< Tilbake til oversikten

Jamie Olivers Food Revolution - jeg er i sjokk

Iset sa for siden:

Har dere sett den nye serien hans, der han fyker rundt i USA og skal hjelpe dem med kostholdet? Jeg har snart sett den første episoden, måtte ta en pause nå for å samle meg for dette er ille altså! Husker dere oppstyret da han skulle lage sunn mat på en britisk barneskole, og foreldre stod utenfor gjerdene og stakk inn McDonalds-poser og sånt til ungene og protesterte vilt?

Dette er enda verre ...

Seksåringer ble spurt om hva Jamie holdt i hånden da han viste dem en bunt med grønnsaker. De visste ikke, en unge foreslo poteter. Det var tomater han holdt opp, vanlige tomater. :eek:

Kantinedamene på den amerikanske barneskolen er ufyselige og kalde og skjønner ikke hva som er galt med den maten de serverer. Dvs. pizza med tykk, hvit bunn til FROKOST, ferdig-kyllingnuggets til lunsj osv. Da de skulle lage potetmos, sa Jamie at de måtte skynde seg å skrelle poteter om de skulle rekke lunsjen. Da lo bare kantinedamene. Skrelle poteter? Nei, de brukte et fantaaastisk produkt som het "potato pearls". Altså en svær pose med noe som lignet på små perler som skulle blandes med vann. Ganske likt potetmosposene vi har her, bare dette var altså små kuler. Bare herdet fett, smaksforsterkere og diverse crap. Åjoda, det var da såå sunt og godt.

Nå før jeg måtte sette på pause fordi jeg holdt på å få hjerneslag av vantro, skulle Jamie lage sunn mat en dag i kantinen, han fikk nemlig en uke på seg til å vise at maten KUNNE være sunn og samtidig god og raskt laget. En fyr (helsedepartementet eller noe sånt?) kom og spurte om å få se menyen hans. Den så bra ut den, helt til han sa at det manglet BRØD. Jamie hadde fullkornris til lunsj, men det var ikke nok, ungene måtte ha TO brød-enheter til hvert måltid. Så da måtte de servere den elendige pizzaen eller burgerbrød eller lignende ved siden av, da ble det "riktig ernæringsmessig". :snill: Men det teiteste var jo at de lot ungene VELGE om de ville ha den dårlige maten eller Jamies mat, klart ungene velger pizza fremfor kylling og salat når de ikke er vant til å spise sunt whatsoever! Og da ble jo kantinedamene helt salige og litt sånn "hah, hva var det vi sa". Jeg blir helt matt.

Nå skal jeg se resten av programmet før jeg går og legger meg og har mareritt.

The Dude sa for siden:

Utrolig hva man får til med mange nok timer råopptak og et redigeringsverktøy.

Myrull sa for siden:

Det er ikke rart folk sliter med overvekt der borte. :rolleyes:
Helt vanlig nrosk kosthold er jo ensten helsekost i forhold.

Jeg har familie i USA å jeg husker at de var på besøk for mange år siden å da hadde de sukker å kakestrø på sjokoladepålegget for det var ikke søtt nokk. :eek:

Men, det er unger i Norge også som ikke vet hvor egg og melk kommer fra f.eks.

Minni1 sa for siden:

Jeg har også sett litt av de progrrammene der.
Ble ganske sjokkert.

Iset sa for siden:

Ja, klart det, dette er jo klippet voldsomt (Jamie ble jo selv sitert i en avis på en måte som fikk ham til å fremstå som en som mente alle amerikanere var dumme og late osv, noe han ikke hadde sagt).

Men altså, når det finnes voksne folk her i Norge som spiser vanlig "sunn" mat og som ikke vet hva auberginer og jalapenos er for noe, og som tror parmesan er et krydder, tviler jeg ikke på at mange amerikanske barn (som kommer fra verdens feteste by) ikke aner hva tomater er. Og disse barna VISSTE det jo faktisk ikke!

Jeg ble bare veldig satt ut av programmet og over hva de serverer på skolene der borte, og at den familien han besøkte (der ALLE var overvektige, absolutt alle, selv den lille jenta på 4 år) spiste smultringer med sjokoladetrekk til frokost.

aslaug sa for siden:

På hvilken kanal gikk dette programmet Iset?

