< Tilbake til oversikten

Skal et barn på 2 år få masse smør på brødskiva?

GulleGulle sa for siden:

Jeg går selv inn for lchf. Har en gutt på 2 år, og jeg har ikke satt meg inn i lavkarbo kost for barn. Foreløpig lar jeg ham spise "vanlig".

Men siden fett er så viktig, gjelder dette f eks for et barn også, og som spiser brød?

Han elsker smør, og spiser godt dersom jeg tar på masse.(masse i fh til hva folk anser som sunt....)
Merker at jeg er påvirket av min egen kostholdsfilosofi- jeg tar på masse ost eller kjøttpålegg, og lar ham spise bare pålegget om han ikke vil ha brødet..
Er så usikker på hva som er best. Å unngå brød til barna er nok vanskelig , men jeg lurer litt sånn generelt hva dere andrte gjør.

Også dette med fettet\smøret

Takker for svar:)

Iset sa for siden:

Jeg baker brød selv, både ekstra grove og lavkarbobrød. Seksåringen er ikke så glad i lavkarbobrød og grove brød, så hun spiser i grunnen mest pålegg, oliven og sånt noe til måltidene, men toåringen elsker alt jeg lager av sånt, så han spiser lavkarbobrød med masse smør på. Jeg har ingen restriksjoner på smør nei. Nå spiser de ikke 300 gram i et jafs heller da, men tykke, gode lag på/til maten.

Vettel sa for siden:

Barn skal ha fett, mer enn voksne.

Så lenge barnet er frisk og normalvektig, så la barnet spise det det vil. Mener jeg.

Altså ikke goderi og potetgull til middag altså, men smør eller ikke på brødskiva, mye eller lite pålegg, etc.

Her i huset spiser 11 åringen helst ikke brød, men hun elsker pasta. Så det får hun.

Yonah sa for siden:

Jeg smører tykt på av alt. Men mine spiser så og si aldri mere enn en skive til hvert måltid..

Iset sa for siden:

Samme her, det går som regel i én skive. Når jeg hører om barn som spiser 7-8-9 skiver i ett måltid, mistenker jeg at de har et tynt lag magert pålegg på, altså. Man blir fortere mett jo mere proteinrikt pålegg man har på skivene.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.