< Tilbake til oversikten

Hvorfor går jeg ikke ned? Kan noen gi meg råd?

Lunakil sa for siden:

Da har jeg lest atkins sin bok, og har begynt på intruduksjons dietten. Er på dag 10 og stiksene viser at jeg er i ketose. Tok vel 5 dager før jeg fikk utslag, og først nå de siste dagene har den blitt mørkere lilla( ikke helt på den mørkeste)
Men vekta går jo ikke nedover?????på 10 dager på intruduksjon dietten, der mange går ned MASSE har jeg gått ned 600 gr???:eek:
Skal det virkelig gå så tregt, så kan jeg jo aldri spise mer karbo en jeg gjør i dag da?
Jeg har brukt grete rode sitt konsept til nå og gått ned 28 kg. Men har gått over til Atkins for å se om jeg kan klare å gå ned de siste 10-15 kg jeg vil ned.( Har ikke hatt motivasjon til å gå ned mer med å telle kalorier)
Veier i dag 68 kg, og er 160 høy.
Målet er et sted mellom 55-59 kg. Men det her er tortur, når det knapt beveger seg:( Man vil jo liksom ha liiitt "betalt" for "strevet"?????
Jeg skriver opp det jeg ca har i meg i løpet av en normal dag, og håper noen kan si meg hva jeg kan gjøre anerledes?

Frokost: Omelett av 3 egg, 4 skinkeskiver, litt hermetisk champignon og 3 osteskiver. Har 1-2 salat blader og litt fetaost ved siden av.

Lunch: feks.2 hakkede egg, en liten boks tunfisk, ca 20 gr majones og bitte litt salat(et blad salat, en liten bit paprika og litt agurk)

Middag: Feks 1 stekt avocado, 1 kyllingfilet og ca 2 blader salat, en bit paprika, en bit agurk og litt ruccola+ litt fetaost(ca 30-40 gr)

Kvelds: 1 kyllingfile med litt fetaost til eller en variant av omelett eller kokte egg....etter hva jeg kan skjønne inneholder stort sett kveldsmåltidene mine minimalt med karbo.

Når jeg plotter inn alt jeg har i meg på kostberegningstabellen til mattilsynet så sier den at jeg ligger på ca 7-10 karber om dagen, så jeg kan da ikke få i meg såååå mange skjulte karber???
Drikker litt pepsi max hver dag, og tar noen sukkerfrie drops med 0 karbo, og ender vel opp med å spise en halv IFA pose(av de store posene)
Jeg trener mye, men dette skal vel ikke ha noe store utslag siden jeg for det meste trener utholdenhet(Sykkel, boksing, løping)

Er det noen erfarne ketolyse slankere her som kan gi meg noen oppmuntrende råd????:D

RitaBo sa for siden:

Hei.
Jeg har også fulgt et annet slankeopplegg rett før jeg begynte på ketolyse, og har også hatt lite og sakte vektnedgang. Rådet til dr. Torkil Andersen i boka når dette skjer, er å halvere posjonene en ukes tid, for å se om det skjer noe med vekta da. Jeg synes det ser ut som mye mat ad gangen hos deg? Er du sikker på at du spiser bare til du er passe mett? Det er ikke sånn for alle at man kan spise store posjoner og bare passe på karboene. Heller ikke meg, og jeg har skrevet flere spørsmål her på forumet med hva gjør jeg galt. Ligger på rundt 12-15 karber per dag jeg. Jeg spiser ingen kunstig søtning, drops el lign heller. Og nå etter de siste 2 dagene med ca halv posjon kjenner jeg at noe er i ferd med å skje, så motivasjonen er oppadstigende. Håper det løsner for deg.:)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Nå har ikke jeg helt oversikten over Atkins induksjon men jeg spiser ketogent.
Da begynner jeg med at ketose ikke er ensbetydende med vektnedgang. Testen med stixen skal tas på kvelden minimum to timer etter siste måltid for å få mest mulig korrekt måling. Så sant man får fargeendring på stixen så er man i ketose, det finnes ingen grader av ketose, den mørkeste fargen derimot kan indikere at man drikker for lite vann. For lite vann og for lite fett er forresten de to vanligste nybegynnerfeilene.
Nå har jo du gått ned ganske mye på GR som er en veldig lavkaori lavfett diett og etter å ha lest mye her på nettet så er det mange som erfarer at det kan ta litt tid før kroppen er villig til å slippe kiloene. Videre så har du en BMI er 26 altså i nærheten av det som ansees for å være innenfor normalvekt. Husk at lavkarbo er vektregulerende og at når kroppen har gått ned til idealvekt så stopper det opp der, hva som er idealvekt kan kroppen og hode selvfølgelig være uenige om.
Vider så vil jeg minne om at en omstilling fra høykarbo til fettforbrenning er en krevende prosess for kroppen og det kan ta opp mot 4 uker før kroppen er i optimal fettforbrenningsmodus. Ikke alle raser ned i vekt på lavkarbo, det bare virker sånn… De som er veldig overvektige er de som ofte går mye ned i begynnelsen, bla. pga mye vann i kroppen, for de som ikke har så mye ekstra på kroppen så går det ofte litt saktere og ønskekiloene går vel nesten like sakte her som på noen annen diett.
En del opplever at søtningsmidler er en partystopper, det inkluderer da Pepsi max, IFA og sukkerfri drops. Husk at selv om det er sukkerfritt så er det noen søtningsmidler som ikke er sukkerfrie i lavkarbo forstand.
Som jeg nevnte tidligere så har jeg ikke satt meg særlig inn i Atkins, men induksjonen er jo ketogent og da synes jeg nok du får i deg litt lite fett.

