jeg tror jeg spyr hvis jeg må spise en omelett til, og saltmat eller kjøtt orker jeg rett og slett ikke om morgenen. Er det noen som har noen forslag til meg? For øyeblikket kyler jeg ned en proteinshake til frokost sammen vitaminene, men den holder bare en time halvannen og da er det fremdeles lenge til lunsj...
og der er det begrenset hva som er lov. Til vanlig, altså "life before Atkins", består (bestod) frokosten av Lindberg Frokostblanding, 4-korn eller bran flakes sammen yoplait 0.1%. Det er en akseptert frokost på Lindberg, og muligens i de senere faser av Atkins, men ikke nå. Har 10-15kg. jeg vil ned, så det tar nok enstund før jeg når de stadiene..
Gleder meg til det, for den frokosten har jeg levd godt med i 6 år, og lengter tilbake.
SÅ det jeg altså lurer på, er hva man kan spise unntatt middag og egg på Atkins induksjon...
Og Mofedilla, har vært der men er litt matlei akkurat nå tror jeg.. Bare lyst på grønne epler og yoghurt...
Det er egentlig bare frokosten som er problemet (og kaffe latte, da..) på induksjonen, resten av dagen går det helt supert. FÅr bite tenna sammen til jeg kan spise mer variert senere!:)
Jeg slet med det samme da jeg var på induksjon.. husker ikk ehelt hva jeg fant ut jeg.. tror jeg tok en halv avocado med ost på, ellernoesånt.. og reker oppi :)
South Beach har i hvertfall en "frokost uten egg"-tråd til Fase 1 som Marianne har laget: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2112
Du kan jo titte der og se hva du kan bruke på Atkins.
Ellers kan du vel lage deg salat? Salater kan jo varieres i det uendelige - også med diverse kjøtt og oster i.
Eventuelt salat med kokt egg i, hvis du må ha i deg egg?
Har du prøvet å variere omeletten til stekt egg, kokte egg, bløtkokte egg, eggerøre etc :o Kanskje du ikke blir så fort lei av egg slik...? :rulleøyne
Hva med skinke og grønnsaker rullet i salatblad (salat-tortilla liksom)?
Grønnsaksjuicer?
Rekecocktail?
Rester fra middagen dagen før?
Har ikke satt meg godt nok inn i induksjons-reglene, så du får plukke vekk det som er 'fy'-mat her.
Ellers - hvor lenge skal du gå på induksjon har du tenkt? Det kan jo være at du holder ut med litt egg til du vet at du får spise noe annet? :)
Jeg spiser selv youghurt naturell til frokost - eller salat. Skal si fra hvis jeg kommer på noe mer, jeg!
Når du er ferdig med induksjonen kan du ha smoothie. Jeg er heller ikke noe frokostmenneske, og smoothie er midt i blinken for meg. :D
Slik lager jeg min:
100 gr frosne bær (bruker helst blåbær da det er så super-sunt!!)
2 rå egg
litt vann for å tynne den ut litt
30-40 ml Udos Choice
Vitaminpulver (B og C - kan sløyfes)
1 ss vanilje kesam
Hei The!
Ser du har fått mange gode forslag allerede men, kanskje du kunne prøve min form for "pannekaker". Jeg pisker/rister sammen ett egg og steker det på godt varm stekepanne. Har litt smør i pannen når jeg steker første "pannekake". Jeg steker opp flere av gangen. De kan oppbevares i kjøleskapet 3-4 dager. (Første "pannekake" blir sjelden helt fin, ellers blir det tynne fine kaker).
Spis dem med det pålegget du liker f.eks. ost eller reker med majones.
Ellers kan jeg anbefale Rolls. Les mer om det i egen tråd i min introduksjon.
Skulle gjerne gitt deg linken,- men fikk det ikke til. :rolleyes:
Lykke til!
Dere er jo aldeles supre allesammen! Jeg har endt opp på proteinshake-frokost, og
har egentlig vært på induksjon i over to uker nå, men ble sabotert av omgangssyke hvor jeg bare måtte spise banan og litt brød. Det er vel derfor jeg i etterkant fikk aversjon mot kjøttmat og egg, siden jeg var småkvalm lenge.
Tenker jeg går for Iset-smoothie etterhvert, kanskje også litt yoghurt med proteinpulver, er det lov? Sånn etter induksjon, mener jeg? Forresten, Iset, takk for sist fra dinbaby, husker deg derfra, og din generøse utdeling av råd til trengende, og ikke minst sure skittkjerringer som fikk deg bort derfra:( Godt å "se" seg her!:)
Ok, jeg holder fortet på frokostfronten til jeg kan spise flere matgrupper..
Jeg synes det er vanskelig å spise frokost, fordi jeg er trøtt og sånt om morran.. Derfor DRIKKER jeg frokost:p Altså smoothie :)
Dette er min versjon;
2 egg
150 g bær (varierer hva slag hver dag) (jordbær har forøvrig lav GI)
Fyller opp med enten biola naturell, melk, yoghurt naturell, kesam eller vann
Noen dråper flytende natreen
Omtrentlig 1 ss rapsolje
Omtrentlig 1 ss psylliumfrø (noen bruker linfrø og soyaflak også, eller i tillegg)
Også koser jeg meg MASSE med denne, og løper til skolen :o Tar vitaminene mine sammen med smoothien, så husker jeg de også :) mitt lille morgenrituale, dette :)
Hvis du har psylliumfrø (fiber, kjempebra for fordøyelsen) oppi, så drikk et glass vann først - frøene suger opp vann. Gjelder om man har linfrø i også.
Uansett er det alltid lurt å starte dagen med et svært glass vann, kroppen blir superglad da, man har jo ikke fått i seg noenting på 7-8 timer :)
Lykke til med frokostene dine etterhvert da, THE :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.