Jeg har en enkel stavmikser, gammel kenwood kjøkkenmaskin (veier et tonn) og en blender. Alt plassert i forskjellige skap og et ork å rydde frem og tilbake :(
Det jeg ser etter, er en liten multimaskin som både kan knuse is, hakke mandler og piske krem, og som kan stå fremme på benken.
Har sett litt på philips stavmikser med visp (600 w)
Bosch foodprossesor (450 w, det er kanskje litt for svakt?)
Eg har ein Braun 600W stavmiksar, og eg veit at fleire på forumet har den samme, og er veldig nøgd med den. Den fins med ein del ekstrautstyr. Min står framme på benken heile tida.
Den tar ALT, jeg har brukt den til alt mulig, og den er helt fantastisk! Jeg savner den mer enn jeg hadde savnet en arm om den ble kappet av altså! Nå har jeg kjøpt en Braun brukt, men lokket manglet så jeg må bestille det. Er spent på hvordan den er.
Jeg har ikke prøvd å knuse bare is i den, men har hatt isbiter i feks. drinkblandinger eller smoothies og sånt og da knuses det uten problemer. Men det gjør det i blenderen min også og den er vel enda svakere enn denne fra Bosch. Men stavmikseren så jo ganske good ut da, hva koster den? Jeg har bare erfaring med en gammel, kjedelig stavmikser uten utstyr så jeg har alltid vært litt skeptisk til sånne.
Eg hadde ein gammal stavmiksar som var 230W, den gjekk seg varm på null komma niks! Det var som ei ny verd opna seg når eg fekk teste Braun sin på 600W! :D
Eg har vel og merke ein enklare versjon med mindre ekstrautstyr. Eg har denne. Har framleis eit høgt, smalt "blandeglas" frå den gamle stavmiksaren, så eg fann ut dette var nok. At stavmiksaren var sterk i seg sjølv var det viktigaste for min del, samt at knusefoten på miksaren er av stål, så den ikkje blir så misfarga. Det vart den gamle i plast.
Jeg har både stavmikser og foodprossesor, og hver gang jeg må fram med prossessor'n er det et mas. Svær og tung og tungvindt og mange deler må vaskes. Med stavmikser er det ofte mindre deler som må fram og som må vaskes. Jeg har ødelagt bolla til stavmiksern min, og den er et stort savn... :(
(Jeg vet jeg kan kjøpe ny bolle, men jeg vil heller ha en helt ny stavmikser, så jeg venter på at den skal bli ødelagt :p)
Bosch sin er ikke svær, og det er bare kniven og bollen som må i oppvaskmaskinen etterpå, det synes jeg virkelig ikke er noe pes. To deler liksom. Dessuten stod den alltid fremme på benken. Men jeg er litt sugen på den der stavmikseren da. Får vurdere den senere. :)
Oj,oj ikke mye som minner om den gamle stavmikseren min nei.
Lurer på et par ting:
Kitt: tar den stor plass? Så ut til å være en hel masse ekstrautstyr, må nesten ha et eget skap til å lagre tilbehøret hehe.
Furine: Den du har, er den sterk nok til å hakke nøtter og knuse is?
Det er samme styrke på den som den Kitt har. Eg knuser hasselneter, valneter, mandlar etc. Har ikkje prøvd is enda faktisk, så det kan eg ikkje seie noko om.
Jeg fant denne fra Philips på 600w, kanskje den er grei nok?
Ser for meg at jeg ikke kommer til å bruke alt ekstrautstyret på den andre, og så tar vel denne mindre plass.
Nå må jeg frem med blenderen når jeg lager smoothie..
Kenwoodmaskinen når jeg skal piske krem..
Og mandelkvernen når jeg skal male mandler..
Så en "alt i ett" maskin" som står fremme vil gjøre det hele mye enklere :)
Vil tro at den knuser is også da? (Noen som vil lage slush-is her) Den så ut til å være enkel og grei til å ha stående fremme. Den andre så jo ut til å være kjempebra den også, men tror ikke jeg har behov for alt det utstyret.
Tror de fleste som har nok styrke er ganske like!
Hvor mye av utstyret man trenger, må man finne ut av selv. Det meste kan stables, så det tar ikke så mye plass! Og så veier det jo ingenting i forhold til en diger kjøkkenmaskin!
Jeg har slitt ut to stavmiksere allerde og har dobbelt opp av noe utstyr, men det er bare fint. Tenk når jeg vil lage noe og bollen og vispen er i oppvaskmaskinen?:eek:
Som også nevnt, min har ikkje alt det ekstrautstyret. Og eg greier meg fint med den. Eg har forresten most frosne bær med den, når eg tenker meg om. Det gjekk heilt fint. Det var med fryste bær den gamle knela....
Jeg har en slik, kjøpte i fjor sommer. Den bråker så jeg får vondt i ørene, samme om jeg bruker visp, staven eller hakkebollen. Og vispen røk i januar, og er kun brukt på å vispe krem og vaska for hånd:(
Hakkebollen er halvparten så stor som den burde være..
Jeg hadde en fra braun, lignende de som kitt har, men med bare en mellomstor hakkebolle, og den holdt i 6 år før vispen, og kniven til hakkebollen tok kvelden. Jeg ønsker meg ny, tilsvarende den jeg hadde.
Og braun har regulering av hastigheten, det har ikke phillipsen og det spruter fløte osv rundt i hele kjøkkenet!
Høyrest ut som du hadde ein versjon av den eg har, Imse! Braun'en altså! Eg er kjempenøgd. Virkar sjølve maskindelen enno? Ein kan bestille nye delar om det trengs på internett.
Timona: De har 4 stk av den på lager på Komplett.no til 999,- Det er riktignok pluss frakt hvis ikke du bor i nærheten av Sandefjord, ihvertfall. Vet ikke om de har utlevering flere steder... Bare som et litet tips... :) Blei rimelig sugen på den selv... Kjekk å ha med i campingvogna åsså, mye enklere enn hele kjøkkenmaskinen :p
Kjøpte min stavmikser på lørdag, den kosta 99 kroner og duger egentlig helt fint til mitt bruk, men jeg skjønner jo ikke at jeg noensinne har klart meg uten en sånn :P
Helt andre dimensjoner å spise blomkålmos med stavmiksermost enn med stappemost!
Men jeg er sååååå misunnelig på de som har en kenwood, med ALT:rolleyes:
Hvordan noen kan leve uten en stavmikser, overgår min fatteevne!:eek:;)
Men jeg savner dagene med min kjekke, snertne Philips kjøkkenmaskin! Kenwooden er alt for stor og tung og ikke presis nok! Joda, den kverner kjøtt og stapper pølser og elter brøddeig:eek:, men den duger ikke til å lage muffinsrøre og klarer ikke elte kjøtt til kjøttboller!
Eller er det bare min som det er noe galt med?:confused:
neida Kitt, det er ikke bare dein :) Min også klarer bare de "tunge" jobbene. Æ orker ikke å dra den frem for småting. Men æ skulle gjerne hatt en liten snerten kjøkkenmaskin. Æ e blitt så glad i blomkålris og kunne tenkt mæ en sånn bolle med raspefunksjon. Har en Braun stavmixer på 600 watt som æ e kjempefornøyd med. Men æ har ikke så mye ekstrautstyr til den. Lurer på om det går ann å kjøpe bare ekstrautstyret fra andre Braun-stavmixere? :)
Sjekk på heimesida til Braun. Der er det i alle fall reservedelar til salgs. Går vel eventuelt også an å sende dei ein epost eller ringe? Her er Brauns kundeservice i Norge i alle fall.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.