< Tilbake til oversikten

Hvordan overbevise mormor (og andre skeptikere)?

Maramell sa for siden:

Hei! Jeg har gått på EasyLife siden januar, men har sett mer og mer på ketolysekuren og synes den virker meget interessant. I bunn og grunn er det jo mye av det samme opplegget som EasyLife, med tanke på at du kommer i ketose. Du bare dropper pulveret og spiser sunt i stedet.

Derfor jobber jeg nå iherdig med å overbevise mormor (60 år) om at hun må forsøke ketolyse, men hun sier nei. Klart og tydelig. Etter år med jojo-slanking har hun mistet troen på at det er noen vits i å prøve. Derfor påstår jeg at med ketolyse er det noe annet. Du mister ikke muskelmasse og du er ikke sulten.
Hun lar seg imidlertid ikke overbevevise. Derfor lurer jeg på om det er noen av dere som har noen gode argumenter?

Har dere selv eller kjenner dere noen som har holdt vekten i ettertid?
Og hvilke råd kan dere komme med til dem som virkelig ikke vil gi slipp på potet og brød?

Tusen takk for hjelpa på forhånd!:)

BlirFjong sa for siden:

Jeg var selv veeeeeldig skeptisk da jeg skulle begynne på ketolyse, hadde relativt liten tro på det... Etter en del lesing her inne og i boka bestemte jeg meg likevel for å gi det en sjanse. Jeg bestemte meg for å gi det 14 dager og deretter evaluere det. Som jeg sa til sambo da "Hvis jeg ikke har gått ned noe i løpet av 14 dager så har jeg ingen tro på det".. SÅ negativ var jeg altså ;)

Heldigvis merket jeg fort nedgang i tillegg til at jeg følte meg mye bedre i magen, som jeg har hatt mye problemer med tidligere.. type luftplager, plager med fordøyelsen, mye lyd og bråk fra magen... Dette overbeviste meg.

Så det jeg tenker er at du må overbevise henne til å prøve det, for å kjenne effektene av kostholdet på kroppen var det eneste som virkelig overbeviste meg til å fortsette. Ved å lære av erfaring rett og slett.

Noen gode argumenter for å få henne til å forsøke det? Hmm.. hva med å gi henne boken og lese den for din skyld? :) Man må nesten ha lyst selv for å forsøke en slik omlegging av kostholdet, og jeg tror det er vanskeligere for noen enn for andre..

Lillevoff sa for siden:

Gi henne tid. Når hun ser at du lykkes med det, vil pipa få en annen lyd.

Ble selv møtt med bare skepsis da vi satte igang, men nå er flere av mine overvektige familiemedlemmer også litt lystne på å prøve seg. 20 kg minus på meg og 30 på mannen er ganske bra reklame, nemlig! :D

Fedonisten sa for siden:

Mitt råd er: ikke prøv så hardt å overtale henne! La henne få se at du lykkes og så bli nysgjerrig. Gi henne mulighet til selv å få lyst til å prøve og lyst til å få litt hjelp av deg. Du kan ikke tvinge motivasjon og lyst til å prøve noe nytt på noen, og å gå fra "tradisjonell kost" til Ketolyse er en ganske ekstrem forandring for de fleste. Og spesielt for noen på 60 år.

Stor :klem:

Imp sa for siden:

Signerer Fedonisten. Den eldre garde er nok den mest vanskelige å overbevise...

Furine sa for siden:

Eg signerer Fedonisten her, ver eit godt eksempel og pirr nysgjerrigheita deira.
Eg har lufta tanken til svigers om lavkarbo no siste tida (han har dia2 og ho er gbp-operert men framleis litt for glad i brødmat og poteter), og dei ser jo at både eg og sambu har minska siste året og "ser godt ut" som dei seier. Så det har jo i det minste fått svigerfar til å tenke litt.. ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.