sunnereliv sa for siden:
Noen som vet om sjokolade man ikke blir fet av? Hvor får man kjøpt den? Vet dere om annet godteri man ikke blir fet av? Det kan jo være greit å ha noe i nødtilfeller mener jeg.
sunnereliv sa for siden:
Noen som vet om sjokolade man ikke blir fet av? Hvor får man kjøpt den? Vet dere om annet godteri man ikke blir fet av? Det kan jo være greit å ha noe i nødtilfeller mener jeg.
Supera sa for siden:
Tja, det var litt rar formulering... Hvis det bare er en sjelden gang i blant, så blir man jo ikke fet av vanlig sukker-sjokolade heller. Det er jo det daglige som teller. Men sukkerfrie er ofte ett bedre alternativ, om enn noen av dem smaker litt lite.
Sukkerfrie sjokolader finnes i velassorterte butikker og godtebutikker. Jeg var på en større godtebutikk og fant 10 typer ca. Man kan også bestille på nettet. Ellers så duger jo også freia sin 86% (eventuelt 70%) som finnes i så godt som alle, hvis ikke alle, butikker. Veldig mange butikker har også Atkins-barer som man kan bruke som snacks.
Jeg har handlet råvarer fra Økosjokolade og lager mine egne sjokolader søtet med sukrin/stevia/FOS.
Supera sa for siden:
Leste nå at det stod også "annet godteri". Kan ikke Fedon så godt, men han mener vel også at nøtter er bra? Altså ikke så mye peanøtter og cashew (men litt går jo selvfølgelig an), men paranøtter, mandler, hasselnøtter, valnøtter, macadamianøtter, pekannøtter, pistasjnøtter.
Bacongull er kanskje for fedt for Fedon?
Sukkerfritt godteri, kanskje. Men vær obs på at en del varer med betegnelsen "sugar free" ikke er sukkerfritt for hele kroppen, bare for tennene. :rolleyes:
Spørs jo i hvilken sammenheng du skal kose deg. Kakeoppskrifter og sånt finnes det mange av her på forumet.
sunnereliv sa for siden:
Jeg ser at Fedon selger lakris på nettsidene sine. Jeg vil helst greie meg uten sjokolade, men det er jo en glede i livet. Det er jo bare det at det blir for mye av det. Mørk sjokolade liker jeg ikke så godt, og jeg tror jeg får hodepine av den. Tenkte jeg skulle prøve alternativt. Frukt er jo en god erstatning.
Cherry sa for siden:
Som regel blir man ikke feit av sjokolade om den nå heter cavalier eller om den heter freia melkesjokolade. Det er når man spiser for mye av den man blir feit. Og det kan skje både med cavalier og med melkepletter. For begge to påvirker blodsukkeret.
Det fleste sukkerfrie sjokoladene er søtet med maltitol (malitol eller hva det nå heter). Jeg har funnet svært få som er søtet med mannitol. Sukkerfrie godterier er som regel søtet med aspartam, sorbitol, xyltiol osv. Alle disse er svært kjente partystoppere nettopp fordi de virker inn på blodsukkeret.
Det beste er å lage dem selv med stevia eller sukrin som du ser ovenfor, men det gidder ikke jeg:p
Rin sa for siden:
...Og det er verd å merke seg at det store flertall opplever maltitol som forstyrrende på magen, i form av luft eller diaré eller begge deler. Jeg spiser i alle fall ikke Cavalier eller Sukkerfritt-sjokolade når jeg vil tilbringe kvelden blant folk. :p
EmilyB sa for siden:
Jeg synes det er viktig å legge til at akkurat det er individuelt. Det som er en "partystopper" for noen, er ikke det for andre. Det er flere ting her inne som folk nevner som partystoppere, som jeg fint kan spise mer av uten at vektnedgangen stanser og omvendt. Man må nesten prøve seg fram til hva som passer best for en selv.