Lunakil sa for siden:

Jeg drikker alt mellom 1.5-3 liter vann om dagen så tror jeg stort sett er flink nok der.
Å stiksen tar jeg på kvelden en god stund etter siste måltid.
Å tusen takk for oppmuntringen om at kroppen kan bruke 4 uker på omstillingen...da er det håp for at det kan skje noe etter hvert:eek:
Ja kanskje jeg spiser for mye mat:confused:....siden jeg regner ut på kostberegningstabellen til mattilsynet så får jeg også opp antall kalorier, og jeg ligger som regel på ca 1600-1800 (På Grete Rode lå jeg på 1600) men ettersom jeg forstår skal man ikke tenke på kalorier på ketogen diett? spis til du er passe mett??? Atkins sier at man aldri skal gå sulten, men spise når man føler for det, men at man ikke føler sult på samme måte pga at man er i ketose. Jeg trener 5 ganger i uka( 3 harde puls økter) og forbruker nok mange kalorier, så har liksom ment selv jeg trenger såpass, men meget mulig kroppen min mener noe annet ;)
Å det der med å spise mere fett sitter laaangt inne asså, etter laaang tid på Grete Rode....hva ville du ha puttet inn for å få mer fett i det jeg spiser, og hva tar du bort?
Tror jeg må hjerne vaskes litt mer der før jeg tror på det ;O)

MrMinister sa for siden:

her skal jeg prøve å ikke tråkke på tær.. men er det noen av dere som sliter med å gå ned i vekt som trener? Personlig skjedde det ingen verdens ting for min del før jeg begynte å bevege på meg mer enn vanlig.. og det er ikke slik at man må kjenne blodsmaken i munnen mens man er aktiv.. en halvtimes gåtur kan være nok for å "kicke" i gang en sovende forbrenning, basert på egen erfaring iallefall :)

Vettel sa for siden:

Står jo at trådstarter trener fem dager i uka da. Hvis man leser det personen skriver.

Til TS:
Vil tippe at det bare tar tid for kroppen å omstille seg fra lavkalori/lavt fett kosthold, til lavkarbo. Det er faktisk bare gått ti dager, 600 gram er bra det!
De som går ned "masse" i begynnelsen, gjør det i starten av sin slanking, du har allaerde tatt av mange mange kilo, grattis!
De færreste går ned masse i begynnelsen uansett, det er som regel vann og tarminnhold, ikke fett.

Lunakil sa for siden:

Jepp jeg kan ihvertfall si med sikkerhet at jeg trener, og forbrenner nok der.
Ja jeg er kjempe gla for alle kg jeg hittil har klart, men det er noen jævler igjen som ikke vil av:mad:så får bare håpe du har rett med tanke på at kroppen kanskje treger litt tid på omstillinga.
Bare å smøre seg med tolmodighet skjønner jeg....(selv om jeg skulle hatt de av i gåååår, men sånn er det vel med alle.):D

Bulldog sa for siden:

Det vil kunne ha mye å si om du trener mer enn du gir kroppen mulighet til å hente seg inn fra gjennom kostholdet. Ta en uke treningsfri (du trenger ikke å slite sofa, bare bytt ut treningen med lavintensitetsaktiviteter som f.eks moderate gåturer) og se hva som skjer.

Du har også gått fra en lavfett-, lavprotein- og høykarbodiett, som kan gå hardt utover muskelmassen, til en lchf-variant. Det kan bety at kroppen din bare er i ferd med å "reparere" seg etter sultkatastrofen du har vært gjennom ;)

I alle fall tror jeg det vil løsne snart. Lykke til :)

milja sa for siden:

KAn noen linke denne kostberegningssaken?

