< Tilbake til oversikten

Sjokoladekake på 3 minutter

Iset sa for siden:

Denne var faktisk ikke så verst. Jeg ble plutselig så godtesyk og måtte teste ut denne. Smakte som en kakete pannekake med god sjokoladesmak. Mettende er den også.

1 ss smør smeltes i en kopp i mikroen. La det såvidt smelte bare, og rør det godt, da blir røren luftigere.
Tilsett 1 egg og rør kraftig med en gaffel. Ha i 3 ss Sukrin, 2 ss kakao, 10 dråper vaniljeessens, 1 ss kremfløte og en klype salt.

Hell det i en liiiten mikrosikker form og nuke den i mikroen i ca. 1,5 minutter. Vend den over på en tallerken og server feks. med litt pisket kremfløte og noen bringebær.

2-åringen min fikk smake og ble helt ellevill, og her er det jo ingen skumle ingredienser (jeg er ikke skeptisk til litt Sukrin, det er ikke kunstig).

Jeg har ikke bilde, men min så ut som en litt tykk sjokoladepannekake, det avhenger av hvilken form man bruker. Det går jo an å bruke en vanlig liten skål også.

NB: det måtte såpass mye Sukrin til syntes jeg, jeg hadde bare i 2 ss og det ble litt lite søtt så neste gang blir det 3. Men mange her inne vil nok synes det er nok med 2 eller kanskje enda mindre. Smak dere frem! Det går jo an å tilsette andre ting også, feks. litt revet appelsinskall, peppermynteolje, hakkede nøtter osv.

Kitt sa for siden:

:sikle::hungry::sikle:

Tror dette må prøves i kveld!:D

Jabba sa for siden:

Hvorfor har du salt i?

Nannah sa for siden:

Er ikke 2 ss kakao veldig mye? Blir den kjempemørk?

Iset sa for siden:

Det er salt i fordi mannen på youtube der jeg fant oppskriften sier det skal være det, hehe. Men jeg vet ikke om det utgjør noen forskjell.
Og 2 ss kakao er helt passe synes jeg, det smaker skikkelig mørk sjokolade. Men man kan gjerne ha mindre i. Her kan man faktisk gjøre akkurat det man vil, mindre kakao, mindre sukrin, andre tilsetninger osv. :)

Jabba sa for siden:

Spennende !!! Jeg har kun Splenda og Stevia i skapet - hvor mye av f. eks Stevia bør jeg bruke?

Iset sa for siden:

Oj jeg er litt usikker, Stevia er jo så sterkt. Smak deg frem, vil jeg si.

Kajamor sa for siden:

Måtte prøve.....min fikk egentlig litt puddig konsistens.

Jeg synes nok 3 ss sukrin ble litt mye, og jeg liker søtt!

Iset sa for siden:

Jeg laget den to ganger i dag (siden minsten spiste opp alt første gangen og eldste også ville ha, hehe), og da hadde jeg 2 ss sukrin i den første og 3 i den andre. Jeg syntes absolutt det ble best med 3 ss, men det er jo en ren smakssak. Og min ble ikke pudding, den ble fast kake. Mulig du må steke den lenger, mikroer er av og til litt forskjellige. Prøv i et halvt minutt til. :)

Kajamor sa for siden:

Da skal jeg gjøre det neste gang. Takk:-)

Iset sa for siden:

Glemte å si at det også kommer an på typen form. Jo høyere kake du lager, jo lenger må den stekes. Jeg bruker en rund form som gjør at kaken blir ganske flat, kanskje 2 cm høy som en litt tykk pannekake. Så den stekes jo ganske kjapt. Steker du den for lenge blir den litt for tørr. Vanskelig det der, tror nok mange kommer til å feile litt før de finner den perfekte steketiden.

Fumle sa for siden:

Å! DETTE skal jeg prøve i kveld!!!! slurp

Jabba sa for siden:

Er bakekakao sterkere enn vanlig kakao?

Jabba sa for siden:

Hvor mange karber er det i denne mon tro?

