< Tilbake til oversikten

Hjelp, jeg går ikke ned.

reten sa for siden:

Hjelp.
Kan noen der ute gi meg noen gode råd? Startet opp med lavkarbomat i midten av januar på en startvekt på 81 kg. Gikk fornøyd ned 5 kilo de første knappe 2 månedene, sakte men sikkert. Etter det har jeg ikke fått til noe. Opp en halv og ned en halv. Nå mister jeg snart motet.

Jeg skal forsøke å skrive opp omtrent hva jeg spiser i løpet av en dag:
Frokost: Kaffe + frokostblanding bestående av kefir, cott.cheese og en rømmeklatt med linfrø i. Brukte tidliger 7-8 knuste mandler og solsikkefrø og, men har nå droppet disse.
I helgen spiser jeg 2 egg og bacon og drikker kefir+ kaffe
Melommål: en tykk osteskive + usøtet te
Lunsj: 1 lavkarbo brødskive med smør skåret med ostehøvel. 2 egg + litt spekeskinke eller en boks tunfisk i olje m/majones, eller gode osteskiver og spekeskinke, te og kaffe
Kanskje et lite mellommål.
Middag: Svinekotelettt stekt i smør (kanskje halvannen) meg blomkål kokt i fløte eller fisk m/fløtesaus og broccoli og blomkål, eller 1/2 grillet kylling og avakado.
Kankje en ostekjeks med smør og ost til kvelds + noen få paranøtter.
I helgene har jeg tatt en hjemmelaget lavkarboostekake og et par glass vin.

Spiser jeg for mye? Har fremdeles dårlig samvittighet for alt fettet. Det sitter i ryggmargen at det er fy-fy.

På det som må ha søtsmak, har jeg benyttet sukrin, og jeg drikker TAB-extra. Er det dette som ødelegger?

Har noen der ute lignende erfaring og funnet ut av det?
Håper på gode råd. Gir snart opp.

Er født 1952, veier pr. idag 76 kg og er 1,65 høy, så jeg har en jobb foran meg.

Reten:mad:

Areola sa for siden:

Har du spist en hel ostekake hver helg?

reten sa for siden:

Å nei da. Jeg laget mange små i muffinsformer, så det er blitt max 2 stk. i uka.

Areola sa for siden:

Åja :) For da hadde jeg skjønt det, liksom ;)
Det er vanskelig å si. Noen kan kutte ut poteter og rase ned i vekt. Andre må nitelle og kan ikke ha utskeielser i det hele tatt. Også er det hele spekteret mellom der...
Drikker du mye kefir? Det er ikke så høy på karber, men det kan fort bli mye om man drikker mye av det.
Det første jeg ville gjort var å kutte ut alt søtt. (det inkluderer tab extraen også, ja ;))
Merker du ikke noe på to-tre uker bør du prøve å unngå brøderstatninger og roe ned på melkeprodukter.
Litt mosjon hver dag kan også hjelpe (30 minutters gåturer i starten, så lengre og eller raskere)

ada-emilie sa for siden:

Det er ikke anbefalt å spise mer enn 100 gram ost pr dag ifølge enten atkins eller ketolysekuren. Det er partystopper for mange, meieriprodukter. Om du kan skifte de ut med koksmelk, nøtter /frø/soyaprodukter som tofu og soyamelk og spise mer proteiner fra andre kilder som kjøtt, egg og fisk, så kan det hende det vil hjelpe. Og at proteinene kun kommer fra grønnsaker og proteiner kun kommer fra egg, nøtter, frø og kjøtt og fisk.

Areola sa for siden:

Ketolyse har ingen restriksjoner på mengde ost i løpet av en dag, men det kan være party-stopper det også, ja.

ada-emilie sa for siden:

Ok, men det er greit å vite at det det anbefales å begrense det av en av de to lavkarbofilosofene, tenkte jeg.

Mercy sa for siden:

Drikker du masse vann? Jeg bruker salat til 3 av måltidene til dagen selvfølgelig med andre matvarer, kjøtt, omelett, fisk osv. Har alltid en stor bolle i kjøleskapet. Jeg har merket at hvis jeg ikke spiser masse salat og drikker masse vann så stopper det opp:)

Masse lykke til og håper du finner ut av det:)

Yonah sa for siden:

Spiser du kefir og lavkarbobrød hver dag? Mulig dette stopper deg. Og hvorfor spiser du mellommåltid?

Det kan jo netsen se ut som om du spiser ketogent, og da har man som regel ikke bruk for mellommåltider fordi man holder seg mett lenge mellom hvert måltid. Føler du deg veldig sulten om du kutter ut mellommåltidene( eller kanskje du har laaange økter mellom som gjør at du må ha litt å spise)?

