< Tilbake til oversikten

Pulverkur?

Lil G sa for siden:

Jeg har ett spørsmål til dere her inne :) Nå har jeg stått stille i mange uker. Er mildt sagt lei, og har mista motivasjonen totalt. Lurer på å ta en pulverkur(cambridge?) noen uker, for så å gå tilbake til lavkarbo. Tror kanskje jeg vil sette litt mere pris på maten jeg kan spise etter en runde med pulver, og hadde vært flott å mista noen kilo så motivasjonen kommer seg opp igjen. Er dette overhodet mulig, eller vil jeg legge på meg alle kiloene jeg har gått ned med pulver så fort jeg begynner med normal lavkarbodiett igjen? :cool:
Hadde blitt veldig glad for svar, og kanskje noen gode ideer fra dere her inne.

christine76 sa for siden:

Nå har jeg ikke noen personlig erfaring med hva som skjer etter en pulverdiett, for jeg er fremdeles på min. Men forklaringen jeg har fått er noe sånt som dette:

Det er viktig at en pulverdiett følger samme prinsippene som lavkarbo gjør, det vil si at den må inneholde nok proteiner, og lite nok karbohydrater og litt fett i tillegg. Hvis du er i ketose under dietten, og tilfører nok proteiner så skal ikke forbrenningen settes ned, og man skal ikke miste muskelmasse. Jeg har faktisk gått opp en del i muskelmasse de to månedene jeg har gått på pulverdiett. Hvis man derimot ikke holder seg i ketose vil kroppen med en gang gå på sparebluss, man vil bli trøtt og sulten og kiloene man tar av vil komme raskt på igjen etterpå.
Og så er det viktig med gradvis opptrapping til lavkarbomat igjen etterpå.

Jeg vet ikke hva Cambridgedietten inneholder, så derfor vet jeg heller ikke om den oppfyller disse kriteriene.

Fungirl sa for siden:

Cambridge er ikke en lavkarbopulverkur, den er kun lavkalori så hvis det som Christine76 stemmer, noe jeg også tror det gjør så vil du legge på deg igjen det du sulter den ned på cambridge.

Selv går jeg på eurodiet som er en pulverkur, er nå i fase to der jeg innefører ett måltid igjen for dag. Men jeg er i ketose og forbrenner fett.
Eurodiet blir kun foreskrevet av leger og da i hovedsak leger som kan litt (helst mye) om lavkarbo. Selv går jeg på fedonklinikken i Bergen og gleder meg til å ende opp på ett kostholdt a la fedon :)

Anbefaler deg absolutt ikke å gå over på pulver, at det står i ro vil det normalt sett gjøre, men ser du på dette kun som en kur og ikke en livsstilsendring så vil kg komme tilbake uansett.

Hvor lenge har du stått i ro? Hva spiser du? Antall karbs du ligger på pr dag?

arnakristin sa for siden:

Hei,
Det er en policy her på forumet å ikke anbefale pulverkurer som ikke er foreskrevet og i oppfølging av lege. Det finnes et par såkalte lavkarbo varianter av pulverkurer men de selges kun i forbindelse med kurs og treningsopplegg.
Cambridge og andre pulverkurer er ikke basert på lavkarbo prinsippet de er såkalt VLCD dietter (Very Low Calorie Diet).

Dersom du ønsker kommentarer til kostholdet ditt så vil jeg anbefale at du legger ut hva og ikke minst hvor mye du spiser og drikker. Det kan jo hende at du kun trenger en liten justering av det du spiser i dag for å få i gang vektreduksjonen. Nå sier du ikke noe om hvor mye overvektig du er men ser at du har igjen 10 kg, og jo nærmere målet man kommer jo saktere vil det gå. Husk at lavkarbo er vektregulerende og det er ikke altid at hode og kroppen er enige i hvor mange kg det skal være.

Minni1 sa for siden:

Jeg er usikker på hvor mye motivasjon det egentlig blir å gå over til pulver når motivasjonen allerede er dalende.

Jeg har en veldig tro på å søke i mavarer istedenfor. Prøve seg litt frem til hva som er greit for sin egen kropp . Finne en diett en vil følge og se hva en kan få ut av det og hva som er bra for kroppen og hodet. For det er klart hodet må være med.

Men når det er sagt så skjønner jeg veldig godt at du tenker på det. Har tenkt på det selv også når det butter i mot.

Lil G sa for siden:

Takk for svar. Var kanskje litt rask ute med å nevne cambridge. Jeg VIL jo leve ett liv med lavkarbo, har det suupert med denne livsstilen, men jeg skulle ønske jeg kunne "sette igang forbrenninga"/ evt rase litt i vekt, for så å fortsette med denne livsstilen.
Eurodiet?? Hva er det?? Hvor får man kjøpt det?? Evt kurs??
Skal søke litt på nettet jeg, og bli litt klokere. Jeg skal ned 10 kg forresten, men helst 15 ifølge BMIèn .. Det har gått så stille og trått med vekta i det siste at jeg blir helt kvalm. Jeg VET at jeg ikke får i meg nok fett, men prøver mitt aller aller beste å spise bacon, steke i masse smør osv, men står allikevel stille. Spiser ca 20 karbo om dagen, noen dager mindre. Drikker masse vann, og går turer hver dag.
Vil så veldig gjerne gå ned mere før sommeren, og ønsker meg tips og råd om en liten kickstarter på vekta igjen .. Heeelp !!

Belefanten sa for siden:

Hei :)

Bare et litet tips som hjalp meg masse... Stå opp en halv time før du pleier og gå en tur med en gang. Da er kroppen tom for mat (med mindre du er oppe og snaxer iløpet av natta), og da bruker kroppen fettet til energi. Jeg puttet musikk med veldig rask rytme i ørene og tok mine Nordic Walking-staver og gikk 15 min en vei, snudde og gikk hjem igjen. Det, sammen med et forholdsvis karbofritt kosthold tilsvarte ca 1 kg i uka for meg :)
Styr unna pulver... Det smaker URK, og du må være SUPERmotivert for å drikke treflis (eller ihvertfall var det dét jeg syntes pulver smakte). Ordentlig mat er best!
Lykke til :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.