Fumle sa for siden:

Æsj, det ble gelé med krem istedet, men da har jeg denne til gode neste helg istedet ;)

blåbær sa for siden:

Ja, tror bakekakao er litt sterkere. I freia sin bakekakao, som jeg har i skapet, er det 13,5 g kh pr 100 gram.

mål:littavetmenneske sa for siden:

HURRA! Denne var virkelig lekker! Laga den nettopp med Valrhonakakao, hadde ikke fløte så jeg brukte litt mer smør, kasta en neve valnøtter ombord oxo før jeg nuka i ett og ethalv minutt- og den ble fantastisk! Som tilbehør hadde jeg litt seterrømme med ekte vanilje og litt natreen, og en klump med mandarinsmøreost. Helt supert!

Hvor fant du denne Iset?

Runegutt sa for siden:

Suuupert, Iset. Har allerede satt til livs tre sånne :)
Den siste hadde jeg en skvett rom i . Suuperkake

Iset sa for siden:

Jeg fant den på youtube. :) Her:

www.youtube.com/watch?v=sgN03Es5uY0

Han har mange flere videoer, men bruker endel ingredienser vi ikke får tak i her da. Vaniljesirup, bakemixer og sånt (selges Atkins bakemix fremdeles i Norge?).

milena sa for siden:

Hei dere, høres herlig ut dette, men jeg har et spørsmål. Jeg har ikke mikro så da lurer jeg på om dere har forslag på hva jeg kan prøve på i ovnen. Jeg er klar for å eksperimentere, men vet ikke hvor jeg skal begynne. Tips mottas met takk!

Småspiseren sa for siden:

Denne skal prøves ut til i kveld :D må bare få tak i sukrin :)
Gleder meg :D

Iset sa for siden:

Hmm jeg tør ikke å gi deg noe konkret råd, egentlig, for jeg har ikke prøvd noe annet enn mikroen. Men det er jo ikke noen dyr røre å feile med, så du kan jo lage en røre og ha den i en bitteliten ildfast form om du har, og steke den i tja, 5-6 minutter eller noe? Prøv. :)

Kitt sa for siden:

Jeg stekte den i en oval form på ca 18 x 12cm. 200grader i 15 minutter!

Ble så bra, så!:sikle:

Jabba sa for siden:

Denne synes jeg var kjempegod og er fristet til å lage denne hver kveld jo! Men jeg bruker Splenda og 2-3 SS Splenda pr dag er i drøyeste laget synes jeg.

Noen som har prøvd denne med Stevia???? Hvor mye brukte dere?
Dere som er erfarne med Stevia - hvor mye Stevia erstatter 2-3 SS Splenda?

arkine sa for siden:

ok kaka var kjempegod, både som rå ,, stekt ,og med krem

Runegutt sa for siden:

Snille frøken Iset, har du flere sånne superduperenkle oppskrifter?
Sånne for oss som fortjener litt kake av og til?

Iset sa for siden:

Hehe, det er ikke min oppskrift som sagt, den er på youtube, og linken ligger her i tråden et sted. Han mannen har visst noen tror jeg, hvis du søker på hans filmer på youtube. :)

Men har du prøvd denne? Den er knallgod, synes jeg! Og om du blir brødsugen er faktisk dette brødet superenkelt og godt, jeg har lagt ut bilder litt lenger nede i tråden. Kan nok omgjøres til kake, for det smaker litt mandler av det, så jeg kan tenke meg det blir en søt og god mandelbunn med litt Sukrin eller noe i.

hildabakk sa for siden:

Kan man bruke Splenda istedet for sukrin? Hvor mye?

Iset sa for siden:

Aner ikke men helt sikkert. Prøv deg frem, jeg har ingen erfaring med Splenda her siden jeg boikotter det. Et par spiseskjeer kanskje? Smak på røra.

lijo sa for siden:

Nam. denne ble kjempegod, og så lettvint og greit - det er jeg tilhenger av:)
Jeg brukte Splenda granulated. Etter min smak ble det greit med 2 litt gode ts.
Takk for superduper oppskrift, ikke siste gangen jeg lager denne.