Jeg ville kutta kefir og fått inn grønnsaker til hvert måltid. Og utifra det du skriver her spiser du bare grønnsaker en gang om dgaen. Grønnsaker bør spises til alle måltider og karbene skal komme fra grønnsaker og ikke melk.

reten sa for siden:

:) Tenk så mange gode råd på så kort tid. Hjertelig takk så langt.
Tror jeg skal prøve å kutte ut lightbrusen. Får finne på en annen frokost enn kefir m.m., men det er så lettvint å ty til kl. 06.30 om morgenen.
Skal også kjenne bedre etter om jeg virkelig trenger mellommål. Tror jeg har behov for noe når det går over 4 timer. Får prøve å drikke mere vann og spise mere salatgrønnsaker.
Nå er det heldigvis blitt ordentlig vår i Vestfold, så det blir sykkel til og fra jobb istedet for bil.
Vet noen om det er greit å drikke Fun light iste?
Jeg skal ihvertfall stå på videre nå.

Evelyn sa for siden:

Hei.Er i samme bås.Startet med ketolyse i januar.Den første mnd,gikk det greit,men så ble det full stans..Jeg spiser 2 brødskiver(lavkarbo) til frokost med pålegg som er uten karbohydrater.Til middag spiser jeg etter de oppskriftene jeg finner her inne.Spiser mye blomkål,brokkoli osv.Jeg drikker ikke brus,og har heller ikke spist noe med søtstoff siden jeg startet.Er som regel så mett at det blir med disse måltidene i løpet av en dag.Har prøvd å øke inntak/og redusert inntak av det som er.Nå vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre.Er mye aktiv,men det hjelper vist heller ikke...Vurderer nå å kjøpe 30 days,som et tilskudd for å se om det hjelper:confused: Ketolysestiksen viser at jeg er i ketose,men....Noe som har en god forklaring???

Cherry sa for siden:

Har du målt deg? Er klærne større?

Hvis ikke så spiser du mest sannsynlige noe du er resistent mot eller så spiser du for lite/for mye av enten fett ellr karbohydrater.

Av det jeg leser her så er det nok mest sannsynligvis brødskivene dine som må vekk.

reten sa for siden:

Reten spiser kun brødskiver bakt etter oppskrift funnet her på forumet. Altså meget lavkarbo. Lurer på hva jeg kan spise til frokost hvis jeg ikke kan spise dette og heller ikke lage en type frokostblanding med kefir. Noen som har noen raske forslag. jeg spiser kl 06.30 om morgenen, så.....
Vedr. drikkevarer. Ser av oversikten at vin og øl inneholder omtrent like mange karbo. Men har også funnet et sted at øl kan sammenlignes med vanlig brød. Er bedt bort til utepils i helgen. Finnes det et lavkarboøl?
Hilsen Reten som endelig har funnet verdien av et forum

crystall sa for siden:

Selv om brødet er bakt etter lavkarbo oppskrifter, så kan det være såkalt "partystopper" for enkelte, noen går bare ikke ned i vekt om de spiser det..
En enkel frokost jeg bruker på travle dager (ikke at jeg har så mange av dem...:rolleyes:)

Ha ferdig salat i en bolle i kjøleskapet
Samt ferdig kokte egg, kanskje noe kjøttrester fra en middag, eller fetaost, noen fiskrester eller hva enn du liker... Sleng alt sammen i en bolle med rømme eller majones på. Enkelt og kjempegodt :) Er jo absolut ikke nødvendig å spise såkalt "frokostmat" til frokost! Eller er jo en tallerk middagsrester i mikroen veldig kjppt og greit :)

heart sa for siden:

Jeg sto også bom fast, så sluttet jeg med Pepsi max (som er søtet med aspartam) og begynte å gå ned i vekt igjen med en gang. :-)

Cherry sa for siden:

Det er litt av problemet mange har. Man skal helst ikke spise brød til frokost uansett hvor lavkarbo det er. Og man trenger strengt tatt ikke spise brød heller...sånn til daglig.

Man MÅ ikke spise brød eller "frokostblandinger" til frokost. Man kan spise mye rart. Egg og bacon. Salat med en god fettkilde, frokostpannekaker, middagsrester, cottage cheeseblanding etc.

Ferskenbeinet sa for siden:

ja, det finnes flere lavkarboøl, Ringnes LITE, Borg LITE og Tuborg LITE feks!

Pandora sa for siden:

Hvorfor i alle dager er brus søtet med aspartam en partystopper?? Har jo tilnærmet lik 0 kalorier! Vet mange her inne hevder å ha samme erfaring, men skulle så gjerne sett en logisk forklaring på hvorfor det er sånn - noen som kan hjelpe?:confused:

..Må legge til at jeg selv har prøvd lengre perioder både med og uten Pepsi-Max uten å merke noen forskjell. Hos meg er det aktivitetsnivået som utgjør den store forskjellen; dvs kalorier "ut".

