< Tilbake til oversikten

Er litt skeptisk til ketolysen - help me out of it!

DjangO sa for siden:

Hei dere, Begynte for 1 uke siden på Ketolysekuren, og har vært i ketose fra første dag ifølge ketolysestix'ene på det som anses å være fargen som peker mot tallet "50" på indikatorene.
men vekta står helt stilt, jeg har bare trent 1 gang iløpet av denne uken og det var jogging i type 30 minutter og jeg går frem og tilbake til jobb hver dag (ca 15 min hver vei).
Har ikke rørt nooen søtsaker, og er flink med ketostablettene.
Som gutt skal jeg forholde meg under 20g karbohydrater til dagen. og etter hva jeg selv regner ut så ligger jeg t.o.m under 10 pr dag.
jeg sjekker alle matvarene jeg kjøper, regner ut karbohydrater, og bruker det som er mest minimalt under dette.

Min dagligkost kan gjerne være iløpet av 1 dag:

Frokost: 2 egg \ Omelett
Lunsj: 1 Kyllingsalat (Kylling og isbergsalat)
Lunsj2: 1 Ost & skinkesalat (ost, Skinke, isbergsalat) + Fetaost av og til.
Middag: 1 kyllingfilet m/ isbergsalat

• Varieres gjerne med en saus til av og til. (kremsaus \ sjysaus)

• Har gjerne litt rømmedressing til dette av og til.
    Kvelds: 2 egg\ omelett \ minimalt med bacon .

• og etter hva jeg vet, så skal man beregne karbohydratene slik
    1 egg = 1 karbohydrat
    isbergsalat = 1 karbohydrat
    ost & skinke = ubetydelig
    1 kyllingfilet = ubetydelig
    Bacon = ubetydelig

Så skjønner ikke hvorfor vekta mi står helt stille!?!?!

har en kjæreste som er mye slankere enn meg, og hun har allerede gått ned 1-2 kg på samme uka, og samtidig så vet jeg at hun spiser mer karbohydrater enn hva jeg gjør.
Min vekt idag er idag 82,2 KG og jeg er ca 1,70 høy.

Noe jeg prøver å overbevise megselv om, vil nok være det jeg har lest i boken om at kroppen forbrenner sine "reserve" lager av karbohydrater først, og at neste uke vil bli annerledes.

Det jeg er skeptisk til: er vell, Virker kuren for meg? begynner å bli urolig..

Kitt sa for siden:

Da må du først si hva du er skeptisk til!:confused:

Og hvor er fettet i maten din? :p

DjangO sa for siden:

Fettet i maten?
Bacon er jo fett
dressing
(vet at dette kom etterpå så vet du ikke har lest det) :)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Signerer Kitt, hvor har du gjort av fettet? I tillegg så er det vel lite næring i salat, prøv å varier med andre grønnsaker, du kan velge i alt som vokser over jorden bortsett fra mais og i tillegg så kan du spise løk. I tillegg så må du huske på å drikke nok vann.
Her er en tråd hvor jeg har samlet sammen litt informasjon med tanke på nykommere i lavkarbo verdenen. Der finner du bl.a. linker om hvorfor vann og fett er så viktig.
Til alle nybegynner på lavkarbo…

DjangO sa for siden:

Har hatt 2 dager hvor jeg faktisk har tatt for meg "Taco", Altså, bare krydra kjøttdeig, salat, rømme og salsa og ost, som en erstatning til middagen.

• er kjøttdeig ok? det eneste jeg har lest for meg er Lite karbo, mye fett, og det er nøyaktig hva jeg klarer å se at kjøttdeig har..

Kitt sa for siden:

Jada, bacon er fett, FØR du steker det! Det meste av fettet smelter jo ut i panna!;)
Syns like vel det er for lite fett. Kylling er jo det magreste man finner! Skinke er det ikke fett i!

Det er INGEN grunn til å ligge under 20 kabrer om dagen. Kanskje dama går ned mer fordi hun spiser nok karber!!!

Men se nå å få i deg litt kjøttmat, da mann!
Ville tro at du ville fråtse i nakkekoteletter, entrecote, hjemmelagde kjøttkaker med masse fett, hauger av bacon, fete oster, fete sauser etc for alt det er verdt!

Og varier grønnsakene dine. Det er ikke noe næring i isbergsalat, bare vann!

Du har ikke veldig mye å ta av da, og om dama er tynnere enn deg, stopper det nok fort. Er mest vann som har forsvunnet fra henne!;)
Ketolyse- kuren er nemlig vekt- regulerende og er som slankekur anbefalt for de som skal ned 10 kg eller mer. Dette mest fordi det er stressende for kroppen å gå over til fettforbrenning.

En hver fargeforandring på stiksen indikerer fettforbrenning og ketose! Man kan ikke være litt i ketose, liksom! Mørkeste utslag kan bety at man drikker i minste laget!:eek:

Ble du litt klokere? Ikke så god til å forklare ting sent på en fredag, liksom!
Lykke til i hvert fall!:)

Kitt sa for siden:

Kjøttdeig er topp, det, jo fetere jo bedre!