Småspiseren sa for siden:

Jeg syns den ble litt rar i konsistensen.. litt sånn skumpute/gummi lignende.. kan det ha noe å gjøre at jeg brukte Natreen isteden for Sukrin??:confused:

Rin sa for siden:

Nei, jeg synes det samme, Småspiseren - egentlig minnet denne kaka fælt om Eurodiet-brownies :p Ikke helt min smak altså, men 3minutters-oppskrifter må jo bare prøves...

Iset sa for siden:

Nja skumputer og skumputer, men den blir litt porøs ja. Mulig vi som har vært her lenge er litt mer vant til det siden de fleste lavkarbopannekaker og sånt er av samme konsistens. :p

Kitt sa for siden:

Men om man nuker den litt for lenge, vil den nok falle sammen og bli litt tørrere etterpå!:p

Denne skal jeg prøve i kveld!:D Sist hadde jeg ikke fløte i huset og savnet krem til. I dag har jeg kjøpt masse fløte, så....:spisesnak

Iset sa for siden:

Ja, viktig poeng. Jeg klarte å tørrnuke en av disse nylig, det var IKKE noe særlig. Heller for lite stekt enn for mye.

tina therese sa for siden:

syntes smak og konsistens var super jeg!
Men litt mindre kakao og sukrin på meg neste gang!:)

Sisteinnsats sa for siden:

Prøvde den i dag, jeg. Utrolig nok hadde ikke Obs hos oss bakekakao, så det ble vanlig kakao med 22 karber pr 100 gram, men det veier ikke stort med 2 store teskjeer som jeg brukte da, så det går bra. :)

Jeg hadde et par bringebær i krem og la et tjukt lag oppå, og det smakte godt. Ikke så søtt som jeg hadde ventet, så jeg tar kanskje litt mer Splenda neste gang.
Men jeg sitter her og har lyst på minst en til, så det er mulig det blir noen sånne på kveldene.. ;)

Lurer* sa for siden:

Genial!!!

Tusen takk!

Sushi sa for siden:

Åh, herregud så godt!!!
Jeg turde ikke å ha den i microen-røra var jo himmelsk:love:

Runegutt sa for siden:

Modifisering av oppskriften:
Noget mere smør.
Vekk med salt og vannliljeessence
Bort med fløten.
3ss kakao og 3ss sukrin beholdes.

Iset sa for siden:

Denne er ganske god til kvelds. Har jeg hørt. :_plystre:

Fumle sa for siden:

Mmmmmmmmmmmmmmm...... Kjempegodt!!!

Yonah sa for siden:

Ryktene er helt sanne, den er så god at jeg slet med å spise den alene, for tusen mygg ville også ha:lol:

Veldig god denne! Spesielt med en rute sukkerfri sjokolade i... Den smelter og blir saus inni:D

Superteddy sa for siden:

Jeg er sikkert helt fjern, men hva betyr nuke?? :confused: blond

Iset sa for siden:

Hehe, varme/steke. Man steker i ovnen og nuker i mikroen. :D

Runegutt sa for siden:

Dr Julius Robert Oppenheimers Microwaveoven:D:D:D

Superteddy sa for siden:

Okei, da er jeg ikke så blond likevel! :D Var nemlig det jeg trodde, har bare ikke hørt det før.. :rolleyes:

Iset sa for siden:

Hehe, jeg hadde ikke hørt det før jeg joinet dette forumet. Tror det var Nille som var førstemann ut med ordet.

mona71 sa for siden:

Dægger'n døtte så godt det var!!!!

Råååsa sa for siden:

Knallgod! Og så mett jeg ble! Søthungeren er stilnet og magen med! Da kan man ikke be om så mye mer altså! :)

Sahara83 sa for siden:

Denne skal prøves en dag suget er for stort :D

mona71 sa for siden:

Knall god kake!!!

søtmumsen sa for siden:

Hmmm, er det karbo i vanilje essens, eller de andre essensene for den saks skyld (rom og mandel)??

