< Tilbake til oversikten

Sliter big time

ninasov sa for siden:

jeg sliter litt her... jeg kunne virkelig tenkt meg å prøve lavkarbo da jeg har en del kilo som må bort, og det kjapt. he he...
men så tenker jeg; tenk om jeg ikke liker maten, eller tenk om jeg savner pasta så mye, eller hva i all verden skal jeg spise??
uff... tror det blir verre å slutte med poteter og pasta enn røyk.
hva skal jeg gjøre??
og så liker jeg ikke meieri-smør... bare melange...
hva gjør jeg med det da?

Rin sa for siden:

Du kan bruke feks raps- og olivenolje istedet for smør, om det passer deg bedre. Ellers anbefaler jeg deg å lese her på forumet om margarin og hvordan det er laget, så kan jeg nesten love at du aldri har lyst til å putte det i kroppen igjen. :cool:

Ellers - se deg rundt i oppskriftsdelen av forumet her, eller eventuelt oppskriftene i boka til en kostholdsfilosofi du vil følge. Det er en del forskjell under paraplyen "lavkarbo", nemlig, og om du velger Fedon kan du erstatte poteter og pasta med linser og bønner, eller også litt pasta, en gang om dagen, avhengig av hvor streng du er.

Men det er ikke vanskelig å leve uten poteter, brød, pasta og ris, altså! Hva spiser man istedet? Jo, man spiser grønnsaker! Blomkålstappe, brokkoligrateng, spinatstuing, råkostsalat, bakt paprika, wok-middager, du skal se alternativene er flere og bedre enn den trauste poteten. :)

MadamMim sa for siden:

Jeg liker heller ikke smør, og bruker bare Melange. Vet at det er fy fy, men har gått ned 14 kg siden 19 januar 10, så det funker for meg. :-) Synes ikke maten blir noe god når den er stekt i olje..

Og det er MASSE godt å spise, så det trenger du ikke være redd for...

Hilsen frøken suåperkresen!! :-)

Vettel sa for siden:

Strimlet squash, kokt i ett minutt, er bra som pastaerstatning til noen sauser.
Ellers så kan blomkål, i små små buketter anbefales også!

Furine sa for siden:

Du veit jo ikkje før du prøver... Det er definitivt verdt å prøve!
Lykke til! Masse informasjon her inne, og lurer du på noko, så spør du. ;)

ada-emilie sa for siden:

Jeg kviet meg for maten som anbefales på ketolyse en stund selv fordi jeg var overbevist om at jeg ikke ville klare meg uten epler. Det viste seg veldig raskt å ikke stemme. Får kroppen det den trenger roper den ikke på alt mulig fjas. Vi må bare endre vanene og ikke følge de gamle matforestillingene som kommer når vi er sultne. Grønn squash er godt ja, rå er den digg i salat. Prøv god kvalitets olje over maten med salt over. Det smaker nydelig.

LenaBeatrice sa for siden:

For å sitere Annika Dahlqvist:

- Margarin er djevelens påfunn!

Sterke ord...men, det handler altså ikke bare om vektnedgang.
Margarin er er betennelsesfremmende i kroppen, og absolutt ikke noe vi bør spise, for helsas skyld.

Matglad sa for siden:

Må le litt av dette med smør vs margarin. Jeg er flasket opp på Soft margarin. Likte ikke meierismør ihvertfall. Etter å ha begynt med ketogen diett har smaksløkene mildt sagt endret seg drastisk på mange områder.

Sukker smaker forferdelig og butikkmajones smaker plastikk.

Fikk meg en sjokkartet opplevelse i forrige uke. Var på hotell og skulle spise egg. Pleier å spise litt meierismør til. Fant ikke dette og tenkte at jeg fikk spise litt Vita hjertegod. Tenkte fysj, men at det var viktig å få i meg fett slik at jeg ikke ble sulten med en gang. Reflekterte ikke over smaken, hadde ikke det i tankene. Tok en skje med Vita hjertegod, og holdt på å spytte dette ut igjen. Smakte helt grusomt, beskt, harskt og jeg vet ikke hva. Måtte få en annen til å smake for meg for å forsikre meg om at det ikke var noe galt med pakningen, men det smakte visst helt normalt.

Så konklusjonen er vel at jeg ikke lenger er normal :).

Til trådstarter: moralen er at smaksløkene endrer seg når du spiser mer ren mat over tid. Gi det en sjans, merk helsegevinstene, og fråts i alle de gode oppskriftene her på forumet. Jeg pleier å si at dette er en stor fantastisk levende kokebok :).

Gracella sa for siden:

Det er i alle fall helt sant :eek:
(bortsett fra det med butikkmajones, for jeg har ikke somlet meg til å lage hjemmelaget majones enda... :rolleyes:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.