< Tilbake til oversikten

Hva med vekta etterpå?

Flippy sa for siden:

Jeg går nå på ketolyse-kuren og har vært i ketose i to uker. Jeg lurer på hva som skjer med vekta når jeg har oppnådd mitt mål og gradvis begynner å spise karber igjen?

Min historie er at jeg samtidig med hormoner ifbm prøverør mistet matlysta og spiste veldig lite mat. Noe som resulterte i at kroppen gikk i sparemodus og tok til seg alt jeg spiste - og jeg gikk opp 15 kg på 1,5 år. Når jeg slutta med hormonene i mars, fikk jeg fortsatt ikke mer matlyst, og vekta hadde stabilisert seg på altfor mange kilo. Jeg har prøvd diverse kostomlegging, og har siden 2007 spist veldig beskjedent med godteri og sånne ting, likevel har kiloene kommet....... Jeg har heller aldri tidligere i livet hatt problemer med vekta, har vært stabil siden lenge før jeg fikk mitt første barn for snart 12 år siden!

Er det mest sannsynlig at jeg vil holde vekta etter avsluttet kur, selvom jeg innfører brød, pasta, ris og poteter (ikke hver dag) og evt gå opp/ned 3-4 kilo som jeg alltid har gjort, eller vil alle de 15 rase på igjen?

Gerd sa for siden:

Viss man går tibake til det kostholdet man hadde før, ja da legger man på seg igjen ( det gjelder vel alle kurer og dietter man går på)

Jeg lever mer generell lavkarbo (LCHF), og har gjort det i to år etter endt vektnedgang.

Og det å finne mat som man klarer leve med i hverdagen, er et must :ja:

For meg er lavkarbo en livsstil. Men er jeg borte, selskap osv, så spiser jeg litt av det meste :)

Flippy sa for siden:

Jo, men gjelder det også når vektoppgangen ikke skyldes mat, men medisiner? Siden jeg ikke tar medisiner lenger, liksom.....

Gerd sa for siden:

Tja, si det.....
Det kan sikkert andre svare bedre på enn meg :ja:

Uansett, raske karber i form av sukker trenger ikke kroppen :)

Flippy sa for siden:

Har helt klart blitt mer bevisst på innholdet i ting, men når vekta er nede igjen på det den var før medisineringen, så orker jeg nok ikke å være helt ketolyse-frik...... Savner å kunne spise opp restene etter ungas pizza, eller ta i mot litt lørdagsgodt når de vil dele og sånne ting :)

Gerd sa for siden:

Ja, det er derfor jeg sier "hverdagen" her :ja:

Flippy sa for siden:

Er så godt å ha et forum som dette, tusen takk :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.