< Tilbake til oversikten

Nannahs sellerirot-salat (fake potetsalat)

#1

Nannah sa for siden:

Dette er mitt beste forsøk på å lage en erstatning for potetsalaten til grillmaten. Den ble kjempegod :sikle:

1 STOOOR sellerirot
1 liten rød løk
Noen skiver sylteagurk lr cornicons
3 store toppede ss rømme
1/2 pose majones
2 toppede ts dijonsenepp
1-2 ss agurklake lr litt eplesideredikk
salt og pepper
2 hardkokte egg
klippet gressløk

Skrell og skjær selleriroten i små terninger lr staver. Kok dem gode og møre i lettsaltet vann. Prøvesmak så du ikke koker for lite...den skal ha konsistens omtrent som kokt potet.Tar minst 20 min. Hell av kokevannet.( ta vare på det til bruk i suppe)La selleribitene renne godt av og bli nesten helt kalde i et dørslag.
Mens sellerirota koker lager du dressingen og koker egg.
Finhakk løk og agurk bland i en bolle sammen med majones,rømme,sennep, agurklake og krydder.
Når selleribitene er bittelitt lunkene blander du dem inn i dressingen sammen med hakket kokt egg og finklippet gressløk.
Settes kaldt og bør stå noen timer før den spises så dressingen får trukket godt inn.


#2

Sivensvans sa for siden:

Du er gullegull altså, Nanah! Takk igjen!

Gleder meg til å prøve, eeelsker sellerirot!;)


#3

StegforSteg sa for siden:

Ååååå denne må jeg også prøve å lage :)


#4

Charlott sa for siden:

Høres nyyyyydelig ut! Den skal lages! Mange takk for nok en oppskrift :D


#5

crystall sa for siden:

Litt flaut spørsmål, men jeg bare spør... Hva smaker det av sellerirot? Er det smaksmessig i nærheten av noe? :rodme:


#6

Nannah sa for siden:

Sellerirot smaker i grunnen bare selleri...men mye av smaken forsvinner ut i kokevannet her :)


#7

crystall sa for siden:

Ah, okei, den var jo greit logisk egentlig da! Heheh... Takk for svar :)


#8

Furine sa for siden:

Takk for denne, Nannah! Skal testast!


#9

Sivensvans sa for siden:

Åh, nå har jeg endelig fått laget denne - og, den anbefales så varmt som varmt kan bli! Nyyydelig!
Takk igjen, Nannah!


#10

swimzy sa for siden:

Åhh, denne skal absolutt prøves ut!!


#11

Kitt sa for siden:

50/50 selleri og blomkål blir helt fantastisk!:sikle:


#12

MariaB sa for siden:

Denne var helt nydelig! :sikle:


#13

Yonah sa for siden:

Synes denne trenger å dyttes opp nå i grillsesongen. Jeg har servert sellerirotsalat til flere som synes den er minst like god som potetsalat, faktisk noen som mente den var bedre.
Veldig godt tilbehør til grillmaten!


#14

Lullapie sa for siden:

Etter at jeg fant en lignende oppskrift i sommer har det bare gått i Sellerirot-salat til grilling. Det smaker så godt! Min mor begynte også å bruke den hver gang, selv om hun ikke driver med lavkarbo.
Nam nam! :)


#15

Lich sa for siden:

Du er da fantastisk flink med oppskrifter Nannah, takk og takk:)


#16

sisseln sa for siden:

"Noen skiver sylteagurk lr cornicons"

Hva er dette? Elsker sylteagurk men mye sukker i laken. Håper virkelig det er en sylteagurk vi på lavkarbo kan spise?


#17

Yonah sa for siden:

Bruk vanlig sylteagurk, velg gjerne den du finner med minst sukker i laken. Det er så lite at det spiller egentlig ingen rolle. Jeg bruker det vi har i kjøleskapet. Sylteagurken er en viktig ingrediens i denne altså, tilfører mye smak.


#18

milena sa for siden:

Syltaagurk uten sukker i laken kan kjøpes på utenlandske butikker. Jeg er vant til den typen og takler ikke søte sylta produkter. Men, det er en tilvenningssak.


#19

Antoinette6 sa for siden:

Dette er altså den desidert beste 'potetsalaten' jeg har smakt ! Min elskede, som IKKE går på lavkarbo, var henrykt. Og han er kreeeesen ! :ja:

Tusen takk, Nannah ! :klem:


#20

Moogie sa for siden:

Spennende! Den skal jeg prøve å lage og smake :) takk for oppskrifta!


#21

Nupsida sa for siden:

Denne skal prøves idag! :D


#22

Chamomilla sa for siden:

Hvorfor hardkokte egg i potetsalat? Ikke vanlig ellers er det? Gjør det noe for konsistensen? :o


#23

Yonah sa for siden:

Veldig vanlig hos oss. Det er veldig godt med kokte egg i, har du ikke prøvd, så prøv.


#24

Nupsida sa for siden:

Jeg hadde bare et lite kokt egg i, men tror jeg kommer til å droppe det neste gang :)
Ellers super salat!!


#25

Chamomilla sa for siden:

Ok, får vurdere egg da! :p Takk for svar, Imse og Nupsida. :)


#26

Yonah sa for siden:

Hva om du lager den uten egg, tar til sides feks halvparten og har i ett kokt egg?

Jeg pleier å ha 4 egg i denne oppskriften, jeg synes eggene tilfører MYE smak. Men jeg er vokst opp med egg i potetsalat, bestemor i Canada hadde alltid egg og purre i potetsalaten.


#27

Chamomilla sa for siden:

God ide! :)

Tror aldri jeg har smakt potetsalat med egg (det jeg vet om). En gang må jo bli den første. Skumle saker altså.;):p:lol:

Men først må jeg altså få sellerirot i hus igjen.


#28

StineK sa for siden:

Denne fortjener en sommer-bump!


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.