Jeg har veldig lyst å ta av 8 kg og tenkte å prøve meg på ketolyse kuren, men leste at det bare er anbefalt hvis en vil ta av 10-15kg.
Vil det si at det fungerer men ikke er anbefalt eller fungerer det ikke?
Jeg trenger å se resultater raskt for å holde meg vekke fra søtsaker og for å fortsette treningen, så jeg ønsker å prøve denne kuren for å få motivasjon.
Grunnen til at bare anbefales for de som skal ned 10 kg eller mer, er at det å gå inn i ketose er en såpass stor stressgreie for kroppen at man tenker som så at det på en måte ikke er verdt å utsette kroppen for det om man"bare" skal ned 5-6 kg!
I tillegg er ketolyse- kuren vektregulerende på den måte at om du er tilnærmet normalvektig (ut i fra hva kroppen selv syns, ikke ditt hode eller BMI), så går du ikke ned i vekt. Er du egentlig undervektig, kan du faktisk gå opp i vekt!
Jeg er på undervektig-grensen ifølge BMI og skulle liksom begynne på ketolyse men turde ikke spise så mye fett som anbefalt i kuren av frykt for å gå opp i vekt. Jeg unngår nå helt karbohydrater fra andre kilder enn grønnsaker og spiser litt mindre fett enn på ketolyse og velger sikre(slike jeg tror det er vanskelig å gå opp i vekt av) fettkilder (udos choice)og en del kjøtt/fisk. Jeg gikk ned litt over to kg ved å unngå frukt og omlegge kosten de to første ukene,og har holdt meg der, men tror jeg har fått mer muskler og mindre fett og egentlig gått ned enda mer fett enn vekta sier. Men det kan jo være innbildning, jeg har ikke målt fettprosent før og etter. Jeg føler meg tynnere enn mine 53 kg, og det er digg. Vekta blir ikke det viktig for meg nå, jeg kjenner på flesket hvor mye det er istedet. Lavkarbo vil funke for deg selv om du ikke er 10 kg overvektig.
Mine to første uker hadde jeg ikke energi fordi det tok tid for kroppen å omstille seg fra å forbrenne karbohydrater til å forbrenne fett. Så vær obs på det. Du trenger ikke, som Kitt sier, å plutselig bli veldig streng og spise som på ketolyse slik jeg gjorde, men heller unngå mer og mer av brød etc. Du kjenner deg selv best når du skal vurdere hva som vil funke best for deg. Jeg er en enten-eller type, så jeg valgt deretter.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.