt en bør spise. Forstår det slik at en bør spise mer fett enn proteiner, men finnes det en anbefalt dose?

Min dag ser som regel slik ut nå: frokost og lunsj (til sammen) 2 egg, 2 bacon, 100g brød med 3 karber i.
Middag:koteletter med ost oppå og fløtesaus med 100g brokkoli. Og av og til bacon til...
Kvelds kan variere..ofte ingenting. Men i dag har jeg hatt pannekake med bacon. Ellers i helgene tar jeg en sjokolade med under 2 karber, til kveldsmat..

Jeg prøver å drikke mye vann. Men det kan være litt opp og ned fra dag til dag...

Hjelp...Jeg trives med denne kuren, men vekta må ned:/
Jeg startet på 106,8kg..er nå 103,3 i dag, var nede i 102,8 for 2 dager siden..

Gerd sa for siden:

Flott nedgang :heia:

Og som du kan lese i boka, og i mange innlegg på forumet, så kan vekta variere opp og ned.

Spise når du er sulten og spise deg passe mett, er cluet :)

På ketolyse skal du ha 15/20 karber dagen, hovedsaklig fra grønnsaker.

Kitt sa for siden:

Du skriver egenkomponert i kostholdsfilosofiboksen din, så det er bare du selv som kan svare på hvor mye man skal ha av hver!
Men det ser ut som om du spiser meget ketogen, så da svarer jeg ut i fra det!

Sånn rent generelt kan man si at i et ketogent kosthold skal ca 5% av energiinntaket komme fra karbohydrater, fortrinnsvis grønnsaker som vokser over jorden.
50-75% av energiinntaket bør komme fra fett og er du normalt aktiv, trenger du 0.7 til 1.0g protein pr kg kroppsvekt!

Syns det er lite fett i menyen din og hvor i all verden er grønnsakene hen?
100g broccoli er jo bare et par karber. Du bør spise fett, karber og proteiner til alle måltider!

Lykke til!:heia:

Toppsi sa for siden:

Tusen takk for tilbakemelding!!!:) Ja det er ketolyse-kuren jeg prøver å følge.

Jeg skal fokusere mer på å få i meg mer grønnsaker! Det som er vanskelig er hvordan jeg kan vite at jeg får i meg nok fett...Jeg har begynt å ta et shotsglass med ren olje 2-3 ganger per dag, er det bra?

Trives veldig godt i denne kuren.

Kitt sa for siden:

Flere som tyr til shot- varianten eller cocosa i kaffe/te eller andre varianter, ja!
Men stort sett holder det å spise mat, altså! Det gjelder bare å steke i smør, velge de feteste alternativene og passe på at det er fett i alle måltider. Majones til egget, fløte i sausen, fet ost til kveldsmat, rømme til fisken, aioli til kyllingen......

Lykke til videre nedover!:):heia:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.