Lunakil sa for siden:

Må innrømme at jeg blir frustrert når det ikke beveger seg, og leker med tanken på å gå tilbake til denne "sultkatastrofen", for den virket da i det minste:eek: Men du har aldeles rett i det du sier....kan nok hende kroppen min trenger litt tid å komme over sjokket den får med så mye god mat nå;) og det er så sinnsykt deilig å slippe å veie ALT jeg skal ha i meg....bare ligge unna det med karbo i, og spise fornuftig av det andre...eller veier dere all maten dere og?
Skal nå leve slik jeg gjør nå en god stund, for jeg går da ihvertfall ikke opp i vekt, jeg er ikke sulten, og har det helt topp, så får vi se hvor jeg ender på vektskalen etterhvert....
Er flink til å trene med pauser innimellom også...er nok i aktivitet hver dag, men kjører maks 3 harde økter og de 2 andre er (som oftes)sånn passe rolige...men jeg burde nok trene mer styrke...jaja, det får bli neste mål.

Link til siden skal du få vettu:) matportalen.no/Emner/matpadata

ada-emilie sa for siden:

Jeg synes du spiser lite grønnsaker og litt mye til frokost? Kan du kanskje prøve å kutte ut et av eggene? Og spise mer salat til måltidene med en ss udos choice-olje over?

Klarer du mer fett om du vet det er sunt, som udos choice som skal ha slankende effekt? Når du steker noe kan du bruke litt kokosolje, også fettforbrennende.

Tror mengde mat har mer å si når man har mindre å gå ned. Man skal ikke spise mer enn til man er passe mett.Trener du så mye at du er i stessmodus? Det kan hemme det også. Det bør gjøres pga overskudd og glede.

Torkil anbefaler å drikke masse vann før maten. Grønnsaker fyller opp magen så man føler seg mett.

ada-emilie sa for siden:

Hvorfor sier du det er tortur? Om dietten er tortur bør du gjøre noen endringer. Dette er jo en livsvarig kostomlegging.

Lunakil sa for siden:

Nei dietten er ikke tortur, men det at kg ikke beveger seg er tortur:mad:Som jeg skriver så er jeg jo ikke sulten og ikke går jeg opp ihvertfall, så kan fint leve slik og se om det løsner....å etter å ha lest boka(pluss at jeg går siste året på sykepleiern)så har jeg fått opp øya for hvor bra faktisk dette kostholdet er for kroppen.
Nei jeg tror ikke jeg trener så jeg er i tress...etter 3 år med mye trening, så kjenner jeg fort på kroppen når jeg har trent for mye, og da får den fri:rolleyes: Trening har (trodde jeg aldri jeg skulle komme til si for noen år siden)blitt en av mine eneste SUNNE avhengigheter:D Å når jeg som var ørti kg for tung kan si det...ja da er det håp for alle der ute:D
Men problemet er som sakt at det faktisk ikke beveger seg stort selv om jeg er i ketose og TROR jeg gjør ting riktig, men nå skal jeg veie meg i morgen for da er det 14 dager siden jeg begynte, så får jeg se da...
Et egg til froksot skal jeg prøve å kutte ut...3 er faktisk veeeldig mettende, så må kanskje bli flinkere til å spise PASSE...men det er vanskelig asså...
Hvor får jeg tak i udos choice-olje da???? Kan nok kanskje være lettere når jeg vet at det skal være slankene ja ;) hjernevask kaller jeg det;) hihi
Å får prøve å lese litt ang hvorfor fett er så viktig, så kanskje jeg kan slippe fett skrekken:eek:

Lunakil sa for siden:

Foresten så har jeg for første gang i dag, opplevd den mettehet "greia" som ketolyse skal gi....selv om jeg har vært i ketose i over en uke, så har jeg ikke hatt så stor følelse av at det går lenge før jeg blir sulten, men i dag så har jeg jo knapt tenkt på at jeg skulle ha pause på jobb, og når jeg var på butikken etter jobb, så var jeg ikke sulten....DET er unormalt...DEILIG.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Udos choice får du på helsekosten.
Få ha meg unskyldt om jeg har dytta på deg denne tråden før men der finner du bl.a. link til et par tråd som forteller hvorfor fett er så viktig, skikkelig bra lesning:
Til alle nybegynnere på lavkarbo…

ada-emilie sa for siden:

Jeg får hetta om jeg blir for mett,jeg. Jeg har lagt merke til at hvis jeg tenker at jeg er redd for å legge på meg så er jeg mer forsiktig med hva og hvor mye jeg spiser. Men om jeg er redd jeg ikke får nok mat legger jeg på meg for da spiser jeg litt ekstra og unner meg det. Så for meg har innstilling mye å si for resultatet. Jeg har hatt perioder hvor jeg instinktivt har vært redd for å ikke få nok og det er som om kroppen sikrer seg mot døden,liksom. Da er det den som har kontrollen over matinntaket istedenfor meg. Men om jeg har full styring og gir den akkurat det den trenger er den ikke krevende. Det er et samarbeid. Jeg må lytte til dens behov og tolke de rett og finne en mest mulig fornuftig løsning.

