< Tilbake til oversikten

Koffein sunt eller ikke?

sunnereliv sa for siden:

Ifølge retningslinjer som gis, sies det at koffein i moderate mengder ikke er usunt, men Lindberg og andre som gir råd om kosthold sier at man bør holde seg unna koffein siden det ikke er bra for hjertet og fordi det virker dehydrerende og vanndrivende. Hva mener dere? Er det sunt eller ikke? Drikker du koffein?

Virgo2 sa for siden:

Ja jeg drikker kaffe. Var tidligere skikkelig kaffekjerring som drakk flere liter om dagen. Jeg fikk hjertebank, sur mage og var dehydrert:eek:. Har begrenset mengden og nå blir det ca 5-6 kopper daglig og det fungerer greit. Vekten min blir ikke påvirket av kaffen, har prøvd koffeinfri, men det er ikke noe for meg. Vanlig te blir jeg kvalm av, så hvis jeg skal ha te, blir det ren urte te. Kaffe og rødvin er det jeg koser meg med på lavkarbo, drikker mye vann, noe Farris men ingenting med kunstig søtning eller sukker. Kaffen må jeg ha:)

Rin sa for siden:

Jeg drikker kaffe og te daglig (2-6 kopper) og koffeinholdig leskedrikk en gang i blant også - men jeg har regelen at dette kommer i tillegg til helst 2,5 liter vann eller mer, på dagsinntaket. Hadde jeg drukket kun koffeindrikk hadde det nok hatt negativ effekt, ja. :D

StegforSteg sa for siden:

I begynnelsen kutta jeg ut all kaffe i ca 2 uker - men fant fort ut at noen kopper kaffe i løpet av en dag hadde ingenting å si på meg eller vekta mi, så jeg drikker vel en 2-3 kopper kaffe hver dag :P Noen ganger litt mer.... Er også glad i en kopp te på kvelden jeg da, så da blir det enten grønn te - eller frukt te. I tilegg til dette vet jeg at jeg får i meg minimum 3 liter med vann og annen veske - så jeg frykter ikke for å bli dehydrert akkurat :P

Piesa sa for siden:

Jeg har kuttet ut kaffe helt nå i starten av "kuren" , men regner med å begynne å drikke litt etterhvert da jeg er vanvittig glad i kaffe!
Drakk innen ca 2 kanner traktekaffe om dagen og spedde på med 2-8 kopper nespressos espresso. Ble skikkelig gåen i magen til tider :(
Men nå har jeg ikke drukket noen kaffe på snart 2 uker og det går egentligen helt fint. Men begynner å drikke kaffe etterhvert når jeg ser at vektnedgangen er stabil :)

nellie sa for siden:

Om koffein er sunt eller ikke avhenger vel ikke av om hva noen TROR? Må vel nesten baseres på fakta om man skal slå fast at det er sunt vs usunt?

Flippy sa for siden:

Det finnes jo studier som sier at koffein i små mengder faktisk er sunt, fordi de inneholder antioksidanter :) Selv liker jeg ikke kaffe, men går med en del Cola Zero da.......drikker heller ikke vann :o

ada-emilie sa for siden:

Det er nok sunnere alternativer til antioksydanter enn det som finnes i kaffe. Grønn te og enda mer er det i hvit te f.eks. Kaffe fører til hemmet opptak av kalsium og utskiller noen b-vitaminer som vi jo trenger.Vi tåler det meste, med måtehold.

Huldr sa for siden:

Jeg heller mot å tenke at når kaffe sies å være så sunt, så er det fordi ganske mange nok har kaffe som sin største/eneste antioksidantkilde ... Men det er jo utrolig mye man kan få i seg av grønnsaker, nøtter (og frukt for ikke-lavkarbere) som har mye mer av de helsemessige fordelene og samtidig ikke har ulempene.

Det er litt som at rødvin er sunt - det er jo det, men det er ikke noe must å drikke rødvin for det, for alt som er helsemessig sunt med det kan man få fra andre kilder. Samtidig er det jo ting som ikke er sunt med rødvin - f eks i dag leste jeg at det kan forverre pollenallergi og at ca en million av befolkningen burde tenke på den virkningen ...

Noe annet er at jeg ikke tror man skal kutte ut all kosen i livet sitt. Det kan være sunt med en kaffekopp eller et glass vin - men aller mest fordi det bidrar til trivsel!

arnakristin sa for siden:

Hei,

Litt ulike fakta opplysninger, hva som er korrekt er jeg litt usikker på:

sunnereliv sa for siden:

Koffein har ikke noe med antioksidanter å gjøre, koffeinfri kaffe og te inneholder også antioksidanter.

hoppetussa sa for siden:

drikker og kaffe,og trenger det! For min del føler jeg det påvirker forbrenningen og fordøyelsen. Setter ting i gang. Pluss at jeg blir et helt annet menneske med kaffe,- får sånne tilleggskrefter,og klar i toppen ;-) Om det er sunt vet jeg ikke. Men så lenge man ikke overdriver,tror jeg ikke man tar skade! Jeg prøver å holde meg til 2-3 kopper pr.dag.

Bolletryne sa for siden:

Kunne ikke vært mer enig!

EmilyB sa for siden:

Jeg føler meg bedre etter at jeg kuttet pepsi - max og andre koffeinholdige drikker ( har aldri drukket kaffe).

Jeg drakk et halvt glass pepsi max noen måneder senere, fordi jeg ikke fikk servert annet det stedet jeg var. Da fikk jeg skikkelig hodepine, lik den jeg kunne få tidligere om jeg ikke drakk pepsi max en dag da jeg drakk koffein jevnlig. Det gjorde det i hvert fall tydelig for meg at det ikke var sunt og at kroppen sa fra at dette ville den ikke ha.

EmilyB sa for siden:

Helt enig :) Jeg heller også til at det er det man gjør 90 prosent av tiden som er det viktigste, ikke om man koser seg 10 prosent av tiden. For min del koser jeg meg innimellom med sukker, det blir lengre og lengre mellom hver gang fordi jeg får mindre og mindre lyst på, men akkurat det at jeg kan kose meg litt innimellom er viktig for meg - samme om det er sukker, frukt eller annet den kosen består av.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.