< Tilbake til oversikten

Hvem kan si noe om blodsukkeret mitt?

LCHF4life sa for siden:

Iflg. den informasjonen jeg har funnet, så er blodsukkeret innenfor normalverdien for en frisk person, men hvorfor er den høyrere om morgenen når jeg da ikke har spist på 8-10 timer?

Hvor går grensene for lavt/normal/høyt? Disse ser ut til å variere litt fra kilde til kilde + litt dersom hvisom, men finnes det noen "mal"? (om man kan kalle det dét..)

Dag 1:
Morgen (fastende): 5,2
2 timer etter måltid: 4,3
Før sengetid: 4,7

Dag 2:
Morgen (fastende): 5
2 timer etter måltid: 4,6
Før sengetid: 4,4

Dag 3:
Morgen (fastende): 4,9
2 timer etter måltid: 4,4
Før sengetid: 4,6

Kitt sa for siden:

Blodsukkeret ditt er høyere om morgenen fordi kroppen selv finner ut at du ikke har spist på mange timer og rett og slett gjør noe med det!
Leveren din er så snill at den gjør om litt protein til glukose, sånn at hjernen din faktisk kan overleve til du står opp og forer den!;):D:eek:

Jeg har dia2 og kunne bare ikke skjønne hvorfor mitt fastende bls var høyere om morgenen enn noen annen gang i løpet av dagen. Det er helt normalt og er pga alle prosessene som går sin gang mens vi sover, fikk jeg beskjed om!

Over 6 er høyt og over 7 to dager på rad, gir nesten automatisk diagnosen dia2.
Hva som er lavt er litt individuelt, men særlig under 4 bør man nok ikke ligge!

LCHF4life sa for siden:

Tusen takk for svar, dog med et oppfølgings-spørsmål :o

Da snakker vi målt fastende..?

Kitt sa for siden:

Ja, målt fastende rett etter at du har stått opp, før dusj, tanpuss etc!
Fastende bls er det eneste som kan gi et riktig bilde. Ellers er det jo totalt avhengig av hva du har spist/drukket og aktivitet.:)

Arka sa for siden:

Flink du Kitt. Har lurt litt på hvordan forklare det med høyest BS om morgenen. Nå vet jeg det. :D

Kitt sa for siden:

Takk!:rodme:
Har jo hatt diagnosen dia2 i 5 år nå, så litt har jeg fått med meg etter hvert. ;)
Lærte tidlig av en jeg kjenner at fastende bls ofte var litt høyt pga prosesser i kroppen, så har ikke brydd meg så mye om det.
Fikk litt dilla da jeg plutselig hadde over 13 (9.8 i dag:heia:). Så nå må det slanking til, uansett hvor vanskelig det kan være!:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.