Cherry sa for siden:
Klart det. Men nå er det jo mye som er individuelt når det gjelder maten. Om du kan spise sukkerfri sjokolade, så betyr det ikke at jeg kan det. Om jeg kan spise melkeprodukter så betyr det ikke at du kan det. Men det er viktig å påpeke at de KAN være partystoppere med tanke på den store mengden folk som faktisk blir demotivert når vekta stagnerer og det viser seg at de har spist en liten bit sukkerfri sjokolade, tomater, ost eller nøtter.
Jeg kan spise svært mye uten å oppleve stagnasjon, mens andre igjen ikke spise en liten pølsebit engang uten å gå opp 2 kg. Opplysningsinformasjon er greit å ha ;)
annimar sa for siden:
Det selges en sjokolade som du kan spise, cloetta sin..
sukkerfri, smaker nam! Selges for det meste på coop prix, men fins også på andre butikker
Karbohydrater: 53g
/varav sukkerarter: 12g
/sukkeralkoholer: 40 g
Etter som sukkeralkoholer ikke tas opp i kroppen, vill det si at det er kun 13g karbohydrater i denne..
ada-emilie sa for siden:
Jeg har lagd en egenkomponert variant for å slippe magesmerter med sukkeralholene som er i atkinsbarene. Jeg blander sammen økologisk kakao(mindre karber i), linfrø uten skall, kokosmel, sterk kaffe med suketter i, litt soyamelk, mandelflak og tahini. Kan sikkert med hell blande inn eggehvite og olje også.
Veggpryd sa for siden:
Akkurat nå sitter jeg å pakker ut pakken min fra Økosjokolade. Jeg bestilte kakaomasse, kakaosmør og en boks vaniljepulver. Fikk med også med gratis prøver på kakaobiter, cocosa og sukrin. :stortsmil
Gleder meg virkelig til å teste ut dette. Kakaoen og kakaosmøret er 100% rent og ikke varmebehandlet. Vaniljepulveret er brunt og lukter litt bittert, fordi det er EKTE vanilje! Jeg er i himmelen! :heia: Stevia har jeg jo fra før av, så sunnere sjokolade enn dette har jeg ikke vært i nærheten av.
Nå blir det sjokoladefest! :)
Supera sa for siden:
Oi, den har jeg ikke sett før. :snill: Men man kan ikke utelukke alle sukkeralkoholene helt. Den er søtet med maltitol og maltitol har en GI på 36, altså ikke 0. 36 er ganske lavt, men vi vil helst se enda lavere GI tall. ;)
Lillemy71 sa for siden:
Har tenkt til å gjøre det jeg også, når jeg får ut fingeren :D
Har du oppskrifter?? Jeg er ikke så glad i alt for mørk sjokkis, synes det blir for bittert.
Iset sa for siden:
Men skal man ta hensyn til GI også? Jeg tenker ikke over GI, må jeg innrømme. Trodde helst det var Lindbergere som brukte GI.
Supera sa for siden:
Nei, jeg tenker ikke så mye på GI. Men poenget mitt var bare at det påvirker blodsukkeret, så vi kan ikke utelukke dem. Sukrin og stevia har visstnok GI 0, det liker vi. :snill:
tayzty sa for siden:
Hvor får man kjøpt sukrin?
Supera sa for siden:
Helsekost og nettbutikker i alle fall.
Matglad sa for siden:
Fikk ånden over meg og bestilte akkurat litt fra Økosjokolade. Gleder meg til å teste og lage sjokolade selv. Blir bra å kunne bestemme søtningsgrad og søtningsmiddel selv.
Supera sa for siden:
Og så har faktisk trådstarter skrevet at h*n følger Fedon, men det tenkte jeg ikke på da jeg kommenterte GI altså.
Ja, jeg synes det blir god sjokolade også. :snill: Mørk, mørk, men god.
ada-emilie sa for siden:
Funksjonellmat.no selger sukrin i Norge.
