ada-emilie sa for siden:
Mettet fett er ok så lenge det ikke spises sammen med (raske bare?)karbohydrater, så hva gjør at ost uten karbohydrater kan være en partystopper?
ada-emilie sa for siden:
Mettet fett er ok så lenge det ikke spises sammen med (raske bare?)karbohydrater, så hva gjør at ost uten karbohydrater kan være en partystopper?
Gracella sa for siden:
Det er ganske mye salt i ost, det kan jo være med på å hindre vekttap?
Charlott sa for siden:
Hvorfor vet jeg ikke, men at det er en partystopper for meg vet jeg.... :)
Tror forøvrig ikke at det har med salt å gjøre, fårepølse/spekepølse kan jeg spise uten vektstans :)
The Dude sa for siden:
Fordi melk ene og alene eksisterer for at pattedyr raskest mulig skal legge på seg nok til å klare seg selv i verden. Og ingen pattedyr spiser melk/melkeprodukter utenom den første delen av livet.
Melk består av bestanddeler som hver for seg kan virke uskyldige, men som virker som katalysatorer på hverandre, dvs at økning i insulinnivå ved inntak er større enn summen av virkningen av de enkelte delene.
Melk passer bra for babyer, mindre bra for voksne.
Runegutt sa for siden:
Fordi melkeprotein raskt kan omdannes til glucose, noe som gir blodsukkerstigning---- Stigning i egen insulinproduksjon----- Stopp på fettforbrenning
ada-emilie sa for siden:
Der gir du meg et konkret svar, Runegutt. Tusen takk. Vil det si at de proteinpulverne man kjøper av melkeprotein er dumt for oss å kjøpe også da? Er soyaprotein og eggprotein bedre og like bra som kjøtt? Hvorfor omdannes det raskt til glukose? Er det fordi det er raskt å bryte ned?
ada-emilie sa for siden:
Jeg leste nettop at wheyprotein taes opp raskt og kan omdannes til sukker og lagres som fett, men kasein(melkeprotein) er det langsomt opptak på. Står her:
www.iform.no/pub/art.php?id=501
Et annet sted fant jeg dette:Kasein protein er relativt lett å få i seg fra kosten (melk, cottage chease, ost osv) mens du kun får små mengder whey i fra melk (20% av proteinet).
Rent melkeprotein består av 80% kasein og 20% whey.
Whey protein løser seg lett og absorberes raskt. Dette kan virke som en bra ting. Men når whey protein absorberes så raskt, resulterer det i en rask økning i insulin nivået og gjør også at mye av aminosyrene forbrukes som energi - ikke for muskelvekst.
I tillegg viser en annen nylig studie at "trege" proteiner som kasein er bedre enn "raske" protein som whey også rett etter trening.
Kasein inneholder en høy konsentrasjon av aminosyren glutamin (20,5%). Faktisk mer enn både whey, egg eller soya protein. Å supplere med denne aminosyren, spesielt i peptid form, som her, kan spare muskelmasse under intens trening og under diett.
Skulle ønske det fantes ost med kun kasein:) Men når det kun er 20 % av den typen som opptaes lett synes jeg det er rart at det skal ha føre til fettlagring. Kun whey,ja, som proteinpulver,men ost? ikke logisk for meg.
ada-emilie sa for siden:
Studier viser at soya protein tas veldig raskt opp i kroppen, mens melkeprotein absorberer mye langsommere
Det er kaseinet i melkeproteinet som gjør at opptaket går langsomt, det surner i magen og frigjør aminosyrer over en syv timers periode. Det andre primære melke proteinet er whey, som absorberer og oksiderer lett. Det gjør det til et veldig godt produkt for muskeloppbygging, men den har ikke noen antikatabole egenskaper. Noen produsenter av whey produkter har tilsatt glyserol for at det skal ligne litt mer på kasein slik at opptaket blir litt langsommere.
Akkurat som whey er soya protein raskt absorberende. Det leder til rask nedbrytning i leveren. Det er annerledes enn melkeprotein i både aminosyresammensetningen, og i fordøyelighet hvor melkeprotein er betydelig bedre. Soya proteinets aminosyre-sammensetning brytes raskere ned i leveren enn hva whey ville ha gjort. Whey har mer velbalansert sammensetning av aminsoyrer.
Insulin kan også være med i bildet, siden visse aminsyrer kan fremme til frigjøring av insulin. Dette gjelder spesielt leucine og fenyalin. På en annen side, så har forskning bevist at et protein måltid ikke fremmer frigjøring av insulin. En ny studie så på forskjellen i fordøyelse systemet mellom soya og melkeprotein. De fant ut at soya blir absorbert nesten 50 minutter raskere enn melk. Det er fordi at begge de to faktorene i kasein, eller et kasein peptid som kalles casomorphin, reduserer hastigheten gjennom innvollene, noe som igjen gir et saktere protein opptak. Jo raskere opptaket av soya er, jo raskere vil aminsyrene brytes ned og mindre protein vil du da beholde enn du ville gjort med melkeprotein. Dette forklarer hvorfor melke protein er helt klart å foretrekke fremfor soya for de som er interessert i å bygge opp kroppen sin.
ada-emilie sa for siden:
funnet her: www.treningsforum.no/php/art.php?id=153
Runegutt sa for siden:
Jeg er IKKE matforskolog (Bra ord?) Men.... jeg har Diabetes 2.
Enkelte oster, som f.eks Norwegia gir meg noe økt blodsukker.
Græddost går mystisk nok bra.
Værsegod å bli smårar.
Kan whey-innholdet variere fra ostetype til ostetype? Reint wheyprotein får blodsukkeret mitt i taket, så det skal ikke brukes av meg flere ganger.
Photobscura sa for siden:
Jeg får også forhøyet blodsukker av spesielt ost. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg er kaseinintolerant, da.
ada-emilie sa for siden:
Om forholdet mellom myse og kasein alltid er i forholdet 20-80 eller varierer fra ostetype til ostetype (av de hvite) er svært interessant å vite siden det er bare myse som øker blodsukkeret raskt. Vet ikke hvem som vet sånt jeg.Tror ikke ernæringsfysiologer er inne i det.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.