Hjeeelp :confused:
[color=#000080][/color]
Jeg må være uten melk og melkeprodukter i minst 2 mnd :eek:
Lillegutt på 3 mnd, som jeg ammer, holder på å bli utredet for melkeallergi nemlig!
Vanligvis bruker jeg jo myyye ost, fløte og CC bl.a.
[color=#000080][/color]
Hva kan jeg erstatte det med?
[color=#000080][/color]
Tenkte å lage suksesskake (Lavkarbo) i helgen, er det muuulig å erstatte fløten med noe annet? Kokosmelk...??
[color=#000080][/color]
Og meierismør er jo laget av fløte...
[color=#000080][/color]
Har visst litt å sette meg inn i, ja...:rolleyes:
Angående smør så finnes det uten melk. Blå pakke til flora.
Du kan jo høre med utredende lege om du kan bruke laktosefri melk, etc. Ellers er det bare å bli kjent i soya-avdelingen. Youghurt, fløte, melk, etc. :)
Takk, Vettel!
Da skal jeg iallefall kjøpe blå Flora ;)
[color=#2f4f4f][/color]
Glemte heeeelt å spørre om hva jeg kan spise/ikke spise hos legen i går. Fikk totalforbud, som han sa, mot melkeprodukter...
Går utifra han bare mente produkter av kumelk, hmm..
[color=#2f4f4f][/color]
Finnes det "soyafløte"? :confused:
Som kan erstatte vanlig fløte? T.o.m. bli til krem....?
Jeg vil helelr anbefale havre melk/fløte i stede for soya. Soya har en ganske sterk smak, samt at små barn ikke bør ha soya. (men nå var det jo amming, usikker på hvor mye som går over..).
jeg tåler ikke melk og lever stor sett melkefritt. Det var en liten overgang i starten, men man blir fort vant til det heldigvis :)
Det jeg bruker i stedet for melk er følgende:
Soyamelk, denne har 1 g karbo pr 100 ml
kokosmelk, det varierer litt, men mellom 2-3 karber
havremelk, denne ligger noe høyere i karboinnhold, 6,5 g pr 100 ml
Når det gjelder fløteerstatning så bruker jeg enten soya eller havrefløte i mat, soyafløten har 1,5 g karbo pr 100 ml.
Generelt ligger soyaproduktene ganske lavt i karboinnhold, mens havre og ris produkter ligger høyere. Dersom du skal vispe krem har Gogreen en liten soyafløtebok som heter visp. Denne kan du piske til krem :) Erlet sin er grei, men den er veldig dyr og har holdbarhet i bare to dager tror jeg..
På allergimat.com kan du bestille creme fraiche og yoghurt erstatning, denne har 4,5 g karbohydrater. Ellers kan du google kokosyoghurt, da får du opp oppskrift på hvordan du lager egen kokosyoghurt :) Videre har Oatly soyaerstatning til kremost og rømme. Men som det er nevnt ovenfor her så er det gjerne ikke så lurt å pøse på med soyaprodukter i alle varianter, heller prøve å variere litt.
Jeg reagerer kun på kumelk, så når det gjelder ost er det en del gode erstatninger der og heldigvis :)
Bøffelmozzarella i stedet for vanlig.
Fetaost laget på sauemelk og geitemelk
Manchego, denne er av sauemelk tror jeg, og er veldig god :)
Havrefløte, melk o.l. har de (vert i stavanger) på meny, helgø, ultra. Enkelte rimi og rema butikker har det og.
Vis ikke kan du bestille på [url]www.allergimat.no[/url]
Det finnes dessverre ingen veldig gode alternativer til ost :( Finnes soya ost men jeg grøsser av tanken på å spise den. Syntes IKKE den var noe god.
Det mange gjør er å lage en ostesaus å ha på pizza o.l. men den inneholder en del karber :(
Havrefløte er god på smak. Lager ofte fløtesaus av det her hjemme siden far skal ha minst mulig melkeprodukter. Ingen merker noe ;)
Tuuusen takk, lillen, det var veldig til hjelp!!!
Og tusen takk igjen, kamp :dulte:
[color=#000080][/color]
Trodde jeg måtte se laaangt etter fløtesaus o.l.
Skal jammen prøve meg på noen kaker med krem/fløte også :heia:
Skal nemlig ha Navnefest for småen snart ;)
Ser litt enklere ut nå enn i går ;)
Da skal jeg på "jakt" i dag!
[color=#000080][/color]
Håååper at det bare blir i ca 2 mnd, at lillegutt ikke er allergisk :uskyldig:
Det går ganske greit å leve uten erstatninger også. Da slipper du mye ekstra-kostnader. Det finnes en del melke-frie tråder her inne, jeg har prøvd det selv, og klarte det mye bedre enn jeg skulle tro. Det viktigste er å prøve ut nye retter, og ikke bare tenk erstatninger i retter du er vant til å spise. :) Supper, gryter og wok er enkle å holde melkefrie:)
Flora er smør, ja..oki :eek:
Kanskje det går greit i 2 mnd...eller kanskje jeg heller bør steike i olje!?
[color=#000080][/color]
Kommer sikkert ikke til å bruke veeldig mye erstatninger i disse 2 mnd.ene, sikkert mer hvis han er allergisk...
[color=#000080][/color]
Og som du sier, Areola, det er jo masse mat som er melkefri - og kjempegod :heia:
[color=#000080][/color]
Må huske å få målt kalsiumnivået mitt hos legen, fikk beskjed om det!
Jeg lever melkefritt og bruker ikke erstatninger. Det går helt fint! Jeg bruker kokosmelk, men ser ikke på det som en erstatning, men et eget produkt.
Når det gjelder flora, så er det som areola sier margarin, og det burde du holde deg unna. Om du har en innvandrerforretning der du bor, så spør om de har ghee, det er klarnet smør, det vil si renset for proteiner og laktose. Ellers kan du bruke cocosa pure som er kokosfett som kan brukes til steking, og er smakfritt. Det får du kjøpt på helsekost. Litt dyrt, men drøyt i bruk.
Lykke til :).
Selvfølgelig må jeg jo bruke cocosa :D
[color=#000080][/color]
Hvordan er det med kalsiumnivået ditt, Photo?
Tar du tilskudd?
Mulig jeg kan få kalsium fra andre ting enn melk, meeneh..:veitikke:
Melkeprodukters evne til å tilføre kroppen kalsium er nok overvurdert. Se bare på store deler av asia, hvor man ikke spiser melkeprodukter, men hvor det heller ikke forekommer osteoporose i særlig grad. Brødmat/fiber hemmer forresten opptaket av kalsium, mens animalsk protein, koffein og d-vitamin fremmer det. Nøtter, bladgrønt og brokkoli er også gode kilder til kalsium, så jeg ville ikke bekymret meg, altså ;).
Da får jeg sikkert i meg nok kalsium, ja :D
[color=#000080][/color]
Hadde forresten lavt nivå for ca 1,5 mnd siden da jeg var innlagt pga ketoacidose, dehydrering og feil i glukosemetabolismen. Da fikk jeg tilskudd intravenøst. Har tatt blodprøver i ettertid, alle prøver er fine. Vet ikke om de har tatt kalsiumprøver, men vil vel tro det...:veitikke:
[color=#000080][/color]
Takk for "melkefri" link, Areola ;)
Takker igjen :)
[color=#000080][/color]
Nå har jeg laget prinsessekake/boller, og guuud så mye lettere det er å ikke ta en liiiiten smaksprøve nå når jeg ikke kan :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.