Yonah sa for siden:

Hjelper ikke hvor lavkarbo det er, for noen kan det være en vektstopper.. Det stopper meg ved daglig inntak. Det finnes MYE rart du kan spise til frokost, feks lag deg osteknekkebrød av ferdigskiva kavliost som du legger på bakepapir og kjører i mikronen nmoen minutter til de popper opp og blir sprø. Ha alltid ferdigkote egg i kjøleskapet og gjerne ferdig oppskåret agurk og paprika, vårløk mm. Om jeg ikke har noe ferdig i kjøleskapet tar jeg 150g cottage cheese, 50g rømme( helst den fra røreos meieriene med kun 1.5g karbo) og litt mandeldryss, en ss tinte bringebær og kanel på. Nesten det samme som med kefir, men færre karber og mere fett.

Øl har jeg ikke peil på, jeg drikk vann, kaffe og hvitvin jeg:dum:

Cherry sa for siden:

Det har ingenting med kalorier å gjøre. Det har med at aspartamen har en GI. Denne GI angir hvor mye av aspartamen som tas opp av kroppen, og "lurer" den til å tro at det er sukker den får. Dermed får man blodsukkerstigning og som konsekvens fettlagring.

Kitt sa for siden:

Den mest trolige forklaringen på at søtningsstoffer er partystoppere for noen, er at disse menneskene er blant de få som opplever at søtningsstoffer gir blodsukkerstigning og dermed insulinutskillelse.

Poenget med lavkarbo/ketolyse er jo at man holder blodsukkeret stabilt for å slippe disse insulintoppene som forårsaker fettlagring!

Det gjelder ikke mange, men er en faktor man må ta hensyn til om man ellers gjør alt riktig og likevel ikke går ned i vekt!

Yonah sa for siden:

Fordi det er ikke alltid slik at det går an å lure kroppen ved å spise/drikke søtstoffer, hører stadig om folk med diabetes som merker blodsukkerøkning av slike ting som liksom ikke skal påvirke blodsukkeret.
Jeg er ikke så glad i brus, og enda mindre glad i nervegiften aspartam, så jeg drikker det ikke daglig, eller ukentlig.

Pandora sa for siden:

Takk for svar til Cherry, Kitt og Imse:)

Får nok bare anta at jeg ikke har en kropp som lar seg lure til fettlagring av den aspartamen - veldig glad for det!:D Men vet jo samtidig at aspartam ikke er bra (nervegift som Imse skriver!), og prøver ihvertall å ta brusfrie perioder innmellom av den grunn.

Godt er det jo, ikke drikker jeg kaffe heller..og noen laster har vel de fleste av oss så..:engel_ikk

reten sa for siden:

takk alle sammen for gode svar og gode råd. Har kjøpt inn mere seter-rømme og fløte, samt Kavli-ost. Har akkurat stekt pannekaket av egg og fløte. Da blir det nok en god helg, og kanskje vektnedgang om en uke eller to. God helg fra Reten

ada-emilie sa for siden:

Cherry du skrev: Det har ingenting med kalorier å gjøre. Det har med at aspartamen har en GI. Denne GI angir hvor mye av aspartamen som tas opp av kroppen, og "lurer" den til å tro at det er sukker den får."
Har den GI? Hvor har du det fra? Hvordan kan den ha noe GI når den bare har spor av kalorier?Ser gjerne på en link om du har.

Cherry sa for siden:

Min feil. Aspartam har GI null faktisk. Jeg trodde den hadde GI og mente jeg hadde lest det. Nesten all kunstig søtning har GI. Uansett lurer det kroppen til å tro at det er sukker den får og starter dermed fettlagring. Dessuten er stoffet omdiskutert om det er farlig eller ei.

Les forøvrig denne om aspartam. www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6217715

Vettel sa for siden:

ada.emilie:
www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6217715
sitat: "
Mange erstatter sukkerprodukter med lettprodukter for å holde vekta nede. Men nå viser norsk forskning at lettprodukter med aspartam faktisk kan føre til at du legger på deg. Fettet legger seg rundt magen.

• Jeg tror det kan forklares ut fra at insulinet i kroppen vår ikke greier å skille mellom sukker og kunstig søtningsstoff. Jeg tror det øker fettvekta di, sier fedmeforsker Grethe Støa Birketvedt."

Noen sukkeralkoholer:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4246

Om søtstoffer:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464&highlight=aspartam

Her står det at aspartam har GI null da....

ada-emilie sa for siden:

Grunnen til at noen går opp i vekt er at det kan føre til hunger etter karbohydrater, men da er det disse som er årsaken til økningen,ikke aspartam i seg selv.

Gorbi sa for siden:

Det viktigste rådet er: Ikke gi opp! Jeg startet i januar, gikk ned syv kilo på 2-3 uker. Så deltok jeg på et par konferanser, spiste nok ikke helt riktig og trimmet for lite. Resultat: Opp 3-4 kilo! Jeg svelket nederlaget og fortsatte. Nå har jeg gått ned 20 kilo, lett som bare det. Så: IKKE GI OPP!!!!!!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.