Iset sa for siden:

Jeg lastet det ned, det er kommet ut fire episoder i England eller USA. Jeg vet ikke om det går på TV her, men det kommer nok etterhvert.

Cherry sa for siden:

Han hadde det samme problemet når han skulle sunnifisere skolene i England. Det ble for dyrt, ungene ville ikke ha maten, bla bla bla. Var til og med en unge som sto og gråt fordi han var sulten og de fikk ikke fish fingers og sloppy joe's. Tror han skrek noe om barnemishandling og ett eller annet. Jamie prøvde sitt beste for å få han til å SMAKE på maten, men det virket bare til å opprøre han mer. Tar jeg ikke feil så tror jeg denne gutten var rimelig...for å si det rett ut....feit!

Men jeg skjønner dem jo på en måte, for man får jo tidlig en oppfatning på hva som er godt og ikke godt. Han har jo vært flink og introdusert en del retter barn kan finne på å spise, men barn vil på ett generelt grunnlag ikke spise grønnsaker dersom de vet at det er grønnsaker. Derfor er det nesten håpløst å introdusere salater og sånt uten noe motstand fra barna.

Kula sa for siden:

I Norge har vi like høy andel overvektige (BMI > 25) som i USA.

Veggpryd sa for siden:

Ikke ødelegg moroa da, Dude! Vi liker å bli litt sjokkerte, og jeg tror ikke noen tar skade av å tenke litt over at noe er veldig galt med våre moderne kostvaner. :)

Veggpryd sa for siden:

:lol:

Går det an å laste det ned fra nettet?

Jeg liker det Jamie Oliver holder på med. Selv om det ikke er helt etter det jeg selv ville anbefalt av mat, er det han gjør beundringsverdig. Kostholdet i den vestlige verden er så fullstendig skakkjørt, og han har en vanskelig jobb foran seg for å få folk til bare kikke ørlittegrann på hva de egentlig spiser.

Flippy sa for siden:

Så en episode for noen år siden, der minst ett av barna faktisk kasta opp av å måtte spise grønnsaker :eek:

Iset sa for siden:

Ja, jeg lastet det ned fra tvtorrents, men du må være medlem der ser du. Det ligger kanskje på isohunt, jeg skal sjekke. Du m ha uTorrent eller lignende, men det vet du sikkert.

Jeg liker også Jamie, syntes fryktelig synd på ham da han satt og gråt i første episode. Han sa at han bare prøvde å hjelpe, men de ville ikke forstå.

Veggpryd sa for siden:

Så dum jeg er :blond: Jeg kan jo selvsagt finne det på YouTube. "Alt" er jo på YouTube for tiden! :lol:

Iset sa for siden:

Det kan du nok men det ligger vel ikke hele episoder der? :hmm:

Huldr sa for siden:

Det betyr jo ikke så mye, da. Det er vel størrelsen på overvekten som er den store forskjellen ...

BlirFjong sa for siden:

Dette programmet må jeg tydeligvis sjekke ut altså! Er Jamie Oliver fan..

Høres jo helt sykt ut!

Iset sa for siden:

Jeg kjenner jeg faktisk har lyst å kvele den radioreporteren i det programmet, for en idiot!

Kula sa for siden:

Nja, jeg vet ikke det...

2 av 3 voksne nordmenn er altså overvektige. Her slår vi USA. 20% av den norske befolkningen er fete (BMI > 30). Det er ikke svært langt fra tallene i USA. Det som skiller er ekstrem fedme, altså BMI > 40. Der leder amerikanerne, men de utgjør jo uansett en liten andel.

Iset sa for siden:

Eh ... Jeg ser episode 2 nå og blir mer og mer matt. På denne skolen i USA får barna altså ikke lov å bruke gaffel eller kniv før de fyller 10 år. Alt må spises med skje eller hendene. WHAT??

Myrull sa for siden:

Hvorfor det? :confused:

Iset sa for siden:

Fordi de kan skaaade seg, må vite. Det er helt horribelt.

Mosepjusk sa for siden:

:eek:
Kan du sende meg en link, eller skrive hva jeg skal søke på for å finne riktig program til nedlasting?
Dette høres helt sykt ut!

