Maja sa for siden:
Jeg fant denne oppskriften i VG-helg forrige uke og så vidt jeg kan se er den en perfekt lavkarbomiddag.
Jeg siterer fra mesterkokkeskolen ved Magnar Kirknes:
"Liveche-kylling fra Østfold er et av de senere års mest interessante matprodukter. Produsenten har lykkes i å lage store saftige kyllinger med en særegen smak. Lyse og luftige omgivelser med rikelig tilgang på vegetabilsk fôr er opplagt en suksessfaktor i denne kyllingproduksjonen:"
Til 4 personer:
2 store kyllingbryst (Liveche)
100 g mozzarella ost
50 g revet parmesanost
Blader av basilikum
8 baconskiver
Salt og pepper
Olivenolje
Saus:
3 dl creme fraiche
1 ss sterk grov sennep
2 dl vann
2 ss kyllingfond
2 ss finhakket bladpersille
salt og pepper
Fremgangsmåte: Lag et snitt i kyllingbrystet (følg den naturlige delingen i brystfileten) og brett ut. Krydre med salt og nykvernet pepper. Riv mozzarellaosten i biter og riv parmesan med rivjern og legg på fyllet. Legg over 3-4 blader med basilikum og brett sammen, før baconskivene surres rundt. Fest med tannstikker eller hyssing om nødvendig.
Legg kyllingbrystene i en ildfast form. Kvern over pepper og drypp dråper av olivenolje over.
Forvarm ovnen til 180 grader og stek i 25-30 minutter. Dette gjelder for store livechekyllingbryst som veier 300 g. (mitt veide ca 600 g og trengte nærmere en times steketid) La kjøttet hvile 5-10 min før servering.
Fremgangsmåte saus:
Bland CF med grov sennep, kok opp og tilsett vann og kyllingfond. La sausen koke på svak varme til den har fått en passende tykkelse (NB! Jeg måtte jevne med 1 ts johannes). Tilsett finhakket bladpersille og smak til med salt og pepper. Tøm sausen over kyllingbrystene og server. Kokken foreslår dampet basmatiris som tilbehør. Det lagde jeg til gubben som ikke er på lavkarbo. Selv spiste jeg wokede grønnsaker til.
Bon apetit!