Lillemy71 sa for siden:
Får tak i på de fleste helsekostbuikker også nå om dagen :D
Alt med måte:) sa for siden:
Det er en sjokolade som heter sukkerfritt, den har enda mindre carb enn coletta. Der den mørke har 50 carb og 48 sukkeralkohyler dcs 2 carb i heeeeele plata. Den lyse har syv kjempe gode alternativ og lite carb;)
ada-emilie sa for siden:
Tror ikke de på ketolysekur skal spise andre søtstoffer enn de som er oppført i boka: acesulfam, aspartam, cyklamat, sakkarin og maltodextrin. Sjokolade har høy andel av fett og er skummelt å spise sammen med sukkeralkoholer som kan føre til blodsukkerstigning. Sikkert lurt å lage sjokolade selv og velge egen søtning, men det er fortsatt en del karbohydrater i selve kakaoen. I boka skriver han:ketolysekuren bygger på et minimalt inntak av sukker/karbohydrater. Du må derfor velge søtningsstoffer fra den første gruppen. (Det er de som jeg allerede har skrevet ned.)
Sisteinnsats sa for siden:
I dag fant jeg en sjokolade på Ica som var belgisk. Det er melkesjokolade, og den er søtet med maltitol og inneholder 9 karber pr 100 gram. Den ser kjempegod ut og skal testes noen biter av i kveld. :D
sunnereliv sa for siden:
Hva heter den?
sunnereliv sa for siden:
Får man kjøpt den i dagligvarebutikk?
Sisteinnsats sa for siden:
Den heter Guylian :)
Og Sukkerfrittsjokoladene får du på Meny..
sunnereliv sa for siden:
Jeg var på meny på oslo city i dag, men fant ingen sukkerfrie sjokolader, men på kiwi på byporten fant jeg cloettasjokoladen. Synes den er god, men den inneholder 12 g. sukkermolekyler, så den er jo ikke sukkerfri, men ikke tilsatt sukker. Den inneholder 20 g. mettet fett. og 32 g. totalt, men den er jo bedre en vanlig melkesjokolade.
sunnereliv sa for siden:
Har du bilder av dem? Lettere å finne dem da.
Supera sa for siden:
"Fra den første gruppen" betyr ikke at han har listet opp alle. F.eks. erythritol (sukrin) og stevia er safe. De skal ikke påvirke blodsukkeret i det hele tatt. Og dessuten har sunnereliv skrevet at h*n følger Fedon og ikke ketolyse.
sunnereliv sa for siden:
Ja, nå har jeg prøvd cloetta, men den var ikke god og heller ikke bra for magen. Blir nesten dårlig av den. Jeg ble så dårlig av cloetta at jeg måtte kaste den, holdt nesten på å kaste opp og jeg hadde ikke spist mye. Bedre å unne seg ekte saker av og til.
ada-emilie sa for siden:
Ja, det kan nok hende, Aeryth de er bare ikke nevnt i boka hans. Og da kan jeg ikke si at Torkel går god for dem.
smosje sa for siden:
Dersom du får hodepine av mørk sjokolade, så er det ikke sjokolade du skal ha. Sjokoladen er jo i essens mørk. Høres ut som det er sukker og melk du lengter etter? ;) (Prøv å reflektere litt over hvorfor du sier at sjokolade er en glede i livet.)
Du nevner frukt, og den tanken tor jeg du skal følge videre.
Glem sjokoladen, og glem helt sikkert de horrible maltitol-søtete liksomutgavene av sjokolade. De er laget mest for de som bare MÅ ha sjokolade fordi hjernen deres forteller dem at de må ha det. Men hjernen din får jo hodepine av det, så hvorfor tvinge i seg noe så vondt og usunt som maltitol-produkter som gir deg masse ubehag i maven i tillegg...
Frukt, vaniljekesam med bær, en rå gulrot? Prøv en brainstorming :)
sunnereliv sa for siden:
Ser det er mange som skriver om vaniljekesam her, men vanilje yoghurt er vel sunnere siden den har mindre fett for oss som går på Lindberg mener jeg.
smosje sa for siden:
Ja, jeg har også registrert at vaniljekesam er populært, derfor nevnte jeg det i grunn. Det er vel litt hipt å spise kesam kanskje? :rolleyes: Jeg bor i København og her har vi ikke kesam, så jeg har ikke så mye erfaring med det.
