Vet at det ikke er populært med sukker, men i går stagget isåfall litt fruktcoctail mitt verste søtsug. Den inneholder 65 kcal: protein 0,3 g, karbohydrate 14,9 g og fett 0,1 g. Det er jo bedre enn sjokolade og annet godteri. Jeg ønsker ikke å kutte ut sjokoladen for godt hvis jeg veldig gjerne vil ha det i kostholdet mitt. Jeg kan redusere eller kjøpe sukkerfri eller økosjokolade, men et liv uten sjokolade virker trist. :nedfor:
Enig! (Så sant du klarer å stoppe etter ett par biter da..:rolleyes: Det er jo ganske vesentlig..)
Men ellers så burde du "få søtsuget i sjakk" før du prøver deg på sånne ting...Ville jeg anbefalt da...
Frukt dynka i sukker er absolutt ikke mat etter Fedon Lindbergs premisser.
Hva med litt skiva jordbær med råkrem på? Pisk eggedosis av et egg( det går kjempefort om du deler egget, pisker hviten stiv og har i plomma etterpå), pisk 1/2-1dl krem og bland. Bare eggedosis går fint også, og er veldig godt. Da får du frukt med mindre sukker i seg og bedre balanse mellom fett, protein og karber.
Kjøp heller vanlig kesam og bland inn vanilje selv (enten fra en vaniljestang eller essens).
Heistad har fruktcocktail som bare inneholder 5 g karbohydrat :)
Hei,
Iflg. matvareguiden så ligger rå pærer på 8-9 kh og Heistads hermetiske lavkarlori parer er 7 kh og rå fersken inneholder 7,6 kh og Heistads hermetiserte lavkalori Fersken 5kh. Fant ikke ut akkurat hva som er i fruktcoktail blandingen men regner med at resultatet blir det samme, altså mindre kh enn i tilsvarende ferske varer. Dermed regner jeg med at ”underskuddet” må være vannet som er tilsatt laken, for den regnes jo også med i vekta.
Hei,
Nå var det ikke så store forskjeller her nei og som du sier de svømmer ikke i sukkerlake.
...men når det er sagt så har vi tidligere funnet forskjeller når det gjelder frosne grønnsaker og hermetiserte grønnsaker, alt pga av tilsatt vann, så det gjelder å holde hode klart når man leser næringsinnholdet.
De har sluttet å produsere;)
Men hvorfor skal du spise så mye frukt? Fedon anbefaler bær fremfor frukt saåvidt jeg vet. Men tåler du frukt, så bruk skikkelig frukt og ikke noe som flyter i lake.. Og lag et balansert måltid av det etter Fedons prinsipper.
Jeg får sukkerabstinenser og må ha sjokolade eller noe søtt. Jeg greier ikke styre det ennå og ønsker ikke å kutte ut alt som er søtt. Jeg følger noen av rådene til Lindberg, men greier ikke følge alle, det blir for strengt for meg, men jeg skal prøve å kutte ned på sukker og karbohydrater. Når jeg skeier ut drikker jeg skummet melk til som har lav GI og noen ganger spiser jeg noen mandler for at sammensetningen skal bli litt bedre. Fedon sier jo at lav GI (skummet melk) og høy GI (sjokolade, godteri, skolebrød og annet søtt) skal gi middels GI til sammen. Da er det jo ikke så veldig ille.
Hei,
Søtsug kan være en indikasjon på at du får i deg for lite fett. Npr jeg får i meg nok fett i løpet av dagen så kan jeg til og med gå inn på de største godtebutikkene i Sverige uten å få lyst på noe som helst.
Jeg har den siste tiden spist mye makrell i tomat. Den inneholder jo en del sunt fett. Men jeg skal skaffe meg cloetta sjokoladen og ha den tilgjengelig hvis jeg får abstinenser.
Å stagge søtsug med å gi kroppen søtt høres ikke ut som en løsning på problemet.. Heller en utsettelse og opprettholdelse. Det er ALLTID vanskelig å venne seg av med søtsuget, men det er desverre noe man må igjennom, skal man bli kvitt det.
Er vel ingen som har sagt at du må kutte ut søtsaker for alltid?
Er forskjell på å spise godteri fordi at man vil og å spise det fordi at kroppen skriker etter det og fordi at man er avhengig.
Jeg tror jeg kunne greid meg uten sjokolade hvis det ikke hadde vært for abstinensene. Det er da det smaker best med sjokolade. Føler meg nesten som en sjokoladenarkoman som må ha noe søtt.
Det er jo liksom hele cluet. Alle kunne jo greid seg uten både ditt og datt om det ikke var for abstinenser;). Man må bare kjempe mot dem så har man den sterkeste hånden.
Fruktcoctail inneholder masse sukker, både fra frukt og tilsatt.
Å stagge abstinensene er jo det samme narkomane gjør, de gir kroppen heroin for å stagge behovet - for en stakket stund, så er det påan igjen.
Beste er å avholde seg fra søtsaker en stund, så reintrodusere det på en forsiktig måte etterhvert. Og da søtsaker som ikke får blodsukkeret til å bli sprettball. Se i kake og dessertavdelingen i oppskriftsforumet.
Jepp sånn skal det gjøres:Dtar du frukt kan du bruke cottage cheese eller mandler ved siden av, bær med cottage cheese er kjempe godt:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.