Jeg har prøvd å slanke meg leeenge.. men mister støtt og stadig motivasjonen da jeg bare går opp i vekt. Tross fornuftig mag (kalorifattig) og mye trening. (Nei.. vi snakker ikke SÅ mye muskler, så det er ikke derfor jeg går opp, for jeg går heller ikke ned i cm)
Uansett: jeg prøvde ketolysekuren en gang tidligere, men holdt ut i 2-3 dager, da var jeg så svimmel og hadde en grusom hodepine, at jeg klarte ikke mer.
Så jeg lurer litt på om jeg skal starte på nytt, og hva jeg må gjøre for å unngå samme bivirkninger som sist.
Jeg har lite peiligng på dette, og spør nå mens jeg er veldig ivrig. Eneste aberet jeg har med å starte pr idag, er at jeg har enormt stress på jobb, og skal samtidig inn i en eksamensperiode nå... Og tenker kanskje det er dumt å begynne på dette dersom jeg blir slapp og ukonsentrert av hele greiene. Men for all del.. jeg er lett å overtalt...
Gi meg en peptalk! Og god nybegynnerinformasjon!:D
Anbefaler det først å fremst å skaffe ketolyseboka, viss det er den du har tenkt å følge.
rett og slett for at der står informasjonen man trenger, tips og råd, hva som skjer med kroppen osv osv. Man skal bruke mange timer på nett og leite og lese for å tillegne seg kunnskapen :)
Ellers er planlegging veldig viktig :)
Den eneste måten å unngå bivirkningene på er jo å la være ;)
Og det er jo ikke så lurt, for bivirkningene går over etter ett par dager, så bare hold ut.:)
Ok.. så det er helt vanlig å føle seg slik?
Var nemmelig redd jeg var "ikke skikket til slik" og at jeg kom til å plages med hodepine og svimmelhet hele tiden.:cool:
Hodepine, svimmelhet, kvalme og slapphet er helt normale bivirkninger som gir seg relativt fort!
Nok fett, mye grønnsaker og masse vann hjelper godt!
Men, jeg ville ikke gått i gang rett før en eksamensperiode!:eek:
Du kan begynne med å kutte ut de verste synderene som sukker i form av kaker, sjokkis etc, velg grønnsaker til middag i stede for pasta og poteter osv, men full ketose vil jeg ikke anbefale før etter eksamensperioden!
Stress er en viktig grunn til at man ikke klarer å gå ned i vekt, så det vil nok ikke være særliglurt å begynne i en slik periode med hodepine, slapphet etc i tillegg!
Men det betyr jo ikke at du må spise mest mulig karber så lenge!
Tror du at hvis de som starter på ketolyse gradvis trapper ned på karbohydratene vil oppleve mindre ubehag enn de som starter rett på med full kutt? Selv har jeg aldri opplevd noe mer enn litt hodepine, men det er jo kanskje nærliggende å tro at gradvis nedtrapping kanskje vil skåne litt...?:)
Har tro på at en gradvis tilnærming vil kunne være bra for de fleste!:D
Men noen vil nok ha en voldsom reaksjon på det å gå inn i ketose uansett!:eek:
Man kan jo ikke være litt i ketose, og akkurat overgangen kan være tøff. Så om man slipper skikkelige sukkerabstineneser i tillegg, tror jeg det kan lønne seg å trappe ned litt først!:ja:
jeg gikk lavere og lavere på karbo (starta på 120 og gikk nedover) og ca etter en mnd var jeg så lavt at det ble ketose. På den måten slapp jeg alle bivirkninger og har følt meg opplagt hele tida. Vekta gikk fint nedover selv om karbohydratene var såpass høyt...
Den hodepinen er den verste som fins, den har jeg og hatt, som om en elefsnt som sto på hodet, etter ca 2-3 dager på kuren. Hjernen skrek etter karboer! MEN- det går over, Jeg pleide å ha hodepiner i ny og ne, men når jeg er i ketose, (og kommer over den kneiken) har jeg ingenting lenger!! Gled deg:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.