Ser at det i enkelte oppskrifter skal være opp til 2 1/2 dl knuste linfrø. Er det ikke direkte farlig å spise så mye, selv om det fordeles på mange porsjoner.
Er knuste linfrø mindre farlig å spise når de er stekt? Hva med evt å innhalere linfrøstøv mens man knuser dem?:eek:
Man skal ha et begrenset inntak av linfrø, knuste linfrø er farligere enn hele. Linfrø innholder stoffer som inneholder stoffer som omdannes til blåsyre i kroppen. Barn f.eks skal ikke ha linfrø.
Noen som vet mer konkret?
...De oppskriftene her som det er mye linfrø i, er ikke de stort sett bakverk som varmebehandles mer enn tilstrekkelig til å evt ufarliggjøre det hele?
Men dersom det er snakk om 2 ss knuste linfrø- blir det innmari stor forskjell! Spørsmålet er om knuste linfrø er mindre skadelig etter steking altså i bakverk. Hvis så er tilfelle, hvilken temperatur og tid må det stekes på?
Jammen, det står jo lengre opp her. 20 min 90- 100grader!
Dette er nok bare nok et eksempel på at noe er tatt fullstendig ut av proporsjoner!
Du tror da vel ikke på alvor at vi hadde fått kjøpt linfrø i Norge om de var SÅ giftige? Vi får jo ikke kjøpt Stevia en gang!:p
Ok, så ikke det. Er dette nettstedet en pålitelig kilde? Norske mattilsynet advarer allefall sterkt mot knuste linfrø. Har ikke funnet at det står noe om at varmebehandling reduserer faren der!
Forøvrig er det ikke vanlig, så vidt jeg vet, med knuste linfrø- så jeg synes det ER et poeng å finne fram til fakta. Flere matvarer kan være giftig dersom det brukes i feil mengde og tilberedes feil- også ting vi kjøper i butikken. La muskatnøtt være ett eksempel. Jeg mener en viss skespis er sunn!
En viss skepsis er alltid greit å ha med seg, men som du sier: Det kan være giftig dersom tilberedt feil. Og riktig måte å tilberede store mengder linfrø på er altså å utsette dem for høy varme - ikke ulikt hvordan vi ufarliggjør en hel del andre matvarer.
Hvor har du dette fra? Jeg har aldri hørt om det, og finner ingenting om giftige linfrø på mattilsynet.no. Riktignok advarer de om at det kan være genmodifiserte linfrø på det norske markedet til tider, men de har ingen indikasjoner på at dette skal utgjøre noen fare for mennesker eller dyr (selv om det naturligvis er forbudt å selge i Norge).
Visst advarer de mot høye inntak, og det samme står også på linfrøpakken min.
Forklaringen jeg har funnet:
Linfrø inneholder cyanid glykosider. For stor mengde er ikke bra. Mattilsynet anbefaler max 1-2 spiseskjeer linfrø om dagen.
I kroppen omdannes glykosider til cyanid, blåsyre. Blåsyre er en kjempefarlig syre for kroppen. Hele linfrø passer stort sett gjennom tarmen uten å brytes ned og tas opp. Knuste linfrø tas opp i tarmen.
Dersom steking (av knuste linfrø) på 200 gr forhindrer dannelse av blåsyre i kroppen er jo saken grei?!
Jeg har hørt om blåsyre i linfrø, men kun hvis de spises rå og ikke utvannet el.l. Og her var det vel snakk om linfrø i brød, som man spiser i uhorvelig små mengder og de fleste av oss spiser ikke brød hver dag, i tillegg til varmebehandlingen.
Uffda, nå ble jeg litt hmmmmm For jeg lager meg dette knekkebrødet OFTE!: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29309
Iallefall 1 gang om dagen, er så enkelt og greit! Så da er dt jo 4 ss med linfrø for hvert store knekkebrød! Og det er jo så godt! synes magen min fungerer så bra på det, får jo fort litt hard mage av den her ketolyseopplegget... hmmmmmm...
Jeg har spist 2 ss rå linfrø i kefir/vann eller rett fra skjea i laaaaange perioder, min bestemor tok det alltid om morgenen pga magen, noe hun gjorde i årevis. Ikke følt meg det spøtt forgiftet og bestemor døde som ei gammel dame ;) Tror igrunn både min mor og tante har gjort det samme, null problem.... Den gangen jeg fikk barn fikk vi anbefalt ett par spiseskjeer med linfrø i kefir/youghurt daglig pga magen. Hadde det vært tilfelle at det fører til forgiftning går jeg ut i fra at man hadde hørt om det
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.