Denne kaken hørtes helt fantastisk ut, så har kjøpt inn alt i dag:)

Fofa sa for siden:

Hvor mange karbohydrater blir det i denne? Jeg har laget den tidligere, og da fant jeg ut at det ble ganske mye..men i den oppskriften var det 2 typer søtning.. Noen som har regnet på denne?

søtmumsen sa for siden:

Jeg lagde en nå. Tok 15 gram økologisk bakekakao (12 karb pr 100 gr og kunne faktisk brukt litt mindre), noen dråper vanilje essens og glemte helt kremen, men den ble god for det:) Da fikk jeg 2.2 karb på hele, men vet som sagt ikke hvor mye det er i essensen. Har sendt inn e-mail til leveradøren, og venter på svar. Men jaggu fikk jeg vekk søtsuget mitt, denne kaken var fantastisk og mektig!!!!

Sisteinnsats sa for siden:

Nå er det lenge siden jeg har laget denne, og i dag glemte jeg helt at jeg pleide å lage den med Splenda. Jeg laget med Sukrin, og det var ikke så godt asså..:rolleyes:
Jeg merker at jeg sliter skikkelig med ettersmaken av Sukrin i bakverk som skal være søte. I brød og andre retter går det helt greit, men ikke i denne altså.
Jeg får notere meg det bak øret!

MAR sa for siden:

Hei! For at den skal bli mindre svampete kan man bruke et par-tre ss med pisket krem i stedet for fløte - blir myye luftigere og får en mindre "pussig" konsistens. :)

Iset sa for siden:

Er det sant?? Tusen takk, det skal prøves! Kanskje det gjelder vanlige mikropannekaker også? De smaker nemlig veldig godt og er såå lettvint, men konsistensen blir litt vel svampete.

MAR sa for siden:

Det kan godt hende, jeg har aldri lagd mikropannekake i det hele tatt, jeg ;) Jeg hadde ikke noe fløte i dag, men noe pisket krem i en boks i kjøleskapet, så jeg bare gjorde et forsøk og det fungerte i alle fall knallbra! Brukte litt mer krem enn jeg ville brukt fløte, siden det er så mye luft i kremen :)

LillePille sa for siden:

Kan man bruke Natreen som søtning?

Helsing sjokoman......

Ziltoidia sa for siden:

Jeg lagde denne i dag, og den var kjempegod!

Lagde først en hvor jeg smeltet smøret helt, og den ble perfekt.
Så lagde jeg tre (til familien som dessert). Smøret hadde stått på benken og var ganske mykt, så jeg smeltet den første dosen bare halvveis, og de andre to smeltet jeg ikke i mikroen i det hele tatt. De to siste blåste seg opp skikkelig, mistet fasong og ble vasne. Den første ble en mellomting mellom den jeg lagde tidligere på dagen, og de to siste.

Konkluderer med at jeg må smelte smøret helt. :P Eventuelt må jeg bruke større former.

christine76 sa for siden:

Litt guffen konsistens på denne, men veldig god smak. Lurer på om jeg må lage en til lunsj også....

brusevold86 sa for siden:

super god ble den. laget den nettopp. å med litt kremfløte ved siden av, magisk, men fant ikke noe om hvor mye karb det er i den?

MAR sa for siden:

Antall karber kommer jo an på hva du har i den - jeg bruker litt mindre sukrin og tilsetter litt splenda, så det påvirker jo. Og hvilken type bakekakao du bruker, størrelsen på egget osv - det er bare å regne over :)

Kanutta7 sa for siden:

Prøvde denne i dag jeg også, med 3 ss sukrin. Ettersmaken av sukrin var fæl, veldig bitter. Men ellers var det godt. Får lese tråden å se om det er noe annet søtn.middel som kan brukes i stedet..

katrine89 sa for siden:

Prøvde denne idag, og den ble kjempe god! Ble veldig positivt overrasket på konsistensen, det ble akkurat sånn konsistens som det er på vanlig sjokoladekake. Kjempe godt! Hadde bringerbær på, og halvveis pisket kremfløte, veldig godt :)

Fofa sa for siden:

Noen som har prøvd å lage denne uten noen som helst søtning? Kanskje det blir ok jeg har litt jordbær/blåbær i kremen ved siden av?? Prøver nemlig å holde meg helt unna kunstig søtning:o

Badassnaddiii sa for siden:

Må jeg ha vanilje essens i eller blir den god uten også?