Minni1 sa for siden:

Jeg tror norge kommer raskt etter USA.
En ting er uvitende foreldre men jeg tror jammen det er mange uvitende personer som jobber med barn. Skulle ønske han Jamie ville komme til norge og undervise foreldre og barn i mat vett.
Jeg heier på foreldre som står på for å opplyse barnehager og skoler i nyttig mat for kroppen.

Det er så viktig å forebygge.

The Dude sa for siden:

Enig med deg der. Det virket bare som Iset mente dette var noe som var spesielt for USA. Men det er akkurat likt i Norge og i resten av verden og sånn sett ikke så sjokkerende.

Her er forøvrig en fantastisk tale av Jamie Oliver. Han taler for en forsamling av millionærer, milliardærer, politikere, professorer, næringslivsledere og andre innflytelsesrike folk. Den er både sjokkerende, inspirerende, rørende og engasjerende. Du kan klikke på en link under videoen for å støtte hans opprop. Får han nok stemmer vil forsamlingen støtte forslaget hans og bevilge penger.

Jamie Oliver taler for TED, inkluderer klippet med ungene som ikke vet hva tomat er.

Iset sa for siden:

Nei jeg blir sjokkert over det jeg ser, det er det samme hvilket land det er, jeg har jo sett programmer fra feks. England før der det handler om det samme. Men jeg må si at amerikanere ofte er litt spesielle på dette området med at barn kan skade seg av ditt og datt. Jeg tviler på at så mange andre land forbyr barn under 10 år å bruke gaffel og kniv på skolen. Jamie trodde rektor køddet, han holdt på å daue da han fikk beskjed om det.

Nå handler det jo om akkurat den byen som er kåret til verdens feteste by, som da ligger i USA.

Elinee sa for siden:

Det er helt sykt, sett det jeg og. Jeg er så glad for at vi som regel har en litt annen kultur her og at vi smører maten til barna våre selv! (Selv om det er nok av sånne her og nå...) Når jeg bodde i Spania, hadde folk bare med seg kaker, croissanter ol. på skolen. Ingen klarer jo å konse i timene, for de er helt høye på sukker og slappe av null næring. Skjønner ikke hva sånne foreldre tenker med!!!

Iset sa for siden:

Det er jeg klar over, det er tragisk og han skulle nok tatt seg en tur hit også. Men det JEG reagerer på er ikke at folk i USA er så "tette i pappen" for det er de jammen her også. Jeg reagerer på måten Jamie blir tatt imot på, det er det som sjokkerer meg. Måten han blir behandlet på, motarbeidet hele tiden, at unger (samme hvor de kommer fra) ikke vet hvordan tomater og poteter og blomkål ser ut, noe min datter har visst fra hun kunne snakke. Ja og så dette med at de ikke får bruke kniv og gaffel, akkurat DET hadde nok ikke skjedd så mange andre steder enn USA vil jeg påstå, men det er jo ikke likt overalt der heller.

I Spania får man forresten kjøpt babygrøt med sjokoladebiter i. :eek:

blåbær sa for siden:

På skolen der jeg har praksis for tida er de veldig stolte av å dele ut gratis frukt til elevene. Men alle klassene har en avtale der elevene bytter på å ta med kaker til klassens time (en gang i uka), og hver dag er det noen som selger enten kake eller grandis i kantina til inntekt for skoleturen.

wevi sa for siden:

Jamie gjør en kjempejobb! :) Eller prøver ivertfall på det.. Jeg klarer ikke å se på det, jeg blir lynende førrbainna! ;)

Photobscura sa for siden:

