< Tilbake til oversikten

Et spørsmål ang Splenda

matitt sa for siden:

Nå står det et brett med kokostopper i ovnen, men så kom jeg til å lure på en ting: Er Splenda et sukkerALKOHOL som derfor ikke behøver å regnes med i karboregnskapet? Eller skal det regnes med? I tilfelle er det ca 20 gram splenda i oppskriften, og ettersom Splenda er nesten BARE karbohydrater, så blir det jo litt karber allikevel i denne oppskriften..:o

nellie sa for siden:

Splenda skal med i regnskapet:)
Men du skal sikkert ikke spise alt på en dag, så blir nok ikke så ille:)

matitt sa for siden:

Hehehe, aldri si aldri, lenge siden jeg spiste no`godis nå ;)
Men ok, da blir det ca 2 karber per stk, ikke så ille det da!

Nille sa for siden:

Regn 1 karb pr gram Splenda.

Oppdaget at de før (lenge siden jeg sjekket altså) hadde satt 1 ts som 0.5 gram. Nå står det på Splenda sine sider at de regner 1 ts som 1 gram "serving size". Det er jo lite det er snakk om uansett, men greitt å være klar over :)

matitt sa for siden:

Ja, fant ut at det måtte bli noe sånt, 100 gram Splenda er jo 97 gram karber :) Men kokostoppene smakte godt lell`:)

Yonah sa for siden:

Karbene i splenda kommer i grunn fra matlodextrinen den er tilsatt, og det er et karbohydrat som må regnes med... Kjipt at de skal blande den i maltodextrin, skjønner jo hvorfor.. Men det kunnet godt ha funnets et flytende alternativ synes jeg;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.