Men, hvilket krydder brukte du på kjøttdeigen? Ferdig tacokrydder innehodler masse karber og faktisk sukker!:eek:
Ligger oppskrift her inne på tacokrydder om du gidder søke det opp!;)

Og salsaen, har du sjekket innholdet i den?

lillefixen sa for siden:

Dropp isbergsalaten, den inneholder omtrent ingen næring! Spis heller ruccula, hjertesalat, rød lollo... :-)
Er ikke den mest erfarne på lavkarbo, men akkurat dette med salat kan jeg :-D

Hei,
Kjøtteig er helt greit, men jeg håper du brukte lavkarbo vennlig taco krydder, de fleste av kryddermixene man kjøper i butikken inneholder dessverre ofte sukker.
Kylling er vel det magreste kjøttvalget… Ikke all skinke inneholder særlig med fett heller.

En del bruker verktøy som Diett.no eller Matpådata for å holde styr på fordelinga på matinntaket. Bare vær oppmerksom på at de inneholder en del feilopplysninger på bl.a. kh innholdet i ulike matvarer, mener å huske at det bl.a. gjaldt meieriprodukter.

DjangO sa for siden:

Hadde ikke vært litt problem engang og kjøpe alt det du sier, tvert imot, eneste jeg sliter med er å finne sauser som ikke har høyt karboinnhold, ikke er det noe å ha til dette heller forutenom grønnsaker.
du sier INGEN grunn til å holde seg til under 20 karber pr. dag? Hvor mange skal jeg forholde meg til da? og hvorfor mener boka jeg skal holde meg til 20 da? er jo faktisk denne boka\kuren vi har lært av. så hvorfor skulle jeg ønske å bryte reglene?

Jeg drikker vann konstant, leste at man øker forbrenningen med 30% bare 10 minutter etter man har drukket 1/2 liter vann. Noe jeg gjør før hvert måltid, samtidig som jeg har ett glass med vann \ Fun-ligth \ Pepsi max sammen med maten.

Jeg skal ned ca 13-15 KG.. noe jeg fikk beskjed av legen da jeg var på Sesjon for militære, og jeg kan sitere ordrett "Du er overvektig, og skal du klare deg i militære vil jeg annbefale deg og gå ned ca 13-15KG" Noe som er målet mitt.

DjangO sa for siden:

Som sagt, sjekker alt jeg spiser :)

Bruker ikke Tacokrydder, krydrer det gjerne veldig enkelt med "Krydder blanding"

• Salsa inneholder ca 13 KH pr glass. og met bare 1/10 av denne veier ikke dette mye opp.

Hei,
Til inspirasjon:
Våre fantastiske lavkarbosauser
…ellers så er det en del av oss som bruker Fjordland sine bearnés og peppersaus.
Sause pulvermixene ofte inneholder for mye kh.
[color=#000000][/color]
Ikke alle raser ned i vekt på lavkarbo, det bare virker sånn. Husk at omstilligen til fettforbrenning er en krevende prosess for kroppen og kroppen kan bruke opp til 4 uker for å komme i optimal fettborbrenningsmodus.
[color=#000000][/color]

Kitt sa for siden:

Jeg sa ikke at du skulle gå over 20, men holde deg til 20, ikke mindre!!! Du sa du lå under 10, det er stor forskjell på under 10 og ca 20. Myyyye grønnsaker du går glipp av da, gitt!

Du skal da ikke kjøpe ferdig saus, gutt, du skal lage den selv av fløte, rømme, creme freiche, stekesky, smelteost og evnt egg. Eller rett og slett bare bruke meierismør, rømme, CF ved siden av kjøttet.
Ovnsbaker du grønnsakene i fløte får du saus der feks.
Det er en egen tråd om saus her inne et sted. Eller sjekk ut Gerds oppskrifter på alt fra kryddersmør via saus/dressing til store middager

Vel, du har en BMI på 28.4, noe som er overvekt, ja, men ikke fedme. Du har nok godt av å gå ned noe og samtidig legge opp til en fornuftig livsstil. Kult at dere er to om det. Gjør ting litt lettere. Jeg har mann og barn med skapet fullt av godteri og potetgull! Ikke så greit når kabro- monsteret vil fores!:p

Godt du drikker nok, men man trenger ikke overdrive. Legen min sa senest i går at ingen friske mennesker går rundt og er dehydrerte. Vi trenger litt mer i ketose, så det er fint å ha gode drikkevaner!
Bare husk på at kunstig søtstoff kan hindre vektnedgang!;)

DjangO sa for siden:

Vil ikke akkuratt si jeg Overdriver.. i boken står det at man skal drikke helst 2 liter vann til dagen, og gjerne mer. så en halvliter vann til måltidene mener jeg blir den beste kombinasjonen for dette da..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.