Jeg kjøpte et glass pulverkaffe av merket First Price. Da jeg kom hjem fikk jeg se at det var 73 (husker jeg riktig) g. karbo i den :eek: Bare til advarsel!
Vet ikke hvordan det ligger an med andre merker, men verdt å merke seg.
Men hvor mange gram bruker du på en kopp da? Det slår vel ikke ut på kjøkkenvekta en gang;) Kaffe inneholder karber, men det er så lite, så lite. Ta evt også vei det du bruker på en kopp og se. Jeg bruker ikke pulverkaffe, så jeg får ikke sjekka selv.
Jeg kan nå bekrefte at det er riktig med 73 g karbo pr. 100 g i First Price pulverkaffe.
Som dere sier blir det jo ikke store utslag av karbo i en kopp kaffe, men jeg foretrekker å holde meg unna produkter som dette uansett.
(kjøpte det som en ingrediens i ei sjokoladekake...som jeg ikke akter å smake på, men enkelte er jo villige til å utsette seg for slike sukkersjokk...;)
Lurer litt på dette jeg også.. fant ut at 2 ts blir ca. 4 gram, noe som vil si knapt 3 gram pr. kopp - noe som jo er endel!
På den annen side, andre gangen jeg målte, slo det ikke ut på vekta - så er det noen som har litt mere fasit på hvor mye 2 ts pulverkaffe er - evt. om det finnes annen type pulverkaffe som inneholder færra karber? :)
First price er litt "kinkig" sånn sett. Sjekk innholdet før du tar et produkt med first price. Det er antaklig fordi de har puttet noe mer oppi blandingen som er billigere. F. eks baconcrisp fra first price er ikke lav-karbo, mens bacongull fra...nå husker jeg ikke om det er kims eller maarud, er det.
Men ja, skummelt hvor lett det er å tro det er lite karber i noe, for så å bli overrasket.
Men det er kanskje sant som det er blitt sagt tidligere her, at du får i deg så lite av gangen. Men jeg ville ikke brukt den, bare for å være på den sikre siden:)
Hvordan er det med karber i filtermalt? Kan kjøpe aeropresse på ebay, den gir sykt god kaffe, og ikke mer arbeid enn instant. Vi har begynt å kjøpe bønner vi male- nam
Det er det jeg tenker, i filterkaffi så flitreres jo bare vannet, derfor er vel det lik null karber som te. Jeg fant ikke innholdsfortengelse på filterkaffen vi har (coop vanilje og karamel, og coop irish cream). Men i instant kaffen må det jo være noe helt annet enn bønner, siden det løses opp i vannet, og ikke filtreres.
Får søke litt på kaffebønner tenker jeg, for det må jo som sagt være som teblader
Det kan ikke være at de "puffer" den opp med noe liknende som splenda, sånn maltodextrin? Eller er granulatet ren frysetørret kaffe?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.