Tine mager vanilje kesam og Tine Ja yoghurt med vanilje har begge 0.6 % fett og like mye karbohydrat/sukker 8.6/9 gram. Men kesam har mere proteiner, derfor er den kanskje bedre for de som tenker kakestykke-tenkning. Den har også litt mer kcal. For Lindberg er begge typer gode alternativer. Jeg synes vanilje blir for søtt og bruker stort sett bare naturell yoghurt. Det er dessuten relativt mye sukker i smaksatte yoghurter sammenlignet med naturell-variantene. Men dette er en smakssak og nesten flisespikkeri, alle alternativer er gode. Og sammenlignet med sjokolade er det jo en verden av forskjell!! :)
sunnereliv sa for siden:
Ja, det finnes mye god yoghurt. Tenkte jeg skulle prøver biolayoghurtene. De er jo bra for magen også. To fluer i en smekk. :) Ellers så er jeg ikke så glad i den sure smaken. Lindberg anbefaler yoplait yoghurtene med 0,1 % fett. De er gode de altså. Nå finnes de også med null fett.
Yonah sa for siden:
Han anbefaler de IKKE pga lavt fettinnhold, han anbefaler de til de som vil ha yoghurt med smak! Ellers anbefaler Fedon yoghurt naturell! Fedon er ikke så redd for fett, han sier man SKAL ha fett.
EmilyB sa for siden:
Fant en veldig god sjokolade på Meny forleden: Sjokoladeprinsen.
[url]www.sjokoladeprinsen.no[/url]
Den var søtet med maltiol, om jeg ikke tar helt feil.
Obs: de har to ulike sjokolader, les på pakningen da en av dem har rørsukker i seg.
sunnereliv sa for siden:
Jeg vil ha yoghurt med smak! :) Liker ikke den sure smaken av yoghurt naturell. Han er tilhenger av sunt fett ja, men jeg har ikke lest at han mener vi kan spise mettet fett i større mengder. Han anbefaler yoplait 0,1 % fett. Vaniljekesam inneholder med protein da som er bra. I boken Naturlig slank med kost i balanse oppfordrer han folk til å velge magre meieriprodukter, så skjønner ikke helt dette argumentet med at lav fettinnhold og at man derfor ikke skal spise dem. :confused:
Donkea sa for siden:
Men nå sitter jeg her med en GuyLian, no sugar addes. 54 % kakao
Den er god den, men innholdsfortegnelsen er "mystisk".
Det står at den er søtet med maltitiol, men ellers skorter det på opplysninger.
Næringsinnholdet "ser" slik ut (pr 100 gram):
-energi: 465 kcal
Det jeg lurer på er: Når jeg har trekt fra sukkerartene fra 46 gram karbohydrater, skal jeg så betrakte resten som sukkeralkoholen maltitol :confused:
Ellers vil jeg bare si at den smaker godt :)
nellie sa for siden:
Nå er vel ikke et par ruter med 70% sjokolade noe som gir STØRRE MENGDER fett. For du har vel ikke planer om å spise ei hel plate med sjokolade når du skal "kose" deg?
Hvis "Naturlig slank med kost i balanse" fra 2001 er det eneste Fedonstoffet du har lest, så anbefaler jeg å lese noe nyere stoff. Sier vel segselv at endel har forandret seg på 9 år?
Er virkelig det at man skal spise ting som ikke har veldig lavt fettinnhold så vanskelig å få noe grep på? Du skal jo ikke spise så himla mye karbohydrater...(HVERTFALL ikke matvarer som inneholder masse sukker. Hvor skriver Fedon at han vil at du skal velge sukker fremfor fett??) Og ikke sååå mye proteiner heller. Hvor skal næringen komme fra da? Er ikke så mye annet enn fett igjen da. Holder du på og gjemmer deg når du ser at noe inneholder fett så er det IKKE Fedon du holder på med.