Vil bare skyte inn at fedmeepidimen i statene ble et faktum etter at kravene for hva som definerte fedme ble endret med bmi for noen år siden ... Det er jo noe betenkelig.
Likevel er jeg enig i at det er helt utrolig den totale mangelen av næringsvett som eksisterer, altså!
Jeg husker selv da jeg var på språkskole for femten seksten år siden i Brighton i England. Min sedvanlige lunsj hjemme på barne- og ungdomsskolen var to skiver grovbrød med typ ost/salami/servelat etc, en gulerot, og så kjøpte jeg melk på skolen. Om det er sunt med de øynene jeg har i dag, tja, men sammenlignet med det jeg fikk fra vertsfamilen der; En liten pose potetgull, en sjokoladebar, en sandwich av loff og så fikk jeg med ett pund til å kjøpe brus fra brusmaskinen. Vi nordmenn var jo helt sjokka, og det hendte ofte at vi kasta lunsjen vår og gikk på maccern og kjøpte kyllingsalat, eller frukt på en sjappe i nærheten. Lærerne syntes vi var helt koko, men man ble jo ikke ordentlig mett med en sånn lunsj, liksom!

Ferskenbeinet sa for siden:

Og i amerika er det vistnok morsmelkerstatning med sjokoladesmak! SYKT!

Iset sa for siden:

Whaat? Seriøst? Er du sikker? Det vet jeg ikke helt om jeg klarer å tro på, så spesielt er det.

Smakfull sa for siden:

Har sett tre episoder av dette og det er til å bli sjokkert av..

Synes det verste er de reglene de har for ernæring. Minst 1 og 3/4 cups med grønnsaker må bli servert til et måltid, og pommes frites regnes som en grønnsak. Så alle unger og ungdommer spiser "grønnsaken" pommes frites til lunsj.

Den familien var også ganske ille, donuts som ble dyppet i sjokolepålegg til frokost og ikke en eneste grønnsak ble kjøpt inn.

På min ungdomsskole var ikke det som ble solgt i kantina heller regnet som særlig sunt. Vi hadde toast en dag og grandiosa en annen dag, men det kostet jo penger og de aller færreste spiste kantine-mat hver dag.

Iset sa for siden:

Ja, de måtte ha 2 brødenheter til hvert måltid, så da Jamie serverte fullkornpasta med grønnsaker og kylling, fikk han ikke godkjent det fordi det ikke var BRØD til! :eek: Så han måtte servere lyst brød, altså LOFF ved siden av, eller noe. Eller ble det den pizzaen? I hvert fall noe lyst brød. Jamie var helt sjokkert og mente systemet var crap. Han er ikke alene om det nei ... Han snakket mye om carbs, carbs, carbs, ungene fikk bare i seg carbs, noe de gjorde. ALL melk var sukret og smakssatt med sjokolade eller jordbær.

Og i den episoden jeg så i går, det var vel episode 3 tror jeg, så ble pommes frites regnet som grønnsak ja. Og Jamie hadde SYV sorter grønnsaker i denne teryiaki-retten han serverte. Neida, det var ikke nok, dama kunne SE at det var litt mindre mengde enn denne 1,5 cupen eller hva det var. I køen ved siden av forsynte tenåringene seg med burgere og pommes frites ... Da Jamie spurte hvor grønnsakene var der, hvorfor han fikk reprimande pga. mangel på grønnsaker (som var tullball!) mens det ble servert pommes frites og burgere ved siden av, sa dama at pommes frites var en grønnsak og at de hadde salatbar til maten. INGEN forsynte seg av salaten, ingen! Så hvor er logikken? Jamie så ut som om han holdt på å få slag. :o

Den overvektige familien han skulle hjelpe, løy jo om å ha fulgt programmet hans, ingen av matvarene han hadde kjøpt inn var rørt, og han fant takeaway-bokser på bordet osv, mens mora stod der og bedyret at hun hadde fulgt menyen, noe hun aldeles ikke hadde gjort. Pinlig å se på.

crystall sa for siden:

Nå står de 5 første episodene på nedlasting her også :) Gruer meg nesten til å se på, for jeg vet bare med å ha lest tråden at dette kommer til å proosere meg uten like!