Dilly sa for siden:

Åhh, det var god kake :) Takk, Iset!

mamz sa for siden:

De hadde ikke vanilje-essens på butikken så jeg laga uten, den smakte meg sååå godt, med krem på :p
Takk for oppskrifta, den kommer jeg til å bruke om og om igjen, og så lettvint da....:)

Mellon sa for siden:

Mmm, dette må testes til tekoppen. Kan vel lage kaken i en liten kaffikopp? Så på Rachel Ray, tror jeg det var, om ei som lagte kaker i kopp, nok til en person og kjapt og enkelt.

MAR sa for siden:

Hehe, så samme programmet :D Joda, det går fint å lage denne som koppekake :)

Nero sa for siden:

Lagde den nå. Skulle "spare på karbo" og brukte 1 ss Splenda og 1 ss Kakao.
Ble helt grei, men det var altfor lite med en ss Splenda, gitt!
Smakte neste ikke søtt, hadde en dæsj krem over - så gled den ned :D

Venter på Stevia, kan kanskje brukes?

Mellon sa for siden:

Denne var supergod, skal prøve med pisket krem i dag, og ha litt nøtter i. Syns det er så kos med en god kopp te og noe godt ved siden, da passet jo denne kaken supert. Men som andre sier, konsistensen var litt svampete og rar. Jeg hadde to topper ss med sukrin, og kjente ikke noe ubehagelig ettersmak av den, syns det var god søtsmak- normal søtsmak. Alt kakao overdøvte eggesmaken, så tror jeg må teste dette til mannen

Lill-B sa for siden:

Åååååååhhhh!!!! Himmel jeg har kost meg -såååå utrolig deilig. :sikle:
Jeg brukte to ss Splenda og en ss bakekakao. Hadde kun bringebær over. :sikle:
Dette skal gjentas når resten av familien skal kose seg med noe. :ja:

Idarull sa for siden:

denne har jeg også prøvd! er godt å ta litt ekstra fløte og helle over :D hvertfall hvis kaka blir svampete. mmmmm!

LillePille sa for siden:

Er dette ei kake for 1 person?? Skal lage den idag, når eg får kaffigjester

Iset sa for siden:

1 person ja, muligens 2.

Mellon sa for siden:

Hvor ofte kan man spise denne, digger den jeg :_plystre:

Laget med nøtter i i dag, og helte over litt fløte- gadd ikke piske den :p

mamz sa for siden:

Hehe...ja det lurer jeg også på :p liker den sååå godt:rolleyes:

MarensLille... sa for siden:

Jeg lagde nettop denne :heia:
Brukte 1 ss smør, 1 egg, 1 ss fløte, 2 toppede ss Natreen, 1 toppet ss Aware kakao, og 10 dråper vaniljeessens.
Det var veldig godt, men min ble også litt svampete... Får la den bli skikkelig kald neste gang, og ha tykk kremfløte med vaniljeessens ved siden av så kan jeg leke at det er sjokoladepudding med vaniljesaus :heia:

Skalblislank sa for siden:

Jeg prøvde lage denne nå, men hadde oppi Splenda da det var det jeg lagde. Mulig jeg ikke hadde i nok, for jeg synes kaka var litt besk på smak, men det ble definitivt ei kake.

Jeg hadde krem på, og synes vel dden var best...he he...Veeeeeldig søtmåns jeg da:-)

Laget den i Micro og det var a peace of cake...ha ha...sukk...(dyyyyp)

Skal prøve den en annen dag også, for så lett var den å lage, men skal gjøre på med litt mer Splenda og Vaniljeessens, da blir den sikkert bedre.

Men lurer litt på om noen har regnet ut eksakt karb innhold i kaka.

