< Tilbake til oversikten

Helt ny på lavkarbo. trenger råd og tips

kagh sa for siden:

Hei. Jeg er en gutt på 16 år som har hvertfall 15 kg for mye fett på kroppen. Har lest veldig mye på nettet om det. Bare så dere vet det er ikke jeg den desperate typen som slanker meg ved å ikke spise o.l!

Hva er det jeg må vite? Noen som vil sette opp en plan for hva jeg bør spise om dagen, frokost - lunch - mellommåltid - frokost? kosttilskudd?

Jeg trener mest tredemølle. Det hjelper ikke en skit på vekta, men jeg kjører ikke noe diett nå - har kun fått bedre kondisjon.

Hadde vært veldig bra om noen flotte sjeler her kunne dele hvordan man bør starte, hva man bør spise o.l

Må jeg ha kaloriunderskudd? Har tenkt å starte spinning snart. Trener 4 ganger i uka på treningssenter fyi. Har lest en del om suppedietten, kan den være bra å kjøre i 14 dager for å så starte ketose? Kan det være en idé å kjøpe noen timer hos ernæringsekspert på treningssenteret mitt?

På forhånd takk. :)

Mvh
Peter

StegforSteg sa for siden:

Du trenger ikke kaloriunderskudd - du trenger karbounderskudd ;)

For deg som er så ung vil jeg egentlig anbefale at du kutter ut brød, poteter, pasta, frukt og godterier i første omgang - så vil du nok så resultater vil jeg tro :)

kagh sa for siden:

Høres det hinsides ut at en 16 åring kjører ketose? Jeg har way too much kilo på kroppen. Kunne vært veldig godt å bruke sommeren til å ta av en del kilo - samt starte styrketrening. Trener kun kardio nå :)

Vettel sa for siden:

Kanskje spørre Torkil, han er lege? Du finner han under medlemmer.

Ellers er jeg meget imponert over at du griper fatt i dette så tidlig og ung alder. :)

Alkazelters sa for siden:

Du kan faktisk ikke gå ned i vekt uten kaloriunderskudd.... Et kaloriunderskudd er langt lettere å oppnå på lavkarbokosthold, fordi du får litt høyere forbrenning, bedre tilgang på fettlagrene, samt at du spiser mat du blir mettere av og følgelig ikke trenger å spise like mange kalorier som før.

Grovsnus sa for siden:

Skaff deg ei bok feks. KETOLYSEboka til Torkild Andersen. LES og lær. Det er endel å sette seg inn i, men ta det ro. Ingen blir ekspert over natta. Spør og grav på forumet.
"Kostholds-eksperter" er vel stort sett av typen- det er viktig å fylle opp carbolagret etter trening.
Ikke så mange av dem som sverger til lavcarbo.
Men i første omgang-bok og kutt ut brød-ris-poteter-pasta-cola-potetgull-sjokolade.
Siden du er 16 bor du sikkert hjemme, og da vil vel foreldre protester kraftig hvis du kutter potet og brød ( det som Nordmenn har overlevd på)
Det er viktig at de også får lese boka.
Torkild er utdannet lege og praktiserer som det. Han har brukt kuren på seg selv og han følger opp egne pasienter som bruker den.
Viktig å få forståelse hjemme.

Mvh Grovsnus
Lykke til
(Skulle ønske at jeg var så smart i 16-års alderen)

Sungrazer sa for siden:

Fy flate - skulle ønske jeg var så smart som deg som 16-åring. :) Hvis jeg skal anbefale deg noe som helst så er det å oppfylle potensialet ditt, bli den du kan være - kjør primal blueprint.

Det er i hovedsak lite karbohydrater, mye fett og proteiner, samt bevegelse og styrke. Ikke minst kutt ut alt som har med korn å gjøre.

Sjekk www.marksdailyapple.com/ Jeg har hatt sinnsyk god effekt av dette, og jeg er snart 42 år, og har bedre fysikk nå enn det jeg hadde som 18 åring. Ikke fleip engang!

kagh sa for siden:

Tusen takk for gode svar! Denne sommern skal jeg gradvis legge om livsstilen, det har gått alt for mye i dårlig søvn, mye drittmat som godteri o.l!

Sjekker ut mark's daily apple nå :)

Sungrazer sa for siden:

Ser også at du ønsker å begynne med styrketrening. Stronglift 5 x 5 er et bra program for nybegynnere. På det programmet gjør du øvelser 3 ganger i uka, og øker vekten gradivis.

Sjekk også ut stronglifts.com/forum/stronglifts-5x5-official-faq-t11443.html

Her kan du laste ned et hefte, og treningsprogram i excel format. Det er så lett at selv jeg klarte å begynne på det. :)

stronglifts.com/stronglifts-5x5-ebook-download/

Lykke til og la oss få vite hvordan det går! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.