Vettel sa for siden:

For oss andre med mer eller mindre normalt forhold til mat, så er det å være passe mett en god målestokk!
Husk at når du gir råd ada-emilie, så har du litt annet utgangspunkt enn oss andre.

:)

ada-emilie sa for siden:

At utgangspunktet er overvekt, mener du? Men årsaken til at man har overvekt varierer her inne. Jeg ville bare dele noen tanker. Tenkte det kunne føre til en viss stimulering til refleksjon over egne tankemønstre, som jeg ikke forventer er lik mine. Dette er ikke råd, det er bare egne refleksjoner.

Yonah sa for siden:

Du skal spise 20g karber fra grønnsaker på Atkins induksjon, det gjør du ikke i følge den matplanen du legger ut her.

I tillegg spiser du nesten mere enn jeg som veier 40kg mere enn deg, men i begynnelsen kan man være kjempesultne og spise mye mere enn man trenger. Dette pleier å gi seg etter noen uker. Kjenn etter når du tror du er sulten, drikk litt vann, og kjenn etter, er du sulten eller sier klokka deg at du burde være sulten? Kjenn på sulten og ikke se på klokka.

Orker du virkelig å spise en boks tunfisk og 2 egg til lunsj? Jeg klarer altså ikke mere enn 3 egg ELLER maks en boks tunfisk.

Ellers går ting seg til etterhvert og du hører såkalrt bare om de som går ned 3kg hver uke den første måneden og ikke om oss andre som går ned langt under 1/2kg i uka. Det siste bryr jeg meg døyten om, jeg har lagt om kostholdet til et sunt kosthold som ikke leder til hjerte og kar sykdommer og diabetes 2. Såklart også for å gå ned i vekt, fordi det er karbene som har ødelagt hormonbalansen og fått meg opp i vekt.

Lunakil sa for siden:

Du har så rett angående tankene...Jeg har tidligere vært jojo slanker...10 kg ned, 12 kg opp, og så 5 kg ned, for så å gå opp igjen 8...så tilslutt hadde jeg slanket PÅ meg 33 kg gitt:eek:For jeg veide nemlig bare 63 kg når jeg begynnte å slanke meg, og ente på 96:eek: Galskap...men nå har jeg forstått at det sitter midt mellom øra, og at jeg må jobbe med meg selv mentalt for å klare å ta de riktige valgene i matveien.
Nå har jeg endelig lært meg såpass ang kosthold at jeg vet hvordan jeg ikke skal gå opp igjen, men klarer ikke få av de siste kg...meget irriterende.
Veide meg i dag, og det var på stedet hvil(300 gr opp fra forrige uke, men ned totalt 300 gr...å huuurra du), etter 2 uker på induksjon.
Så ja, jeg tror nok at kanskje problemet kan ligge i at jeg spiser for mye til hvert måltid....jeg digger å lage mat, elsker å eksprimentere med sammensettninger, og nei jeg er ikke bare passe mett etter 2 egg og en tunfisk boks:(selvbedrag kalles det der....
Men da blir det litt tilbake til GR som jeg har brukt hittil...man må faktisk tenke på energi nivået i tilegg til karbo da....:eek:

Etter som jeg forstår så er det 15 karber for kvinner på induksjonen nå, og 20 for menn, men det holder jeg meg jo fint under med det kostholdet jeg spiser nå om dagen...og det er faktisk ikke noe slit...( i dag lagde jeg rømmegrøt av seterrømme, fløte og johanneskjernemel, så har da fått endel fett der da????pluss smør klatt, og noen skiver spekeskinke.)så "slitet" blir vel å moderere seg i posjonene...stiksen lyser fint lilla, så ketosen er nå der:cool:
Å jeg er så enig i at det ikke gjør noe om vektnedgangen går sakte, når man trives med det man spiser og slipper å sulte, MEN det må jo gå nedover da:mad:

ada-emilie sa for siden:

Mer viktig enn å telle kalorier mener jeg det er å lytte til kroppen ,bry seg om den og ta hensyn. Man kan betrakte kroppen som et barn man skal ta vare på. Det trenger mat, men man vil gi den akkurat passe og helsemessig, gi den nok søvn, kos, hvile, aktivitet og tillatelse til å føle følelser og gi uttrykk for behov. Vi er overhodet som finner den beste løsningen utfra vår kunnskap, kjærlighet og fornuft. Jeg tror altså kjærlighet, ikke bare kunnskap og viljestyrke er svaret:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.