Har forresten samme erfaring som photo fra jeg var på språkskole i england for 5-6 år siden.. Matpakken vår bestod av en sandwich av loff med skorpene skjært vekk! (Skulle ønske dette var en overdrivelse, men desverre...) En kjeks, en pose chips og ett pund til brusmaskinen. Og det var KUNN brus i maskinen, ikke noe vann eller noe annet uten sukker i. Rart jeg la på meg på de tre ukene jeg var der..?

molo sa for siden:

jeg vet det er ille , jeg var aupair i orlando for 19 år siden og da spiste ungene kjeks med kanel og sukker greier eller sultetøy til frokost og lunsj , i barnehagen der gidde dem ungene salt kjeks ( salte fisker...sånn kino snop) til mellom mat , små hamburger som lunsj ...osv ...huska jeg var helt sjokka i den tiden:eek:

Myrull sa for siden:

Sett de 3 første jeg nå.. :rolleyes:
Så tverr hun er hun "sjefs" kokka på den barenskolen.
For ei negativ dame.

Å chips er jo en fin grønnsak. :snill:

Iset sa for siden:

Ja, Alice, var det ikke det hun het? Hun er uspiselig altså! Skikikelig bisk. Og han radioverten ... dåne

Cherry sa for siden:

Har sett litt på ett annet program med Jamie i dag. Eat to save your life. Han har ett program med 18 briter som alle sakte men sikkert spiser seg ihjel. Ikke alle var tjukke heller.

Jeg ble litt redd av å se på det. De hadde bl.a 2 lik de frøs og delte i to slik at vi fikk se virkningen av fedme inni kroppen, kontra ett tynt menneske inni kroppen.

De snakket også en del om farligheten med "satureted fat", feite melkeprodukter og salt. Må si jeg er en smule skeptisk til å spise kremfløten min etter det...

Også skjønner jeg ikke hvorfor jeg ser på sånne programmer, jeg blir jo hypokonder av sånn:p

Iset sa for siden:

Oj det må jeg se om jeg finner på nett, skal se nå. Takk for tipset!
Jeg er igang med episode 4 nå, har snart sett hele, og jammen - radioverten har snudd om! Nå liker jeg ham bedre, han er i grunnen ganske sympatisk altså, han har bare grodd fast i det han har trodd på og den behagelige livsstilen der man bare gir f. Nå er han annerledes, sitter til og med og anbefaler folk å stikke innom Jamies kjøkken. :D

Carisma sa for siden:

Jeg går ut fra de samtidig hoppet elegant bukk over det at karbohydratene gjør at dette fettet lagres? :rolleyes:

Cherry sa for siden:

Neida, de var både på karbohydratene og fettet, og saltet...og ....fiber, antioksidanter osv. Men de var inne på godt og dårlig fett, godt og dårlig kolestrol, gode og dårlige karbohydrater.

Nannah sa for siden:

Det jeg ble forbauset over da jeg var i USA for en del år siden var den supre tilgangen på råvarer, frukt og grønnsaker i butikkene...det bugnet med gosaker! Slettes ikke vanskelig å spise sunt!

Men samtidig bugnet det jo med alskens usunn mat også...og innfartsveiene til de store byene var nærmest brolagt med junkfood-sjapper som Mc Donalds, Kentucky Fried chicken, Taco Bell osv...samtidig som det fantes flotte, rimelige spisesteder med mye god og sunn mat. Så også her fantes det ingen unskyldning til å spise dårlig mat.

Men.....butikkene skilte klart ut etterhva slags nabolag de lå i....de fattigere lr farged bydelene hadde mye dårligere tilgang på gode råvarer. Det er skremmende at denne trenden nå når Norge.
Sjekk fx ut Meny på Skedsmo kontra en Meny på Oslo vest...det er himmelvid forskjell i vareutvalg og kvalitet!

Overvektandelen blant befolkningen var helt påtakelig synes jeg, men nå idag kommer vi i Norge etter med stormskritt...for her har jo de samme kjedene dukka opp som paddehatter de siste årene...billig unyttig drittmat.
Amerikanerne hadde også et ganske annet syn på hva som var sunt enn det vi hadde. grovbrød fantes ikke...det var kun hvitt brød med brun farge i...men de anså surdeigsbrød som helsekost...selv om det var like hvitt... Moren til min amerikanske venninne var helskostfanatiker og sukker hater....men like fordømt fikk vi servert posjerte egg og rosin muffins til frokost:eek:
En grusom kombinasjon:p

Mitt værste mat exempel fra Norge: Mor utenfor Obs...som heller Pepsimax på tåteflaska til sitt 10-12 mnd gamle barn!!! Stikk den!!