Gracella sa for siden:
På denne siden:
www.chocolat.com/browseproducts/Guylian-Sugarless-Dark-Chocolate---No-Sugar-Added--.html
sier de at det er ca 3 gram Net Effective Carbs (pr 100 g), altså ville jeg ha gått ut fra at det er det samme i din sjokolade. Søtningen er maltiol.
Tiili sa for siden:
Litt dumt spørsmål kanskje, men slik jeg forstår det kan jeg altså spise Guylian sjokoladen?
Cherry sa for siden:
Du kan, den er sukkerfri. Det er ikke det samme som at du MÅ spise den;)
Gracella sa for siden:
Etter at jeg begynte å spise sukkerfri sjokolade, så har jeg oppdaget at det er utrolig lett å venne seg av med sjokolade, hehe.
At det skal ta så lang tid å få startet disse moblie gasskraftverkene våre kan jeg da ikke skjønne, for jeg starter mitt på bare noen minutter :eek:
Det blir ikke mye og ikke ofte, nei :rolleyes:
TrillTrall sa for siden:
Xylitol = Bjørkesøt og det skal da ikke virke noe videre inn på blodsukkeret? Kjernesunn - Ninka-Bernadette Mauritson sverger til Bjørkesøt og jeg har lest mange steder på nettet at det har veldig, veldig liten påvirkning på blodsukkeret. Det har en glykemisk indeks på 7 i forhold til sukker som ligger på 100.
Lillemy71 sa for siden:
Hahahaha samma her, LOL :D
Areola sa for siden:
For meg tar det dessverre alt for lang tid :lol:
(Jeg rekker å spise altfor mye før jeg innser at det er alt for sent å gi seg :()
ada-emilie sa for siden:
Før var jeg hekta på sånne teite sjokolader kalt måltidserstattere. Nå blir jeg kvalm ved tanken på å spise dem fordi de er ikke mat. Sammenlignet med kjøtt er det bare som gørr i munn. Jeg synes det er forkastelig av Atkins å foreslå flere slike sjokoladebarerer o.l. i løpet av dagen som et eget måltid. Det er ikke sunt og dermed forkastelige som kostråd. Det kan ikke kalles kostråd, men dårlige slankeråd siden de faktisk hever blodsukkeret høyere enn om vi spiser kjøtt og grønnsaker. De inneholder karbohydratene vi burde få i oss gjennom grønnsaker istedet. Og spiser man slike blir man minst like ille i magen som på høykarbokosthold. Jeg merker at blodsukkeret stiger om jeg tar en atkinsbar. Jeg liker ikke blodsukkersvingningene mer.
Photobscura sa for siden:
Selveste Atkins har vel aldri foreslått disse, og jeg har ikke sett dem nevnt med et ord i den siste boka han skrev før han døde.
Men han er jo solgt ut som en merkevare nå, og da kommer alle disse spin off-produktene. Men greit å vite at de har lite å gjøre med den dietten han selv komponerte og behandlet en mengde pasienter med, der ligger hovedfokuset på hel ren mat.
ada-emilie sa for siden:
Jeg lurte også på om Atkins selv ville anbefale disse produktene, og fant ut at ja, han levde da disse kom ut i produksjon. Jeg så menyforslagene på atkins.com. Det er utfra de jeg skrev dette. Tror nok ikke Atkins eller noen andre mener dette er sunt.
EmilyB sa for siden:
Jeg går rett ut av ketose om jeg spiser bjørkesøt.
Ellers er jeg en av "synderne" som spiser en atkinsbar rett som det er. Enten som kos eller når jeg ikke orker å lage meg noe annet. For min del går det fint, jeg ramler ikke ut av ketose. Selv ikke de gangene jeg har spist 2. stykker i løpet av en dag.
Cherry sa for siden:
Dvs at man tar opp 7% av søtningsstoffet alt etter hvilken kropp man eier og det gir absolutt blodsukkersvigning og dermed vektstagnasjon.
bjørkesøt er ikke noe bedre enn andre søtningsstoffer, egentlig:rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.