Iset sa for siden:

Den blir litt svampete ja, men det er nok mikroen som gjør det. Jeg har laget både brød og pannekaker i mikroen og alt blir svampete, selv om det blir godt.

hellekl sa for siden:

Går det bra og bruke diasukker? :)

Iset sa for siden:

Jeg vet ikke om du sikter til et spesielt merke, men de fleste søtstoff som Splenda, Natreen, Sukrin osv er vel diabetiker-vennlige, er de ikke?

sæterjenta sa for siden:

Dette var lettvindt og godt. Søtet den med 1 ss splenda og 1 ss sukrin. Fordelte røren på 3 muffinsformer og nuket de i ett minutt hver. Pisket ca en dl fløte med 1 ts splenda og vaniljeessens. Mmmm :spisesnak en passe munnfull til tre personer, og om jeg ikke regnet helt feil så ble det 2,5-3 kh pr porsjon :sikle:

Nupsida sa for siden:

Å den kaka var kjempegod! Ble litt svampete i konsistensen, men de gjorde ingenting! :) Så, nå skal jeg lage meg en ny en om litt, til søstra mi, å hun skal få med bringebær å krem til :)

sylwester sa for siden:

Det kan godt hende det gjør noe. Salt er en smaksforsterker i likhet med sukker og sitron,

Denne kaken smakte forresten fortreffelig, men den 'hever' seg litt så pass på å ha noe høyere form enn det kakedeigen rekker opp til :)

Nupsida sa for siden:

Jeg hadde ikke salt i idag, å man merker forskjell!

Sirius sa for siden:

Denne er en super redning å ha i sjololade-nøden!

Min favoritt er å slenge oppi noen hakkede nøtter og litt rom-essens!

Sushi sa for siden:

Må bare få si at dersom man bare tar i eggeplommen blir karboinnholdet mindre:) Blir kun karber fra kakaoen og 1ss fløte.
Så jeg lager sjokoladeeggekrem i stedet for å micre den!! Nyyydelig, bruker som digg dersom sjokoladesuget er stort.
Redningen min denne her, men du må like svært mørk sjokolade da:D

Tiki sa for siden:

Nå er det leeeenge siden jeg har laget meg noe søtt utenom krem med bringebær en gang sist helg ;) Så denne må jeg prøve i kveld. Tenkte å bruke vaniljepulver, og maks 2 ss sukrin. Og bare smør, altså ikke fløte, har ikke i hus.

Gleder meg.

Anos sa for siden:

Tusen takk for oppskrift, jeg har lett lenge etter noe godt og lettvint som dette.
Jeg laget det nå nettopp og det smakte overraskende godt!

Ashley sa for siden:

denne var helt genial, kjempegod! jeg brukte cocosa istedetfor smør, ble veldig godt. skal smakes med smør, nøtter og appelsinskall neste gang. og bruk 4 ss sukrin for å få den søt nok :p

hvor mange karber er det i den da?

Ashley sa for siden:

2 dager i uka? kommer sånn ann på. jeg synes den var veldig mektig så lagde en å en liten skål med tykk bunn. tok halve igår med litt pisket krem og halve idag. mer enn nok, og ingen partystopper for min del. kos dere:D

@nne sa for siden:

Denne ble laget nå, etter en lang dag på badeland, og mor som lengtet etter noe søtt når hun kom hjem.
Godt, spiste med pisket krem og bringebær. Spiste vel halvparten, og så kom minstemor og tok resten ;)

Ffojt sa for siden:

Dette er ikke EN oppskrift, dette er OPPSKRIFTEN! Endelig en superkjapp snack med omtrent null karb som jeg kan hive i meg når lysten kaller!!!

kiril sa for siden:

dette så godt og enkelt ut, men jeg har ikke micro, noen som har prövd den i stekeovnen? og det ble bra?

Kitt sa for siden:

Hadde du lest tråden, hadde du sett denne:

;)

bittersweet sa for siden:

Fortjenes å dras frem igjen! :) Hadde tre biter med mørk sukkerfri sjokolade og en liten spiseskje kokos i den også... Mmm... Ble nesten litt som sjokoladefondant med den smeltede mørke sjokoladen i midten! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.