Cherry sa for siden:

Det verste syns jeg er den motstanden han møter fra ungenes foreldre. Foreldre som kommer ekstra til skolen med "junk food" til dem fordi de ikke liker at Jamie "tvinger" dem til å spise sunt. De påstår også at han gjør ungene kresne og fratar dem valgmuligheter. For all del, ungene kan få pizza en gnag i blant. Hamburger en gang i blant osv, men hvorfor kan ikke basisen i kostholdet deres være sunt? Hva er det som gjør dette til ett stort problem for foreldrene?

Iset sa for siden:

Ja, det er ufattelig. Hun kantinedama Alice i denne serien er jo også helt ånnas når det gjelder synet på junk. "I don't see nothing wrong with chicken nuggets, we have better food than you". Javel?

Buhu, bare 6 episoder i denne sesongen! Jeg har den siste på pcen nå, skal se den straks.

R0SA sa for siden:

Hele episoder ligger på youtube.

Bulldog sa for siden:

Å hjelp...

Jeg kom nettopp på en film jeg så; "Idiocracy". Anbefales.

Ferskenbeinet sa for siden:

det var en amerikansk venn av meg som sa det... Hun var sjokkert selv da hun kom hjem fra butikken etter første gang å kjøpe morsmelkerstatning og så dette! :rolleyes:

~Rosa Skydått~ sa for siden:

Latskap! Ren og skjær latskap! Tenk deg den dagen barnet deres kommer hjem og sier "mamma, kan vi ikke ha salat til maten?". Regner med at etter 10 år med å bare servere pølser og burgere, så vet ikke mamma hva salat er?

Jeg har lest en del av denne tråden nå og må bare kommentere dette med kniv og gaffel før de er 10 år gamle:
Mamma og pappa reiser på cruiseferie to ganger i året til karibien og sør amerika. En ting hun har bitt seg merke i er at samtlige amerikanere får kniv og gaffel til maten, de skjærer opp maten i små biter, legger ned kniven, albuen på bordet og spiser resten av middagen med bare gaffelen...

De kan være så stolte av landet sitt som de bare vil, men sannheten er at selv om de føler at USA tar vare på deres behov, så skjer nettopp det motsatte, USA ødelegger dem.

Jeg gikk selv på en skole i Wales da jeg var 3 år gammel og mamma nektet meg å spise kantinematen - jeg fikk matpakkelunsj! Søs og bror som var litt eldre og hadde lært seg å spise grønnsaker fikk spise fra kantina.

Jeg er veldig opptatt av at mine barn skal spise mat som er så naturlig som mulig Selv når jeg ikke har vært på diett har jeg fremdeles servert god hjemmelaget mat, og selv om jeg ikke er så begeistret for grønnsaker, så smaker eldstemann på 3 år og jeg grønnsakene sammen. Hun går også i en barnehage der selv rundstykkene er laget fra scratch, med ett varmt måltid om dagen og frukt hver dag.

Slik skulle det vært flere steder

IsBjorn sa for siden:

måtte og laste ned denne serien for å se om dette virkelig var så ille som det ble fremstilt her, og jeg er i sjokk... har akkurat sett episode 3... satt her med gåsehud å ståpels på hele kroppen gjennom hele episoden. Det å se de stoore kistene for stooore folk, se han radiomannen få treffe folk i sitt eget nabolag som sliter så veldig med overvekt, og hun jenta på 16-17 år, som har fått beskjed, "slanker du deg ikke nå, dør du om 5-7år"... var fantastisk å se han radiomannen snu 180grader rundt å støtte hele prosjektet!

Puh.. ble engasjert nå... men det er fordi jeg kjenner til hvordan det er å slite med vekta, det har jeg selv gjort siden midten av barneskolen.....

arnakristin sa for siden:

Hei,
Jamie slanker USA – Jamie Oliver’s food revolution starter på TV Fem tirsdag 17/8-2010, kl. 21.00

Licota sa for siden:

Herlig! :)

Vintergumman sa for siden:

Aaaah, hvorfor får jeg ikke inn kanal Fem? Det er jo der alle seriene mine går nå :( (og gubben er overlykkelig fordi vi ikke har den :_prikk:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.