< Tilbake til oversikten

Knekkebrød, hvor mye karb er det i dem?

Guttem@mm@ sa for siden:

Har en oppskrift på deilige knekkebrød men har startet (i dag faktisk :tøff:) og er veldig usikker på dette med karbohydrater og hvor sunt ting er...

Kan noen av dere som er kyndige si noen ord om denne oppskriften?

2 dl lettkokte havregryn
2 dl sammalt rug (fin eller grov)
2 dl solsikkekjerner
2 dl sesamfrø
2 dl havrekli
1 dl kruskakli
1 dl linfrø
2 ts salt
7,5 dl vann

Alt blandes i en bolle, og skal stå for å svelle i ca 10 min.
Blandingen fordeles på tre brett med bakepapir. Hver blanding smøres ut med en slikkepott. Jeg strødde på sesamfrø på toppen etter tips fra tante!

Stekes i ovnen på 150 grader, varmluft. Alle tre brettene kan stå i ovnen samtidig! Etter ca 10 minutter taes brettene ut, og man bruker en pizzarulle til å skjære passe knekkebrød. Etter dette stekes de i 1 time og 15 min. Når de er ferdige, setter man opp døra på ovnen mens den ennå står på, og lar den stå slik noen minutter (for å fjerne fuktighet)

Hvis noe er skikkelig nei-nei mtp karbohydrater, finnes det i såfall noe som erstatte denne matvaren så knekkebrødene blir sunnere? Jeg har prøvd ett lavkarbo-brød i dag men desverre falt det absolutt ikke i smak.... Men disse knekkebrødene derimot er veldig gode....

Guttem@mm@ sa for siden:

Hehe, jeg har ikke helt fått fatt i de ulike her jeg... bare svarte atkinson fordi jeg måtte velge noe... Har tenkt å leve på mindre karbohydrater, trene mer og spise oftere.. er kanskje selvkomponert det da?

Tusen takk for svar forresten:)

nellie sa for siden:

Det blir nok egenkomponert, ja:) Da kan du jo egentlig velge selv. Blir ikke så mye karbohydrater ut av den oppskriften du la ut. Bruk store havregryn isteden for de små. Også går det ann å bytte ut rug med kruskakli f.eks. La knekkebrød være tilbehøret og gjør heller sånn at pålegget er hovedmåltidet. Masse proteiner og greit med fett i pålegget, så blir det bra:)

Guttem@mm@ sa for siden:

Tusen takk for svar, da baker jeg dem med litt mindre havregryn og 3 dl kruskakli istedefor 2 dl rug og 1 dl kruskakli. Jeg har ikke tenkt å holde meg helt unna karbohydrater, bare kutte dem ned til et minimum så langt det lar seg gjøre:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.